Content feed Comments Feed

"Read 1453", Tapak Bagi Sebuah Impian

Tuesday, September 1, 2009


Untuk memudahkan para peminat blog saya merujuk dokumentasi berharga mengenai 1453 secara khusus dan spirit perjuangan dari lembaran khazanah Usmaniah, saya telah mewujudkan satelit ketiga maya saya iaitu www.read1453.blogspot.com. Ia mempunyai 5 objektif iaitu :

1. Forum maya ahli usrah "1453". Ahli usrah ini juga akan menjadi taskforce (AJK) bagi menjadikan 29 Mei setiap tahun sebagai hari memperingati peristiwa bersejarah pada 1453 tersebut, dan lebih penting lagi mengambil ibrah sejarah darinya, bukannya sekadar romantis dan nostalgis dengannya.

Satu seminar pengkajian pemikiran Muhammad al-Fateh, strategi peperangan dan legasi negarawan Usmaniah di eranya akan dibentangkan dan dicapai beberapa resolusi bersama antara sarjana untuk dijadikan saranan dan cadangan pada parti dan gerakan Islam di Malaysia.


2. Laporan semasa perkembangan kajian Master dan PhD saya nanti mengenai sejarah Islam, Usmaniah dan Sultan Muhammad al-Fateh, beberapa kajian perbandingan pemikiran kepimpinan era kegemilangan Islam, sebab keagungan dan sebab kejatuhan Usmaniah dalam kerangka IQ-EQ-SQ.


3. Tapak maya kepada Akademi Kepimpinan Al-Fateh (AF) yang akan merumuskan formula terbaik (F.A.T.E.H Values) dari kajian ilmiah mengenai Sultan Muhammad al-Fateh untuk digunapakai dalam latihan kepimpinan semua peringkat organisasi, kepimpinan korporat mahupun persatuan mahasiswa dan pelajar sekolah.

AF akan berfungsi melalui beberapa titik permulaan :

3.1 Penerbitan buku kajian pemikiran dan upaya kepimpinan Sultan Muhammad (kerjasama PTS Milenia)

3.2 Penerbitan album lagu nasyid "1453"


3.3 Penerbitan dokumentari khas mengenai peristiwa "1453" di Istanbul, Turki (usaha penulis sendiri yang akan ke sana bersama isteri pada pertengahan tahun hadapan)


3.4 Penerbitan animasi 3 dimensi "Aksi 1453" dengan bantuan rakan-rakan seperjuangan di Darul Digital Kelantan dan MMU.

3.5 Penerbitan filem "1453" dengan pengarahan terbaik dan nasihat dari beberapa pakar akademik dalam sejarah Usmaniah (klimaks projek AF dan memakan masa 8 tahun dari sekarang)

Di tapak aksi perang Ramadhan Bar Lev, Mesir. Ego Yahudi Israel ditundukkan tentera Mesir hanya kurang dari 6 jam sahaja.

4. Tapak maya kepada penubuhan Institut Kajian Polisi Kerajaan Usmaniah, idea yang akan direalisasikan juga dalam masa 5 tahun dari sekarang.

Institut ini bertujuan untuk memberikan model kepimpinan berintegriti dan berkompetensi (al-Qawiyy dan al-Amin) untuk gerakan Islam mampu memerintah Malaysia di era Islamophobia kini, dan membuktikan bahawa Islam "rahmat seluruh alam", bukan hanya sekadar kepada orang Melayu-Islam sahaja. Akar pemikiran yang akan menjadi subjek utama adalah Sultan Muhammad II (Al-Fateh) dan Sultan Sulaiman (Al-Qanuni), dua figura negarawan Islam yang disegani dunia.

Di hadapan Qal'ah Salahuddin Al-Ayyubi, Aleppo, Syria

5. Tapak kompilasi video-video klip dari Youtube mengenai 1453 dan tapak kepada artikel terbaik dan akademik mengenai 1453 atau Muhammad al-Fateh.


"Jika itulah sebaik-baik raja dan itulah juga sebaik-baik tentera, maka sudah pasti tersembunyi di situlah model sebaik-baik sistem pendidikan gerakan Islam." - Bersama membongkar mukjizat hadis Rasulullah S.A.W


1 Response to "Read 1453", Tapak Bagi Sebuah Impian

  1. semoga berjaya ustaz.. insyaALLAH~ makbul!

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"