Content feed Comments Feed

Antara asakan saya untuk menggerakkan minda rakan-rakan aktivis DQ supaya berfikir adalah asakan pemikiran yang telah diungkapkan dengan cemerlang oleh Syekh Munir Ghadhban dalam Manhaj Haraki (ms 200-209).


Saya merumuskan beberapa “takhtih basyariyy” yang sengaja Rasulullah pertontonkan kepada ummat pejuangnya di akhir zaman, walhal baginda adalah Nabi dan Rasul, Jibril berada di belakangnya untuk mengangkat segera segala doa kepada Allah S.W.T untuk dimustajabkan, baginda mampu diberikan mukjizat apa sahaja untuk lolos dari serangan musuh, namun lihatlah apa yang dilakukan Nabi adalah sebaliknya. :

1. Kenapa Allah S.W.T sengaja mewujudkan skrip Ali tidur di tempat Nabi. Perlukah Nabi mengarahkan Ali tidur di situ walhal Nabi boleh “ghaib” begitu sahaja dari rumahnya ?

2. Kenapa Rasulullah - yang dijaga Allah (ismah) - datang ke rumah Abu Bakar pada waktu tengah hari - ketika masyarakat Quraisy sedang qailulah lantaran musim panas - bukan waktu petang atau pagi yang sebagaimana dilazimi selama ini ? Takutkah Nabi kepada pukulan Quraisy atau ia satu petanda Nabi merencana sesuatu perancangan dengan begitu strategik bagi meloloskan diri dari konspirasi musuh ?

3. Kenapa perlu Nabi keluar dari rumah melalui lubang tingkap, bukan pintu rumah ? Tindakan pengecut atau tindakan 'siasah panjang nafas' ?

4. Kenapa perlu menuju ke gua, bukan rumah persinggahan ? Kenapa gua Thur yang dikenali sebagai gua paling tinggi di Makkah, sukar didaki dan banyak batu besar, itu yang menjadi pilihan Nabi ? Kenapa mesti 3 hari, bukan sehari dua sahaja ?

5. Kenapa jalan selatan (jalan jauh), bukan jalan utara (jalan pintas) yang diambil Nabi untuk ke Madinah ? Tidak bijakkah Nabi atau itulah kebijaksanaan yang sebenarnya ?

6. Kenapa perlu Abdullah bin Abu Bakar dilantik menjadi ejen perisikan maklumat kepada Nabi ? Bukankah Nabi diberikan kelebihan untuk mampu terus “online” direct dengan Allah S.W.T sebagaimana baginda selama ini menerima wahyu ?

7. Kenapa perlu Asma binti Abu Bakar yang sudah tua, bahkan sedang hamil, diarahkan untuk membawa makan minum kepada Rasulullah dan ayahnya di gua Thur, suatu risiko nyawa yang perlu dilakukan untuk didakinya? Kenapa Asma dimandatkan dengan urusan “kebajikan” manakala Abdullah dengan tugasan “membawa maklumat”, kenapa tidak Asma yang sama juga membawa maklumat ketika membawa bersama makan minum ? Berbezakah tahap lelaki dan perempuan dalam “menguasai dan mengungkapkan semula maklumat” ?

8. Kenapa perlu kambing-kambing Amir bin Fuhairah membersihkan jejak Nabi dan Abu Bakar, walhal Nabi adalah Rasulullah, yang dijaga lagi dipelihara Allah dengan segala macam perlindungan langit seperti yang berlaku ketika kafir Quraisy gagal menjatuhkan batu besar dari atas bukit untuk menghempap kepala Nabi yang sedang sujud ?

9. Kenapa perlu seorang musyrikin bernama Abdullah bin Uraiqith digunakan untuk menunjuk jalan Nabi ke Madinah, bukannya muslimin para Sahabat yang sedia ada ?

10. Apa perlu Abu Bakar berkinayah dengan Arab Badawi yang bertanya siapa mereka ? Bukankah Abu Bakar itu gelarannya “As-Siddiq” dan kental imannya kepada Allah, tidak perlu gentar andaikata berterus terang sekalipun ?

Demikianlah sang Rasul memberikan isyarat dan petunjuk kepada kaedah memenangkan perjuangan Islam di akhir zaman. Rasulullah bijak menyusun atur posisi dan potensi tenaga kerja manusia serta melakukan perencanaan strategik dan teliti kerana masa depan skrip 10 tahun Madinah yang akan mensyumulkan wajah Islam itu kesemua bergantungharap kepada berjaya atau gagalnya misi Hijrah.


Persoalan paling besar dari 10 asakan minda di atas, kenapa Rasulullah dan para Sahabat yang pastinya mahu bertemu segera dengan Allah melalui jalan mati syahid di Makkah tidak melakukan istisyhad apabila serangan musyrikin Quraisy kian memuncak ke atas Nabi di Makkah ? Kenapa perlu “skrip” Hijrah diwujudkan Allah yang mengundangkan fasa lebih besar sejarah Nabi iaitu fasa Madaniyyah (fasa kemenangan dan pemerintahan) ?

Demikianlah “mukjizat” Hijrah mendedahkan betapa bertanzimnya gerakan hijrah Rasulullah, bermula bukan sejak turunnya perintah hijrah dari langit, bahkan ketika Rasulullah bersungguh-sungguh memburu wajah-wajah baru lantas mencari “kader-kader” berpotensi dari Madinah yang datang ke Makkah mengerjakan umrah, Rasulullah memperkenalkan Islam dengan skill tarbiyah “promoting” yang diterimanya dari Siti Khadijah ketika berniaga dan berulang-alik ke Syam-Makkah.


Tanzim itu adalah menyusunatur "2 P" dengan efektif :

- “positional” tentera
- “potensional” individu berkepakaran

dalam gerakan. Hijrah memaparkan Rasulullah menyusunatur kedua-dua mafhum tanzim ini dengan baik :

1. Lajnah Siasah
- dalam soal propaganda mengelirukan musuh dengan Ali di tempat tidur, kinayah dalam tutur bicara dengan Arab Badawi yang ditemui ketika musafir hijrah
- dalam soal kerahsiaan pergerakan seperti keluarnya Nabi di waktu tengah hari ke rumah Abu Bakar, keluar melalui lubang tingkap, dihilangkan jejak langkah baginda dengan kambing Amir bin Fuhairah

2. Lajnah R & D – dalam soal perolehan Abdullah bin Abu Bakar terhadap maklumat dan fakta yang sahih mengenai bual bicara masyakarat Quraisy dan misi konspirasi membunuh Nabi, fakta gua mana paling tinggi dan jarang didaki, fakta siapa yang paling mahir jalan dan lorong-lorong ke Madinah walaupun dia bukan Muslim

3. Lajnah Kebajikan - yang dimandatkan kepada Asma binti Abu Bakar untuk membawa makanan dan minuman walaupun beliau sangat tua dan hamil untuk mendaki Gua Thur

4. Lajnah Penerangan – yang dimandatkan kepada Abdullah bin Abu Bakar dan bukannya kepada Asma binti Abu Bakar kerana kelebihan Abdullah dalam mengungkapkan dengan tepat hasil risikan yang dilakukan kepada masyarakat Makkah

5. Lajnah Ekonomi – tarbiyah “the best product with the best promoter” yang diterima baginda sepanjang pengalaman tijarah membantu baginda mempromosi Islam dalam laras bahasa yang ringkas tetapi penuh makna kepada segelintir masyarakat Madinah yang mengerjakan umrah di Makkah sehingga membawa kepada Baiatul Aqabah, peristiwa besar memangkin kepada kejayaan Hijrah

6. Lajnah Tarbiyah – supaya sentiasa tegar keyakinan dengan bantuan Allah selepas segala ikhtiar “sunnatullah” dilaksanakan. “Allah bersama kita walau apa keadaan sekalipun menekan kita” dibuktikan (surah at-Taubah : 40).

0 Responses to Kuliah 2 : Elemen Tanzim dan Aspek "Sunnatullah" Di Sebalik Kemenangan Hijratur-Rasul

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"