Content feed Comments Feed

Ujian Pertama : "Trojan Horse" Najib masuk dalam PR Perak

Ujian Kedua : Jatuhnya Kerajaan PR Perak Dengan Justifikasi 16 September

Ujian Ketiga : Tersingkirnya IR Nizar dengan jerkah tengkingan SUK
dan Sivakumar dengan cara
paling tidak bertamadun
Ujian Keempat : Tegar prinsip 16 /6 Perlembagaan Perak menatijahkan sebuah kemenangan

Saya tidak ingat secara spesifik kes "sembah derhaka" Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada Sultan Kelantan dalam suatu isu membabitkan juga pembubaran DUN atau desakan perletakan jawatan beliau sebagai MB Kelantan. Rasanya ketika politik Kelantan dilanda krisis "lompat" Semangat 46 masuk ke BN pada sekitar 1996.

Namun itulah keberanian ajaib berulang pada IR Nizar, seorang anak muda acuan tarbiyah Parti Islam Se-Malaysia yang tegar prinsip perjuangannya untuk melawan walaupun terpaksa menempah mahar yang mahal iaitu "sembah derhaka" Sultan Perak.

Bagi saya yang banyak mengkaji kekuatan Nizar selaku anak muda emas PAS, Nizar kini bukan lagi icon tahalluf siyasi PAS atau icon model sikap sebuah gerakan Islam yang terbuka kepada mana-mana pihak yang bersedia berkongsi common ground perjuangan dan realistik dengan suasan majmuk di Perak dan Malaysia sekaligus, tetapi juga icon baru seorang politician demokrat Islam yang sangat tegar prinsipnya perjuangannya, berpencak di pentas demokrasi berbanding "katak lompat" dan "katak letak jawatan" yang ada pada segelintir politician PKR. Justeru, Nizar menghimpunkan sikap "terbuka" dan "tertutup"nya tepat pada masanya, model terbaik PAS yang tahu pada sudut mana mereka perlu "liberal" relatif dan pada sudut mana mereka perlu "fundamentalis" prinsip. Legasi Allahyarham Ustaz Fadzil seakan tampak wujud dalam ruh perjuangan dan pemikiran Nizar.

Doa saya buat IR Nizar, agar inilah tarbiyah "tu'til mulki man tasyaa'" (diberikan kerajaan) dan "tanzi'ul mulki man tasyaa" (dicabut kerajaan) sangat berharga Allah kepada beliau untuk persiapan beliau menjadi negawaran muda lebih besar pada masa akan datang. Beliau menjadi Menteri Besar Perak dalam keadaan yang sangat ajaib ketika PAS mempunyai jumlah DUN paling kerdil berbanding DAP dan PKR.

Beliau disingkirkan dari kerusi Menteri Besar di Istana Kinta dengan sangat ajaib, beliau dihantar Allah ke Parlimen Bukit Gantang juga dengan majoriti yang ajaib, dan kini beliau kembali menjadi Menteri Besar Perak yang sah dengan penghakiman yang juga ajaib. Keajaiban kuasa Tuhan hanya milik mereka yang sanggup berkata kebenaran walaupun pada raja yang zalim. Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.

Siapa tahu mungkin ini calon Perdana Menteri Malaysia dari PAS paling berwibawa mentadbir Malaysia dan Putrajaya sedikit masa lagi ?


Apapun, ada tiga asas saya tidak begitu meraikan kegembiraan IR Nizar kembali sebagai MB ini melainkan seadanya.

Pertama, kenyataan Tuan Guru Nik Azizi sendiri - selepas Nizar disihytihar menang - supaya berhati-hati dan jangan keluarkan kenyataan melukakan hati musuh - yang saya lebih merasai waraknya analisis dan ramalan politik beliau di masa depan lebih berbisa dari penganalisa dan peramal politik di menara gading. The verdicts and victory is just the beginning.

Kedua, saya tetap cuba membaca apa strategi intelegen Najib yang membebaskan 13 tahanan ISA termasuk pimpinan Hindraf, kemudiannya mengeluarkan kenyataan BN sedia kerjasama dengan PR Perak beberapa jam sebelum keputusan mahkamah Tinggi menyebelahi Nizar.


Ketiga, kajian Prof Abu Hasan Hasbullah bahawa Pakatan Rakyat hanya bergantung kepada kekuatan pengaruh individu pimpinan, seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Allahyarham Ustaz Fadzil bagi PAS dan DSAI bagi PKR, bukannya sebuah pasukan kepimpinan yang kuat. Jika tumbang seorang, boleh jadi tumbanglah sebuah parti mahupun sebuah kerajaan. Apa yang perlu dilakukan kini adalah proses membina sebuah pasukan kepimpinan muda berkarisma tinggi pada hari ini, bukannya lagi jiwa kepengikutan dan kepengecutan khususnya dari kampus.


1 Response to Kemenangan Sebuah Prinsip Perjuangan : Nizar Warisi Aura Tuan Guru Nik Aziz

  1. denaihati Says:
  2. saya suka ulasan saudara yang mengikut akal dan iman bukan emosi seperti kebanyakan blogger yang lain. analisa bukan sekadar dilihat dengan mata kasar dan kata penuh semangat tetapi ikut akal, iman dan ajaran Al-Quran dan Hadith. Ramai blogger diluar menulis kerana diarah menulis bagi mengaburkan mata dan akal rakyat. Syabas.

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"