Content feed Comments Feed


Petikan kalam Dr Siddiq Fadzil yang sememangnya 'mewakili' suara hati saya yang kekadang sukar memperjelas antara beza membaca hasil penulisan penceramah dengan mendengar sendiri bedah buku / kupasan buku penceramah itu sendiri. Justeru, mungkin kalam hikmah ini boleh membantu saya :

"Mereka yang biasa mendengar ceramah saya mungkin merasakan ada kelainan gaya antara yang ditulis dengan yang diucapkan. 

Membaca teks ketika berucap sebenarnya hanya dilakukan kalau terpaksa, misalnya dalam situasi yang sangat formal. Biasanya teks banyak disesuaikan dengan konteks. Malah seringkali fungsi teks hanya sekadar untuk mengingatkan idea-idea pokok yang hendak disampaikan atau petikan kata-kata dan angka yang sukar dihafal, sedang penyampaiannya dilakukan dengan gaya pidato atau ceramah yang punya seni retoriknya yang tersendiri pula. 

Memang apabila diucapkan, sesebuah teks selalu mengalami penambahan, pengurangan, dan penyesuaian atas pertimbangan kontekstual - mengambilkira keadaan khalayak hadirin, masa yang diperuntukkan dan suasana persekitaran."

1 Response to Beza Antara Membaca Buku dan Mendengar Sendiri Ceramah Penulis

  1. C.I.A Says:
  2. Assalamualaikum Ustaz,
    di manakah saya boleh mendapatkan buku ini?

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"