Content feed Comments Feed

"Meskipun Rasulullah sangat yakin dengan adanya perlindungan Allah terhadap dirinya, tetapi perkara ini tidak menghalangnya untuk mengerahkan usaha yang dimilikinya sebagai seorang manusia. Allah menjaga Rasul-Nya dalam peristiwa hijrah bukan dengan mukjizat, tetapi dengan ilmu sebab musabbab iaitu percaturan strategi berdasarkan akal kemanusiaan itu sendiri." - Syekh Muhammad Munir al-Ghadban, Manhaj Haraki Sirah Nabawi, terjemahan Pustaka Darussalam (hal 201).
Antara beberapa persoalan kritis mengenai peristiwa Hijrah yang telah saya lontarkan - dengan tujuan mengerahkan akal untuk sedikit berfikir, bukan sekadar meraikan sahaja hari Ma'al Hijrah - kepada rakan-rakan staff di Jabatan Mineral dan Galian (bangunan Tabung Haji) baru-baru ini adalah :

1. Kenapa Saidina Umar - khalifah Islam yang memulakan dasar perluasan daulah dengan lebih agresif dan terkenal dengan pemimpin Islam yang genius - memilih peristiwa Hijrah sebagai permulaan kalendar Islam, tidak seperti Kristian mahupun agama lain yang banyak memulakan kalendar penganut agama masing-masing dari tarikh lahir ataupun tarikh wafat tokoh-tokoh agung mereka.

Kenapa tidak Saidina Umar memilih peristiwa paling ajaib berlaku pada Nabi iaitu Isra dan Mikraj sebagai tarikh permulaan kalendar Islam ? Kenapa beliau memilih "apa yang berlaku" (peristiwa), bukannya "siapa yang terbabit" (kelahiran atau kematian) ?

Apakah pula hubungan antara dua bentuk 'pengorbanan' (Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad) dan signifikan dekatnya tarikh Idul Adha dengan Muharram ?

Maksud "berani mati" dan "berani hidup" serta implikasi hijrah sebagai permulaan skrip baru Islam dalam wajah yang lebih meluas (syumul) kepada pengkaji Barat seperti Michael H. Hart yang lebih sanggup meletakkan Nabi Muhammad mengatasi nabinya sendiri Jesus ? Apa kata Syekh Sya'rawi kepada maksud "ala" dalam "wa innaka la 'ala khuluqin azhim..." ?


2. Pembuktian Nabi tidak memohon mahupun menggunakan kelebihan mukjizat (seperti membelah bulan) dan Jibril alahissalam yang berada di belakang baginda (seperti di Taif) dalam peristiwa sepenting hijrah. Demikianlah formula dari hijrah Nabi untuk memenangkan Islam pada hari ini, seimbangkan antara Syariatullah dan Sunnatullah.

- Kenapa Nabi perlu memerintahkan Ali tidur di tempat baginda ketika baginda keluar meninggalkan rumahnya menuju ke rumah Abu Bakar ? Bukankah Nabi mampu sahaja untuk meninggalkan rumahnya tanpa perlu ada pengganti tempatnya di kamarnya ? Di sini letaknya seni propaganda (mengelirukan) musuh iaitu salah satu strategi perang dengan melengah dan memperdaya ketumbukan musuh.

- Kenapa Allah tidak terus membuatkan sesiapa sahaja yang nampak Nabi dan Abu Bakar ketika berjalan hampir 500 kilometer menuju Madinah seperti apa yang berlaku kepada musuh yang ditidurkan ketika Nabi keluar dari rumahnya ? Kenapa rasa mengantuk dan 'pembutaan' mata seketika itu tidak pula berlaku kepada Suraqah bin Malik yang hampir-hampir lolos dalam memburu dan memanah Nabi ?

- Kenapa Nabi ke rumah Abu Bakar waktu qailulah masyarakat Arab di musim panas terik itu, tidak waktu biasa seperti pagi mahupun petang ? Bukankah boleh sahaja Allah memberikan kelebihan kepada Nabi untuk "dighaibkan" dari dilihat oleh masyarakat Arab mahupun musuh baginda. Kenapa perlu Abu Bakar sekejap berada di hadapan Nabi, sekejap di kiri dan kanan Nabi, sekejap di belakang Nabi sepanjang perjalanan mereka ke Madinah sedangkan Allah telah menjanjikan batang tubuh Nabi dijaga oleh Allah dari mudharat musuh ?

- Kenapa cara Nabi keluar dari rumahnya sendiri (pintu depan dan musuh dilenakan) dan cara Nabi keluar dari rumah Abu Bakar berbeza (dari pintu belakang) ?

- Kenapa Nabi bersembunyi di gua paling tinggi dan mencabar, bahkan berada di laluan selatan dari Makkah iaitu Thur, sedangkan boleh sahaja Nabi bersembunyi di gua paling dekat dan tidak mencabar (khususnya bagi pembawa makanan iaitu Asma binti Abu Bakar yang tua dan sarat mengandung). Bukankah boleh sahaja Allah menghantar labah-labah yang membuat sarang dan burung-burung yang kekal di sarangnya di mana-mana gua terdekat selain Thur ? Dari siapakah maklumat tepat dan kajian geografi bahawa Gunung Thur adalah gunung paling mencabar di Makkah yang sewajarnya menjadi pilihan tempat persembunyian Nabi ?


- Kenapa Nabi bersembunyi selama 3 hari, tidak kurang dari itu di Thur sebelum meneruskan perjalanan ke Madinah ? Siapakah yang memberikan maklumat research kepada Nabi bahawa tempoh paling strategik untuk memulakan semula perjalanan hijrah adalah selepas 3 hari ke atas.

- Kenapa Nabi membentuk jawatankuasa bertindak hijrah yang begitu ramai (terdiri dari Asma, Abdullah, Amir bin Fuhairah, Abdullah bin Uraiqith dan lain-lain) walhal Nabi mempunyai mukjizat dan Jibril di belakang Nabi ?

- Kenapa melalui jalan jauh ke selatan Makkah yang tidak pernah dilalui manusia berbanding jalan biasa ke utara Makkah menuju Madinah ? Pengecutkah Nabi yang sememangnya dijaga Allah atau ia bukti Nabi benar-benar menunjukkan kelebihan akal (strategi) manusia lebih penting buat ummatnya di akhir zaman yang juga mahu menghijrahkan agama dan memenangkan semula perjuangan Islam ?

- Kenapa Nabi memilih perkataan "Madinah" yang bererti "peradaban dan tamadun" sedangkan Yathrib pada masa itu belum mempunyai sebarang ketamadunan tinggi mahupun binaan yang hebat dan megah ?



"Hijrah dengan penuh strategik dan perancangan yang begitu rapi bukan secara membuta tuli. Nabi SAW melakukan hijrah dengan mengambil jalan yang jarang manusia lain lalu, bersembunyi di Gua Thur sebelum terus bergerak ke Madinah, semua ini menunjukkan nabi SAW memberi tarbiah kepada kita dalam kerja dakwah dan perjuangan walaupun nabi boleh berdoa kepada Allah dan mengutuskan tentera-tentera Allah untuk membantu nabi tanpa bersusah payah. Sebaliknya nabi telah merancang dengan begitu teliti sekali sewaktu baginda mangatur untuk berhijrah.

Iktibarnya walaupun perjuangan kita betul, dan musuh kita salah dan batil, tetapi jika kita tidak merancang dengan betul, bererti kita merancang untuk gagal. Dalam konteks demokrasi jika kita tidak meramaikan ahli dan perbanyakkan cawangan serta menambahkan pengundi berdaftar maka kita kalah. Sunnah Allah tidak berubah. Kalau Pas tidak buat kerja kita kalah, kalau Umno buat kerja dia menang. " - Perutusan Ketua Penerangan PAS Sempena Sambutan Maal Hijrah 1431


Teks asal dari kitab Manhaj Haraki :

















2 Responses to Teks Terbaik "Hijrah" Dari Syekh Munir Al-Ghadban (Kuliah di Jabatan Mineral & Galian)

  1. bobhandburry Says:
  2. terima kasih bekongsi maklumat.. i support you

    zu-
    www.zuwairiaiman.com

     
  3. salam..first syukran coz ust banyak ketengahkan benda baru..n dah tukar paradigma saya...

    nak tanya satu soalan minta ust terangkan sikit statement ni..

    Allah menjaga Rasul-Nya dalam peristiwa hijrah bukan dengan mukjizat, tetapi dengan ilmu sebab musabbab iaitu percaturan strategi berdasarkan akal kemanusiaan itu sendiri.

    k..salam

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"