Content feed Comments Feed

Aku (Muhammad al-Fateh) mempunyai 2 sifat. Sifat keras seperti batu iaitu keazamanku untuk mencapai apa yang aku inginkan. Sifat lembut seperti air iaitu ketika aku memohon ampun kepada Tuhanku. Apakah dengan dua sifat ini aku masih tidak boleh mencapai kemenangan?
– Amru Khalid, Pemikir Islam Kontemporari -


Sejak dari pengumuman rasmi Sultan Muhammad mahu menawan Konstantinopel, beliau jelas sangat berhati-hati membina persiapan dan tidak meremehkan sama sekali apa jua faktor yang boleh menggagalkan perancangan biar sekecil mana sekalipun.”

Demikian rumusan yang cemerlang dibuat oleh Profesor Dr. Redzuan Othman dari Universiti Malaya untuk menggambarkan pemikiran strategik Sultan Muhammad Al-Fateh. Buktinya lagi :

1. Bermula dengan strategi diplomatik dengan menjalin pelbagai perjanjian damai dengan negara-negara Barat seperti Serbia dan Hungary. Ini bertujuan untuk menghalang mereka dari memberikan ‘talian hayat’ kepada Konstantinopel apabila mula dikepung Usmaniah

2. Membina Rumeli Hissari bertentangan dengan Anadolu Hissari untuk tujuan menghalang sekali lagi sebarang ‘talian hayat’ kepada Konstantinopel melalui kapal-kapal Byzantine atau sekutunya dari masuk atau keluar dari Selat Bhosporus dan Tanduk Emas.

3. Sultan Muhammad juga mengambilkira dengan sangat serius perhitungan masa dan ketepatan masa setiap pelan. 

Perhitungan Sultan Muhammad – berdasarkan pengalaman sejarah datuk-datuknya - adalah semakin lama tempoh pengepungan dibuat, semakin Usmaniah akan terdedah pada pengkhianatan kuasa Hungary dan Venice untuk membantai semula Usmaniah secara senyap dan membantu Konstantinopel. 

Justeru, pembinaan senjata yang mampu merobohkan tembok Konstantinopel dengan cepat dan tepat adalah sangat diperlukan. Maka atas sebab itu jurutera Hungary, Urban menawarkan khidmat kepada Sultan Muhammad ketika musim luruh 1452 Masihi.

Kesannya, menurut Steven Runciman dalam bukunya “The Fall of Constantinopel 1453”, selepas 3 bulan, satu meriam telah berjaya dipasakkan di atas dinding Rumeli Hissari dan berjaya menenggelamkan kapal-kapal Venice yang cuba lari dari kepungan Usmaniah di Selat Bosphorus.

Kejayaan ini menyebabkan Sultan Muhammad mengarahkan Urban membina sebuah lagi meriam dengan saiz dua kali ganda lebih besar. Meriam yang dinamakan Basilica ini akhirnya berjaya disempurnakan pada Januari 1453, hampir 3 bulan lebih awal menjelang misi penawanan.

Selepas diuji, Sultan Muhammad mengarahkan Basilica dipindahkan dari Adrianople ke Konstantinopel dengan kekuatan 60 ekor kerbau dengan kawalan ketat keselamatan oleh 200 orang komando Usmaniah dan 250 orang tentera untuk melicinkan jalan dan membaiki laluan dan jambatan (selepas dilalui). Perjalanan menuju Konstaninopel mengambil masa 6 minggu!

4. Menurut David Stacton dalam “The World on the Last Day”, Sultan Muhamad juga membina kekuatan armada laut dengan penyediaan 140 buah kapal perang dan 320 buah bot, dengan 150,000 askar penyerang termasuk 12,000 tentera Janissari.

5. Sultan Muhammad juga berjaya meraih kemenangan moral lebih awal apabila perisikan yang beliau lakukan sendiri mendapati tindakan Maharaja Konstantinopel untuk menyatukan antara gereja Greek dan Latin semata-mata untuk meraih bantuan Pope telah mendapat kemurkaan besar rakyat Konstantinopel. 

Menurut Lord Eversley dalam “The Turkish Empire”, upacara rasmi pengishytiharan penyatuan yang telah dihadiri Cardinal Isidore sebagai wakil Pope telah menyebabkan perpecahan penduduk Konstantinopel. Sebab itu tidak pelik sekiranya dari lebih 100 ribu populasi penduduknya, kurang 6 ribu penduduk sahaja yang sanggup mengangkat senjata berjuang dan menyokong tindakan Maharaja ketika perang sudah berkecamuk.

Tidak dapat dinafikan juga kepungan bantuan ini bukan sekadar menjatuhkan moral penduduk dan melemahkan fizikal tentera Byzantine, ia juga telah mematikan sekaligus penduduk dan pemerintah Byzantine dari akses maklumat perkembangan di luar Konstantinopel. 

Pendek kata, rakyat Konstantinopel mula mengalami kerencatan maklumat dan sekatan dari mendapatkan informasi dan media. Justeru tidak pelik, Byzantine tidak mampu meneka dan mengagak kekuatan sebenar tentera Sultan Muhammad yang sudah mengepung Konstantinopel dari segenap sudut tanpa ada ruang lagi untuk lari.

Kesudian jurutera Urban menawarkan khidmat pembinaan senjata dan meriam kepada Sultan Muhammad dan menolak dari berkhidmat dengan Maharaja Konstantinopel mengandungi dua pengajaran yang sangat berharga. 

Pertamanya, kesungguhan untuk memanfaatkan tenaga pakar. 
Keduanya, kekuatan ekonomi untuk mencapai objektif. 

Prof. Redzuan Othman menyebut bagaimana Maharaja Konstantinopel bukan sekadar tidak mampu menyediakan bahan mentah untuk Urban membina senjata baru Byzantine, tetapi beliau sendiri tidak mampu memberikan wang insentif sebagaimana yang dimahukan Urban. 

Sebaliknya Sultan Muhammad bukan menyediakan kesemua bahan mentah yang diperlukan Urban, bahkan ditawarkan kepadanya wang insentif yang sangat luarbiasa. Lihatlah betapa bersungguh, objektif dan bijaknya Sultan Muhammad memahami emosi dan kehendak tenaga-tenaga pakarnya.


CONGAK MATEMATIK SAYA

Perkiraan berikut hanyalah satu contoh sahaja, tidak semestinya menggambarkan keadaan sebenar.

Berdasarkan congak matematik mudah, jika diambilkira jumlah masa untuk proses pemindahan 70 buah kapal katakan 7 jam (10 malam hingga 5 pagi) atau 420 minit bagi jarak sejauh 5 kilometer, maka sebuah kapal Usmaniah memerlukan masa kurang 6 minit sahaja untuk melepasi jarak 5 kilometer dengan selamat.

Lebih dari 6 minit ertinya musuh akan dapat mengesan dari jauh. Ini jelas menunjukkan pergerakan 70 kapal berjaya dilakukan dalam masa semalaman kerana ia digerakkan serentak satu demi satu tanpa putus-putus dan tanpa ada sebarang masalah teknikal walaupun satu kapal ! 

Satu kapal membuat masalah akan menjejaskan 'timing' Sultan Muhammad.




SERANGAN AKHIR

Di awal Subuh 29 Mei itu, tentera pertama Usmaniah yang sangat bersemangat menyahut seruan Sultan adalah tentera menara bergerak dan pemanjat tangga ke dinding Konstantinopel. 

Menurut Profesor Redzuan Othman, percubaan pasukan besar pertama ini meskipun mengalami kekalahan teruk dan angka kematian yang banyak, tetapi mereka telah berjaya mencapai objektif dan strategi Sultan iaitu untuk meningkatkan tahap keletihan tentera musuh dan menggandakan pelepasan jumlah peluru yang mereka ada.

Percubaan kedua menjadi lebih serius apabila dilakukan oleh pasukan rempuh lengkap berbaju besi oleh komando-komando dari unit Anatolian.

 Gambar ini adalah hasil ilustrasi semula penulis. 
Hakcipta terpelihara www.iskandarfateh.com

Percubaan ini juga gagal dan memaksa tentera berundur.

Percubaan ketiga yang menghampiri waktu senja, tiba masanya Sultan menghantar tentera elit baginda, para pegawai keselamatannya, barisan pemanahnya, barisan berkuda dengan tombak serta 12,000 tentera Janissari untuk membuat rempuhan akhir di pintu paling lemah iaitu Topkapi.

Dengan izin Allah S.W.T, Konstantinopel berjaya dimasuki dan dipasakkan panji Usmaniah oleh Hassan Ulubate.


RUJUKAN :
Profesor Dr. Mohd Redzuan Othman, “The Conquest of Constantinople 1453 : The Visions and Strategies of Sultan Mehmed II”, Jurnal Jabatan Sejarah Universiti Malaya, No.5 (1997).

1 Response to "Brilliant Strategies of Sultan Mehmed II", Prof Redzuan Othman

  1. Anonymous Says:
  2. subhanallah!

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"