Content feed Comments Feed

Dahulu, ketika mendengar seminar Kenali Illuminati di UIAM, saya masih teringat kata-kata penceramah yang berkali-kali mencerita dan membuktikan kebijaksanaan golongan ini merekayasa bukti dan mengatur konspirasi demi konspirasi bagi memerangi Islam dan menawan dunia. Golongan ini digambarkan sebagai intelegen, think-tankers dan sangat halus perencanaan mereka, sukar untuk dikenalpasti apakah ia perencanaan mereka atau sebaliknya. Namun hakikatnya, golongan ini menjadikan dunia sebagai papan catur mereka, menjadikan umat Islam sebagai buah-buah catur yang akan mengikut telunjuk isu-isu yang mereka mainkan, sehinggalah umat Islam gagal bertindak sebagai player yang mampu berdepan dengan mereka sendiri di gelanggang menggunakan senjata minda dan akal.

Selepas seminar itu, saya hanya mampu mengetahui betapa liciknya Illuminati, namun saya masih belum mahu dan mampu untuk berbuat sesuatu bagi membuat persiapan diri saya dan generasi muda hari ini untuk membina bekalan kekuatan berhadapan dengan mereka. Illuminati dengan pelbagai proksi strategik di serata dunia yang mereka kuasai, dari penipuan pendaratan manusia di bulan, merekayasa perang dunia pertama, kedua dan segala perang-perang besar membabitkan AS dan Israel, UFO sebagai makhluk asing kononnya, sehinggalah kepada penggunaan senjata biologi seperti virus selesema babi yang merebak pada saat ini.

"Allah jua yang lebih baik perencanaan dari perencanaan mereka, walaupun perencanaan mereka mampu menghancurkan gunung." (Al-Quran)

Tidak perlu pelik Amerika menjadi polis dunia, menguasai dunia dan menjadi "khalifah yang menumpahkan darah" di atas dunia. Rakyat Amerika membaca 2 hari sebuah buku, umat Islam sebulan belum tentu mampu menamatkan sebuah buku. Obama yang mempunyai PhD tidak pernah disebut media dan rakyatnya sebagai Dr. Obama, menggambarkan betapa rendahnya martabat PhD sama taraf dengan Degree di Malaysia. Tidak perlu pelik Amerika menguasai dunia. Mereka berpegang kepada kata keramat Napoleon Benoparte, penguasa Eropah yang hampir tidak pernah tumpas dalam semua peperangan, "he who read will conquer the world" menjadi pegangan mereka.

Dari episod pertama season pertama Scofield membuat keputusan untuk menyelinap masuk penjara Fox River menyelamatkan "rakan"nya sehinggalah episod terakhir (22) di season terakhir (4) yang menyaksikan pemergian Scofield yang sanggup menembak mati ibunya sendiri demi "kawan"nya Burrows, Prison Break telah membantu saya meRASAi sendiri hakikat kebijaksanaan dan kegeniusan orang Amerika yang dizahirkan dalam satu plot cerita panjang lebar tersebut.

Yang tidak suka cerita yang "berat" dan "complicated", pasti akan berputus asa dari terus melihat PB, khususnya banyak babak-babak "sia-sia" di Season 3. Namun, saya dan isteri konsisten mengikuti siri hasilan teknologi Hollywood ini walaupun saya cukup kenal siapa di belakang tabir Hollywood ini. Namun, saya berpegang teguh pada prinsip Sun Zu, kenalilah musuh kamu, kamu takkan tumpas walaupun 100o peperangan.


Akhirnya, 4 season Prison Break memberikan satu mesej yang sangat menakutkan saya. Musuh-musuh Islam tidak pernah berhenti menuntut ilmu, belajar, membaca, mengorientalis dan meneroka kegeniusan mereka untuk memerangkap umat Islam, namun umat Islam terus lena dibuai mimpi kejahilan dan selimut jahiliah. Daya upaya jihad makin luntur, sementalahan dengan daya intelektual dan pembacaan yang sangat menakutkan statistiknya.

Secara zahirnya, PB berakhir dengan sebuah kemenangan "team work". Intelegen Scofield sahaja tidak memberikan apa-apa makna jika kelebihan dan keunikan yang ada pada teamnya yang lain tidak digabungkan dalam satu pasukan untuk menghadapi 2 team besar dalam The Company. PB bukan sebuah jalan cerita yang mudah untuk diteka kesudahannya pada setiap 45 minit setiap satu episodnya, bahkan penghujung segala penghujung season itu sendiri.


PB sememangnya dibuat untuk menguji ketajaman IQ penontonnya, sejauhmana the separated puzzle itu boleh disusun semula dan diteka apakah gambaran besarnya oleh penontonnya. Persis seperti filem Liar Game (Jepun) yang pernah saya tontoni. Kemunculan Kellerman sebagai "penyelamat" sebenar di klimaks PB ini membenarkan hakikat "in politics, nothing happened by accidents".


Prison Break (PB) di hujung plotnya menunjukkan betapa pentingnya objek bernama Syclla dalam mencetuskan perang antara China dan AS-Eropah, ia mampu dijadikan objek busines paling mahal di atas dunia. Jika ada berminat dengan teka-teki, lihatlah PB, nescaya anda akan dibuai dengan pelbagai teka-teki dan lebih malang lagi tekaan anda silap. PB hakikatnya mendedahkan bahawa segala isu-isu besar yang berlaku tidak boleh dibuat kesimpulan dan tekaan yang begitu simplistik. Jangan melihat sesuatu isu-isu besar sama ada dalam mahupun luar negara dengan sebelah mata sahaja (simbolik Dajjal), kerana kejayaan gerak kerja Dajjal adalah apabila media massanya berjaya mengaburi umat Islam dari melihat sesuatu isu dengan sebelah mata sahaja, bukannya dengan kedua-dua belah matanya, yakni pengkajian yang lebih mendalam dari mata pandang awam.

Sejak 3 tahun lepas lagi, kami konsisten dengan Series ini. Tidak lain dan tidak bukan untuk meRASAi sendiri sejauhmana tahap genius dan kebijaksanaan orang Amerika yang terzahir dalam filem-filem mereka, khususnya musuh-musuh Islam di sana yang mempunyai hubungan dengan Illuminati. Media yang menjadi lidah bicara mereka, kekadang boleh tersasul mendedahkan strategi mereka mengkaderkan proksi-proksi mereka. Ia semenangnya terserlah secara tersirat dalam plot-plot cerita PB.

Kepada yang tidak mampu menghabiskan The Art of War (Sun Zu) atau belum melihat Red Clif yang mirip kepada strategi perang ala ketimuran, tidak salah untuk melihat PB bagi melihat pula sisi strategi perang ala kebaratan, bagaimana mereka menyerlahkan kebijaksanaan dan kegeniusan menumpaskan musuh yang kekuatannya adalah peluru dan bom, akhirnya tumpas kepada kuasa sebuah "minda" dan "team work".


Saya masih ingat satu tulisan mengenai "Kenapa Yahudi Bijak?" (tesis PhD Dr Stephen Carr Leon), sehingga hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya. Di Israel, ibu yang mengandung akan sering menyanyi, bermain piano, membeli buku matematik dan menyelesaikan masalah matematik bersama suami. Yahudi dididik menjadi bijak, mahir menggunakan otak kanan (menyanyi, piano) dan kiri (matematik, genius) bukan semasa di sekolah, tetapi sejak dalam perut ibu lagi. Seterusnya dari darjah 1 hingga 6 lagi, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Dr Stephen membuat perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh dikatakan 6 tahun ke belakang! Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi, sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, yang dapat melatih otak mereka memfokus sesuatu perkara.

Sebab itu tidak perlu pelik setiap Yahudi yang lahir bukan sekadar mampu menjadi tentera, tetapi penguasa dunia dengan pengetahuan dan teknologi. Lantaran kerana apa ? Kerana mengkaji lebih mendalam tentang sunnah-sunnah Nabi dan fakta-fakta dalam al-Quran seperti pengetahuan ahlul Kitab dahulunya mengenai Nabi, lantas mereka "mencuri" nya untuk membunuh kita sendiri umat Islam. Memanfaatkan kekuatan yang ada pada musuh (Islam) adalah strategi besar mereka.

Jepun melalui salah satu prinsip Samurainya iaitu Keisan (kreatif mengambil idea dari sesiapa sahaja termasuk musuh dan inovatif mengacu idea tersebut sehingga pattern yang terbentuk adalah acuan mereka sendiri). Lihatlah teknologi keretapi yang ditemui di Amerika tetapi Jepun yang berjaya menghasilkan keretapi terpantas dunia, Bullet Train yang mencecah kelajuan 500 km sejam. Jepun tahu memanfaatkan idea dari musuhnya Amerika yang pernah mengebom mereka sehancur-hancurnya di Hiroshima dan Nagasaki. The Last Samurai mengesahkan prinsip Keisan ini apabila Kitsumoto tidak membunuh Tom Cruise, bahkan melatihnya dan memanfaatkan untuk menjadi Samurai Jepun.

Sempena 29 Mei 2009 ini, marilah sama-sama kita mengenang seorang tokoh yang telah lama mengasaskan prinsip Keisan Jepun ini iaitu Sultan Muhammad al-Fateh, model anak muda yang menepati kriteria "ulama profesional" yang sangat menggerunkan musuh. Baginda mempelajari 7 bahasa yang boleh dikatakan kesemua bahasa itu adalah kebanyakannya bahasa musuh-musuh Usmaniah pada masa itu. Kerana apa baginda pelajari ? Beliau mempelajari 7 bahasa dengan tujuan untuk mendedah dan mengorek semua dokumen peradaban, pemerintahan dan strategi perang bangsa-bangsa terpenting di Timur Tengah dan Eropah, termasuk musuh-musuh Islam sendiri, lantas mempunyai idea geliga untuk menguasai kubu terkuat dunia itu.

Read, you will conquer the world.

Iqra bismirabikallazi khalaq !


NOTA
Paul T. Scheuring dikhabarkan menamatkan PB dengan tujuan untuk memulakan drama baru "Masterwork". Beliau mensifatkan series baru ala PB tersebut as “a race against time to recover the world’s most sought-after artifacts.” Nampaknya Paul Scheuring dah jadi macam Dan Brown, buat series ala Da Vinci Code dan Angel & Demon. Teruskan mendedah kelicikan Iluminati.

3 Responses to Prison Break (The End) Dedah Tahap Intelegen Orang Amerika

  1. salam mujahadah a.syaari..,ulasan terbaik buat renungan penonton tegar PB!

     
  2. NuNur Says:
  3. slm ustz…

    1st time sy bace analisis filem yg sgt2 menarik! penuh ilmu dan pemerhatian yg mendalam! harap ustz akn teruskn usaha kajian filem krn sy sgt2 (10X) meminatinya. sy merupakan 'drug addict' prison break dn sgt2 meminati filem. bukan filem picisan @ cinta tp filem2 berbentuk pemikiran spt ini. Filem2 spt Red Cliff, The Last Samurai memang menarik perhatian sy. Sy ada menulis sedikit analisis tentg The Last samurai lakonan Tom Cruise itu beberapa tahun dulu ketika sy masih dibangku sekolah namun artikel itu hanya menjadi tatapan peribadi sy kerana sy tidak tahu untuk berkongsi dgn siapa. Sukar tok mencari kwn yg boleh berbincang mengenai filem secara ilmiah dan secara jujurnya sy masih belum menemui kwn seperti itu. Sahabat2 sy yg mengikuti prison break ini hanya tertarik dengan kisah cinta Scofield-Sara, isu kasih sayang antara scofield dan burrows serta isu sosial yang berkaitan T-Bag. Sy pernah menonton sebuah filem perang lakonan hebat Andy Lau dan air mata sy mengalir kerana minda sy seolah-olah berimaginasi peperangan yang dihadapi oleh Rasulullah dan para sahabat ketika dulu… dan selepas itu sy berangan alangkah nikmatnya jikalau perang zaman Rasulullah dijadikan filem pada hari ini.

    Jikalau ustaz berhasrat membuka Studio animasi dan pawagam Islam, sy berhasrat untuk membuka sebuah perpustakaan yg unik dan kreatif (sukar utk digambarkan dengan kata-kata hanya terbayang di imaginasi sy sahaja) dan sy bercita-cita mencipta filem sendiri dan satu lg cita-cita sy yang Allah shj yg tahu kerana sy masih belum mahu berkongsi dengan sesiapa.

    Sy juga tertarik dengan analisis ustaz mengenai tandukan ivanovic yg membawa kemenangan kepada Chelsea menumpaskan musuh tradisi, Liverpool. Sy tengok match tu…. Walaupun sy tidak suka Chelsea tetapi jikalau ingin berbincang mengenai football, sy akan bersikap professional. Apa yg sy tak suka mengenai Chelsea adalah ‘management style’die… plus pengaruh Roman Ibrahimovic. (sy pernah selidik latar belakang Roman dan sy tidak menyukainya! Sorry to say… )


    Okey…

    “Bola sepak bukanlah sekadar tontonan hiburan masa santai individu seperti saya, tetapi medan kajian kepintaran menyusun formasi menyerang dan bertahan sebuah gerakan”. Kata-kata ustaz membuatkan sy rasa DIBELA! Sy dianggap PELIK oleh sahabat-sahabat sy kerana meminati bola dan sanggup bangun 3-4 pagi semata-mata tidak mahu ketinggalan menikmati 90 minit permainan. Kerana apa? Sebab sy seorang WANITA! @ PEREMPUAN! @ MUSLIMAT!! Mereka menganggap menonton bola hanya membuang masa dan tidak mendatangkan sebarang faedah. Sy pernah meyatakan yg sy menonton perlawanan bola sepak bukan untuk berhibur semata-mata ataupun minat pemain yg hensem2 tetapi sy suka mengkaji dan menganalisis formasi dan tactical yg diguna pakai pengurus pasukan selepas tamat perlawanan. Bila sy mempertahankan minat saya, mereka ketawa dan saya dianggap GILA! ANEH! Hahahahahahahah…. Oleh sebab itu jikalau sy nak tgk bola, sy akan tgk seorang diri…=( selepas tamat satu2 perlawanan, sy suka berdiskusi dgn kwn di luar negara kerana fikiran mereka mengenai bola sepak lebih professional dan jauh kehadapan. Sori to say… tp blog2 peminat kat Malaysia suka mengutuk, mencarutkan team2 lain. Tu yang sy prefer blog peminat luar.
    Eh ape sy melalut nih….

    Okei... selepas ni semangat sy untuk mengkaji dan menganalisis pasal filem dan bola bertambah2! Kerana sy tahu ada org yang LEBIH GILA dari sy……! Heheh….
    Once a Gooner… alwayz a gooner….. =)

     
  4. salam, minta izin copy artikel diatas

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"