Content feed Comments Feed


Saya terus berkesempatan bersama adik-adik pencinta tarbiyah bumi waqafan. Kali ini sesi saya bersama mereka dalam mengupas tajuk Aqidah Teras Kemantapan Perjuangan. Saya mulakan kuliah dengan pernyataan kemungkinan perbezaan pendekatan saya dalam menyampaikan tajuk ini berbanding penceramah lain. Asas yang saya pegang tiga :

1. Pesanan Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam Iman dan Kehidupan agar para pendakwah berbicaralah mengenai aqidah Islamiyah dengan pendekatan yang mudah difahami mad'u, bukan terikut-ikut dengan rentak perbahasan falsafah yang mungkin pendekatan itu sesuai pada zaman itu, namun hari ini ia tidak perlu kembali mengambil methodologi tersebut. Al-Quran adalah ahsanul qasas dan pendekatan story-telling dalam al-Quran adalah pendekatan terbaik dalam menerangkan kepentingan akar aqidah yang kukuh dalam jiwa pejuang.

2. Pendekatan Allah S.W.T menenangkan hati (liyath mainna qalbi) Nabi Ibrahim a.s. Pertanyaan Nabi Ibrahim supaya Allah tunjukkan padanya bagaimana makhluk mati dihidupkan Tuhan bukan kerana baginda ragui kekuasaan Tuhan, tetapi demi menenangkan hati dan mengukuhkan imannya dengan paparan 'real' depan mata bagaimana Tuhan melakukkannya melalui seekor burung.

3. Pendekatan hiburan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W selepas Nabi mengadakan 'sindrom down' (lemah semangat) palingh hebat dalam rekod perjuangan baginda membawa obor dakwah di Makkah. Kematian isteri, bapa saudara dan penolakan total rakyat Taif pada dakwah baginda menuntut suatu bentuk hiburan dan penenang jiwa buat para pejuang. Bagaimana Allah melakukannya ? "Linuriyahu" (Kami pertontonkan secara live) depan mata baginda dari langit pertama hingga ke tujuh kesan akibat mereka yang mendokong dan mengecam dakwah baginda di akhirat kelak. Kesannya, Nabi kembali ke dunia dengan suatu motivasi yang lebih luarbiasa dari sekadar mendengar dan yakin apa yang Jibril wahyukan mengenai kisah-kisah perjuangan para anbiya terdahulu sebagai motivasi buat Nabi.

Namun, kesan antara "melihat" dan "mendengar" pastinya berbeza. Dengan asas ini saya paparkan kepada mereka video klip filem-filem yang menggambarkan perjuangan aqidah generasi dahulu sebagai suatu pendekatan memberi MAHU, bukan sekadar memberi TAHU kepada adik-adik mengenai hebatnya para pejuang terdahulu - walau satu kalimah - namun dipegang sehingga walaupun terpaksa bersabung nyawa dengan kuasa pemerintah.


Wallahu a'lam.

0 Responses to Kuliah Aqidah Dengan Pendekatan "Linuriyahu"

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"