Content feed Comments Feed

Saya (berdiri 3 dari kiri di barisan belakang) bergambar kenangan dengan para peserta Kursus Teambuilding dari KPWKM di Port Dickson.

Syukur alhamdulillah, apabila keagungan pemimpin Islam seperti Muhammad al-Fateh dalam pengurusan sumber manusia dan menyemarak perjuangan orang bawahannya dapat menjadi alternatif pilihan kepada tenaga kerja di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Apabila Al-Fateh dianggap sebagai 'ayah', bukannya 'CEO' dalam slogan 250,000 tenteranya (rujukan : kitab "Sultan Muhammad al-Fateh" karangan Dr Abdul Salam Abdul Aziz Fahmi)

Lebih dahsyat lagi apabila berlaku perbandingan semangat perjuangan al-Fateh dengan semangat Samurai - dua kejadian "kebangkitan semula" yang terajaib dunia yang benar-benar berlaku (universal proofs) - khususnya semangat Bushido yang banyak diaplikasikan oleh organisasi korporat di Malaysia. Kelebihan al-Fateh hanya satu, iaitu tawakkal dan pergantungan yang teguh pada Tuhan.

- “Kaizen” Al-Fateh : strategiknya cara berfikir pemimpin Usmaniah sebelum al-Fateh serta kerja kuat al-Fateh sendiri membina Rumeli Hissari

- “Keiretsu Zaibatsu” Al-Fateh dengan penyusunan rapi ketumbukan tentera 250,000 serta penyusunan teliti potensi dan posisi setiap kekuatan individu

- “Keisan” Al-Fateh dari sudut pengisian intelektual ulama Usmaniah kepada beliau dan kegeniusan al-Fateh menghadapi satu persatu cabaran taktikal dari ketumbukan Byzantium

- “Bushido” Al-Fateh dari sudut ketabahan yang sangat luarbiasa mendepani kekalahan demi kekalahan taktikal pada Byzantium sepanjang kempen 53 hari ke atas Konstantinople.

- “Kamikaze” al-Fateh dan hulubalangnya, tetapi asasnya adalah pergantungan teguh pada Allah, yakni "Tawakkal" - suatu perbezaan nyata dari sudut "spiritual quotient" yang membezakan Al-Fateh dengan Samurai, di akhir pertempuran dan selepas kemenangan.

Konstantinople hanyalah suatu 'simbolik' kepada segala 'impossible' dream dan visi yang difikirkan mustahil boleh dilakukan oleh diri kita mahupun organisasi kita.

Baca juga : "Al-Fateh Kembalikan Maruah Generasi Salahuddin al-Ayyubi" oleh Abu Hasan Ali An-Nadwiyy di sini

0 Responses to F.A.T.E.H Values vs Samurai Values Bergema di Kementerian PWKM

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"