Content feed Comments Feed


Allah menjadi hikmah 5 kali solat fardhu sebagai suatu konsep training untuk mengambil dan 'menegakkan' (iqamah) nilai-nilai dalam solat di luar dari solat iaitu kehidupan seharian. Sebab itulah Allah menggunakan perkataan 'menegakkan' solat kerana solat yang berkualiti adalah solat yang mampu menegak dan meluruskan kehidupan seharian hasil dari 'training' 5 minit ketika khusyuk dalam solat.

Demikian juga konsep training dalam rukun Islam seterusnya puasa. Hanya 30 hari atau sebulan dari 12 bulan. Lantaran umat Islam perlukan juga 'training' yang lebih bersifat internal selama 30 hari untuk tujuan nilai-nilai puasa dan ibadah Ramadhan itu ditegakkan di luar dari Ramadhan (11 bulan selebihnya). Sebab itu apabila membaca surah Al-Qadar di luar dari Ramadhan, Tuhan mengajar kita untuk mengenang dan melakukan muhasabah sejauhmana training memburu malam Lailatul Qadar itu kita konsisten meneruskan sehingga di luar dari Ramadhan.

2 Responses to Bersama Pelajar Puteri SMKA Syarifah Radziah

  1. salam buat ustaz dan isteri.

    sekolah ana dlu.
    bertuah adik2 ana. :))

     
  2. Al Mahadaya Says:
  3. Kebangkitan semula Empayar Melayu Malaka http://1asalama.blogspot.com

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"