Content feed Comments Feed

Idea Ahli Parlimen Marang merangkap Presiden Pas "sangat ajaib", demikianlah rumusan Prof Abu Hassan Hasbullah, Pengasas Zentrum Future Studies, Jabatan Pengajian Media UM dalam Kubik Minda TV Pas apabila saya tercari-cari hujah paling bernas, bukan simplistik bagi menyokong atau membangkang idea Tuan Guru.



Syabas Ustaz Hadi, idea paling strategik dan jauh ke hadapan, bukan datang dari suara intelegen atau pakar penganalisis politik, tetapi dari seorang ulama, idea "rahmat" yang bisa mencetuskan gelombang baru dalam politik Pas dan politik Malaysia. Dahulu gelombang ini hampir diciptakan juga oleh seorang ulama besar gerakan Islam pada Julai 2008 lepas iaitu Mursyidul Am Pas sendiri, TG Nik Abdul Aziz apabila mencadangkan pembubaran Pas dan Umno dan ditubuhkan sebuah parti baru berlandaskan Islam bagi menyatukan orang Melayu dan sebagai tempat berlindung kepada semua pihak termasuk bukan Islam.

Prof Abu Hassan Hasbullah menyatakan idea ini sangat tepat pada masanya kerana abad kini adalah abad pluralisme dalam ecopocial (economy-politic-social), manakala abad singular atau pendekatan primitif "memerintah dengan kelebihan undi walaupun 1 undi" akan gagal.



Prof Abu Hassan menyifatkan idea kerajaan perpaduan (tanpa pembangkang) adalah satu idea permulaan ke arah proses pemerintahan kenegaraan secara lebih liberalitatif dan demokratif. Ini adalah pandangan bijaksana, budiman, penuh hikmah dan wisdom ke arah melahirkan semula suasana politik madani (bertamadun dan beradab) yang mementingkan masyarakat dan rakyat, bukan ahli politik. Kerajaan perpaduan akan membentuk suatu politik baru Malaysia iaitu politik berasaskan kebersamaan, kesaksamaan dan kejernihan.

Pentabdiran negara bukan lagi bersifat individual dan ketaksuban parti atau kepentingan satu pihak tetapi menyeluruh. Idea ini sangat tepat pada masanya, bukan satu ilusi dan mitos bahkan satu keperluan masa depan. Kita tidak mahu menjadi seperti Indonesia dan Eropah yang "terlambat" membentuk kerajaan perpaduan apabila catastrophy (kepunahan dahsyat dan kronik) telah melanda ekonomi dan sosial masyarakat. Para pengkaji global meramalkan menjelang 2012 akan berlaku kepunahan dahsyat pada sosial, tenaga, dan ini bukan urusan satu pihak sahaja.

Di beberapa buah negara maju seperti Australia, Belanda, UK, dan lain-lain, beberapa kekosongan jawatan penting dalam kabinet kerajaan diisi oleh para profesor yang ajaib pemikirannya, tokoh-tokoh NGO dan aktivis masyarakat, termasuk juga ahli politik oposisi, tidak semestinya diisi oleh ahli politik proposisi (parti pemerintah). "Mereka telah lama merobohkan tembok Berlin", ujar Prof.

"Kita marah pada Israel yang menzalimi rakyat Palestin dan menjadi ancaman dunia. Namun kita tidak belajar dari rahsia kekuatan mereka menawan proksi-proksi penting dunia. Israel telah melakukan kerajaan perpaduan kerana mereka mengetahui dengan perpaduan dan penyatuan, segala kepakaran dapat dimaksimumkan walaupun terpaksa mengambil Perdana Menteri bukan dari parti yang mendapat majoriti." ujar Prof lagi pada saudara Zainulfaqar, moderator Kubik Minda.



Mungkin Perak boleh merintis kerajaan perpaduan pertama di Malaysia, mengambil pakar-pakar pertanian, jurutera-jurutera yang hebat supaya policy makers negeri dan negara bukan lagi ditentukan oleh ahli politik sahaja, tapi oleh mana-mana manusia yang bijak, pakar dan berkelayakan. Demikian cadangan Prof Abu Hasan.


0 Responses to "Idea Kerajaan Perpaduan Tuan Guru Abdul Hadi Sangat Ajaib" - Prof Abu Hassan Hasbullah

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"