Content feed Comments Feed

Mesej Obama Kepada Mahasiswa Turki

Thursday, April 9, 2009


Saya tidak berhasrat mengulas kenyataan "Amerika will never be at war with Islam" Obama ketika menjejakkan kaki di negara Muslim pertama sejak beliau menjadi Presiden AS, Turki bersama Presiden Turki, Abdullah Gul dan Perdana Menterinya, Recep Tayyib Erdogan.



Saya hanya mengharapkan Obama akan terus mengotakan janjinya untuk membuka "the new chapter of American engagement" lantas melunakkan pendekatan luar Amerika kepada dunia Islam selepas beliau menuntup kem ISA Amerika di Guantanamo.


"States are like big tankers, they're not like speedboats. You can't just whip them around and go in another direction. You turn them slowly, and eventually you end up in a very different place", analogi yang diberikan Obama kepada mahasiswa Turki menggambarkan masa yang diperlukan beliau bagi menjalankan reformasi dasar luar Amerika legasi keparat Bush.


Apa yang menarik bagi saya adalah mesej beliau kepada mahasiswa di Istanbul yang berkesempatan menemui beliau, bahkan menanyakan soalan kepada beliau. Pengharapan anak muda bernama Obama pelakar sejarah baru Amerika ini kepada "kuasa" mahasiswa seharusnya menjadi rangsangan kepada mahasiswa di Malaysia untuk merobah sejarah yang ada kini.

"The world will be what you make of it, You can choose to make new bridges instead of new walls.", ujarnya. Maksudnya : "Anda mahasiswa, penentu kepada keadaan dunia yang kamu mahukan. Kamu boleh memilih untuk membina lebih banyak jambatan-jambatan baru (menghubungkan antara pihak-pihak yang berkonflik) atau kamu boleh terus membina benteng-benteng baru menambahkan lagi halangan-halangan kepada pihak yang berkonflik." (sumber : Huffingtonpost)

0 Responses to Mesej Obama Kepada Mahasiswa Turki

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"