Content feed Comments Feed

Kuasa Usrah : From Zero To Hero (KPU KISAS)

Thursday, September 10, 2009


Gembira dapat bersama isteri turun sekali lagi ke Kolej Islam melakukan misi pencerahan minda siri seterusnya. Kali ini kami diminta untuk meningkatkan "mahu" adik-adik kepada usrah, bukan lagi memberi "tahu" mereka. Justeru, kami memulakan dengan survey bertulis terlebih dahulu supaya permasalahan motivasi usrah adik-adik dapat kami tangani secara realistik dan berasaskan kajian, bukan sekadar hafalan dalil dan ceramah yang hanya mampu mengungkap asas-asas fundamental tanpa menyelesaikan masalah akar dalam benak emosi dan fikiran adik-adik.


Isteri saya dan adik Izaz terus mengedarkan borang survey kepada lebih 200 adik-adik Tingkatan Empat KISAS. Dalam masa 10 minit, mereka diminta memilih 3 pernyataan masalah usrah paling munasabah dan berkaitan dengan diri dan usrah mereka. Telahan saya tepat apabila kajian membenarkan ramalan (slide) saya bahawa masalah paling besar dihadapi oleh usrah adik-adik KISAS berpunca dari akar segala masalah itu CARA MELIHAT (paradigm) usrah itu sendiri yang tidak tepat.


Baca lagi di sini

0 Responses to Kuasa Usrah : From Zero To Hero (KPU KISAS)

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"