Content feed Comments Feed

Impian hidup itu ibarat lubang golf. Pergerakan angin dan keadaan cuaca adalah cabaran yang menanti usaha mencapai impian hidup.



Lihat bagaimana Tiger Woods menganalisa keadaan cuaca dan keadaan sekeliling sebelum membuat pukulan. Orang yang tidak mahu menganalisas cabaran-cabaran luaran yang mampu melemahkan dirinya adalah manusia yang merancang untuk gagal sedangkan dia mempunyai pilihan untuk "click" butang kejayaan. Tiger Woods sanggup menukar kayu golf yang lain untuk mencapat matlamatnya, anda bagaimana ? Terus dengan kaedah dan mekanisme organisasi yang terus terbukti gagal dan gagal ?


Nah, apabila telah jelas lubang itu berada di mana, sejelas-jelasnya, tanpa sebarang kekaburan dan jerebu, datanglah apa jua angin dan cabaran, bola usaha itu pasti akan kental menuju lubang kejayaan.


Bukan Mudah Untuk Tiger Woods Mengerlipkan Matanya. Kuasa Fokus Pada Visi, Jangan Terbawa-bawa dengan budaya "Sibuk" bekerja tetapi jauh dari "track" sebenar organisasi. (Kejayaan US Open 2008)


Kekadang bola itu meluru secara bengkok, tidak selurus yang dijangkakan. Kekadang jalan-jalan baru mesti dirintis bagi mencapai matlamat, jangan terikut-ikut dengan "stereotaip" yang dilakukan generasi terdahulu. Itulah sunnah kejayaan mencapai matlamat kehidupan. (Pukulan luarbiasa Tiger Woods, Master 2005)


Tiger Woods telah membuktikannya, sejak dari umur 3 tahun, ayahnya mentarbiyahnya untuk menggunakan kuasa "visualisasi" (menggambarkan secara real dalam fikiran) di mana lubang yang perlu dihalakan pukulan itu.


Latihan demi latihan menggunakan kuasa minda ini akhirnya menatijahkan kejayaan, dari manusia biasa yang lahir dari keluarga biasa, akhirnya pencapaiannya adalah luar biasa.



“Tiger Woods is a master of the mental game. Not because he is more focused. Not because he appears to want it more. And most of all, not because he is more talented than the rest of us. He packages that talent with the most prodigious mental approach ever witnessed in the game of golf since Jack. Tiger Woods was taught how to use visualization and imagery when he was a boy by his father, Earl. Tiger visualizes exactly where he wants the golf ball to go. I suggest you study Tiger the way I study champions. Not for the way they play the game, but how they prepare for it before the playing ever commences. You can take a minimum of 5 strokes off your game by learning how Tiger sees his round of golf in his mind before he ever takes the first tee.” - Mind Coach


Sebab itu tidak pelik jika demikianlah tarbiyah si ayah kepada Tiger Woods supaya anaknya perlu sentiasa "clear vision" iaitu di mana lubang itu. Sebab itu tidak perlu pelik jika si ayah kepada al-Fateh sejak dari kecil lagi mengumandangkan hadis pembebasan Konstantinople ke telinga Al-Fateh sebelum tidur, sehingga al-Fateh menampal peta Konstantinople di hadapan bilik tidurnya, sehingga akhirnya baginda membina kubu di hadapan Konstantinople sebagai suatu medan latihan "visualisasi" dan "clear vision" buatnya.

Anda bagaimana ? Punyai impian (dream) dan visi perjuangan ? Selagi tiada cita-cita yang jelas anda mahu menjadi "apa" dalam gerabak perjuangan Islam yang panjang ini, dengan sektor-sektor kepakaran yang masih menanti manusia berkualiti mengisinya, usah bicara soal perjuangan. Banteras kekaburan, banteras ketidakjelasan, banteras "blur" dan cakap "goreng" dalam penetapan matlamat perjuangan Islam dan self-projection diri anda.

0 Responses to "Clear Clear Clear Vision" : Rahsia Kejayaan Tiger Woods

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"