Content feed Comments Feed


Pengalaman luarbiasa! 


Selepas talk "Vandalisme Remaja : Meneropong Akar Masalah" di Darul Quran JAKIM pagi semalam di hadapan mahasiswa DQ, para pelajar dari MRSM dan IKBN serta ibubapa, saya dibawa melihat sendiri tali gantung dan sebat yang 'original' oleh pegawai penjara dan mendapat taklimat mendalam dan 'menakutkan' dari mereka mengenai 'rekod' tali gantung dan rotan sebut tersebut pada beberapa penjenayah sebelum ini.


Sekalung tahniah saya ucapkan pada kelab Kaunseling Darul Quran JAKIM atas usaha 'merakyatkan' huffaz sebagai 'problem solver' krisis sosial remaja pada hari ini. Merupakan satu idea 'brilliant' apabila para huffaz tidak dibiarkan sahaja terus berada di atas 'tikar sejadah' semata-mata walhal al-Quran di dada seharusnya dibuktikan keunggulannya bukan semata di bibir, tetapi secara praktikalnya unggul mengemukakan solusi kepada permasalahan ummah dan generasi muda di luar sana.


Para huffaz perlu membuktikan bahawa mereka bukan sahaja menguasai TEKS al-Quran, tetapi juga KONTEKS itu sendiri, sehingga mereka mampu menjadi al-Quran yang 'bergerak' masuk ke dalam hati ke hati masyarakat.


Pada masa yang sama, para pelajar sekolah dan ibubapa yang dijemput hadir ke DQ dipertontonkan dengan 'live' tentang kesudahan hidup para penjenayah dan mereka yang gagal mengurus arah tuju hidup dengan gambar-gambar 'menakutkan' di sebalik tirai besi.


Tahniah Kelan Kaunseling DQ, anda menjadi model pd persatuan-persatuan mahasiswa Islam di IPTA dan IPTS untuk terus memikir dan meningkatkan aktiviti-aktiviti servis mahasiswa pada ummah.

0 Responses to "Merakyatkan Huffaz" : Tahniah Kelab Kaunseling DQ !

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"