Content feed Comments Feed


Kali ini saya mahu mengkaji "peperangan" baru antara dua bala tentera, tetapi bukan di medan pertempuran, tetapi di atas padang bola. Saya tidak mahu ambil pendekatan wartawan pengulas berita seperti Shebby, tetapi penganalisa strategik di sebalik percaturan jeneral perang kedua-dua pasukan, Benitez vs Hiddink. Bola sepak bukanlah sekadar tontonan hiburan masa santai individu seperti saya, tetapi medan kajian kepintaran menyusun formasi menyerang dan bertahan sebuah gerakan.

Saya pernah menulis mengenai kekaguman saya kepada Rafael Benitez, pakar taktikal Eropah , khususnya apabila menumpaskan gergasi bolasepak dunia, Eropah dan England pada tahun lepas, Manchester United dengan jumlah gol sebanyak 4 gol selepas ketinggalan 1 - 0 di belakang Manchester. (Lihat "Anwar dan Formula Rafael Benitez")

Namun situasi kemenangan Chelsea membenam Liverpool dengan dua tandukan sama posisi dari individu yang sama selepas ketinggalan 1 - 0 lebih menggamit perhatian dan minda saya.
Apakah rahsia kemenangan Chelsea dan taktik apakah yang digunakan Gus Hiddink ? Sudah pasti nama Branislav Ivanovic, pemain tinggi lampai Chelsea dan tandukan tepat ke gawang gol menjadi bualan hangat.



Apa yang berlaku tidak terjadi secara kebetulan. Persis seperti dunia politik. Hiddink telah mengkaji dan membuat bedah siasat kekuatan dan kelemahan musuhnya, Liverpool. Hiddink adalah pencatur, Ivanovic adalah askar paling penting melaksanakan misi tersirat rajanya, Hiddink.

Mari kita perhatikan kenyataan Hiddink selepas kemenangan itu :

"If you feel that the opponent can be hurt in some parts of their team it would be stupid not to go for that. They have zonal defence at corners and there is no marking. We talked about that. We have players who are tall and are very brave going into the area. It was true we got a lot of benefit in the air from set pieces. You have to analyse where the weapons are with Liverpool and it is not so difficult to see it is Gerrard and Torres. You have to disarm them and Essien was the man who was key for this."

Saya tidak mahu menghurai kebijaksanaan Hiddink dan Chelsea mengatur pertahanan (melalui peranan Essien), yang mahu saya kongsikan adalah kebijaksanaannya mengatur serangan balas (melalui peranan Ivanovic) seketika selepas Benitez mengarahkan pertahanan Liverpool menggunakan sistem mengawal pemain mengikut zon ketika sepakan sudut, bermakna pemain terpaksa mengawal ruang dan bukannya pemain. Ini memberikan peluang Ivanovic bergerak bebas di setiap penjuru dan dia mengambil sepenuh peluang menerusi dua tandukan yang menewaskan Jose Reina.

Ivanovic seperti rakan-rakan sepasukannya, pastinya lemah semangat seketika apabila Torres membolosi gol pertama Liverpool di awal perlawanan. Bermain di tempat lawan pastinya menggugat stamina, semangat dan "fikiran positif" pemain Chelsea termasuk Hiddink yang dikatakan lebih licik dari Jose Mourinho, lagenda pakar taktikal Chelsea sebelum ini.

Namun tidak bagi Ivanovic. Dia adalah askar Chelsea yang faham benar aspirasi ketuanya, Hiddink. Dia memahami rakan-rakan sepasukannya sedang bertempur bukan sekadar dengan kelicikan Gerrard dan ketangkasan Torres, bahkan mereka berdepan dengan "persepsi negatif" dalam diri mereka sendiri untuk sekurang-kurangnya menyamakan kedudukan sesegera mungkin supaya stamina pasukan dapat dikembalikan.

Ivanovic tidak mahu mengikuti rentak suara hati rakan-rakannya. Dia ingat benar pesanan Hiddink untuk memanfaatkan kelebihan ketinggiannya, khususnya apabila berdepan dengan situasi sukar dan mencabar iaitu :

1) Chelsea ketinggalan 1 gol
2) Chelsea sedang bermain di pentas musuh (Anfield)
3) Rekod pertembungan Chelsea dan Liverpool di UEFA yang banyak memihak kepada musuh tradisinya, Liverpool
4) Ketua pasukan perangnya iaitu John Terry dikenakan kad kuning.
5) Ivanovic sendiri tidak pernah berjaya menjaring gol (pengalaman gagal yang sangat banyak)

Namun, "suara hati" Ivanovic adalah "balas" dan "menang". Dia mula berfikir dan mengosongkan mindanya (baca : Zero Mind Process) dari sebarang persepsi negatif di atas penghalang "suara hati"nya menjelmakan tindakan ajaib. Akhirnya, ketika Liverpool mengawal ketat sudut-sudut penting yang diberitahu oleh Benitez ketika sepakan sudut, Ivanovic muncul mengejut ke udara dan "memerdekakan" dirinya dari asakan pemain-pemain Liverpool yang tidak bersedia dengan kehadiran mengejut Ivanovic.

Meskipun dikelilingi dengan begitu ramai pemain Liverpool yang mengemuruni posisi-posisi tertentu di kotak penalti, namun kerana mereka tidak meletakkan fokus pada kekuatan ketinggian yang ada pada Ivanovic, Ivanovic meluncur deras ke udara lantas menanduk bola buat kali dua tepat ke gawang gol. Meskipun secara fizikalnya dia dibelenggu oleh ramainya pemain Liverpool di kotak pertahanan, namun dia mampu berfikir "merdeka" (zero mind process) dari sebarang belenggu negatif.


"We have a great REACTION (to the 1st goal from Liverpool). We know before the game, We need to be positive." - Peter Cech
"We play as a team" - Ivanovic


Mari kita dengarkan seketika bicara genius dakwah Islam kontemporari, Dr Ary Ginanjar mengenai Zero Mind Process yang diajar dalam Islam.





"Suara hati adalah inner voice menurut pakar-pakar pengurusan Barat yang tidak mengenal Tuhan. Suara hati dalam agama kita adalah paksi energi graviti aksi tubuh manusia. Suara hati bertawaf mengelilingi Kaabah (hati) seperti makrokosmos iaitu planet bertawaf mengelilingi matahari dan mikrokosmos iaitu alektron bertawaf mengelilingi atom dan spiritual kosmos iaitu gerakan manusia bertawaf mengelilingi Kaabah." - Dr Ary membuat modul ilusi optik (pengaruh 7 persepsi di sekitar lingkaran God Spot), cerita benar rakannya di kilang fabrik, kisah seekor ikan di dalam akuarium, kisah Alexander Graham Bell (telefon), Wright (kapalterbang)


Dr Ary memperinci belenggu (kufrun) menutupi God Spot (ruh) iaitu pengaruh prasangka negatif, kepentingan (cerita Kapal Selam Kursk Rusia), sudut pandang, pembandingan, pendidikan (Einstein). Dr Ary juga membongkar
falsafah setiap rukun-rukun Haji dan kaitan dengan kehidupan harian kita (cth : ihram adalah pakaian hati). Juga pendedahan kehebatan 7 dari 99
nama Allah yang mana sifat itu semenangnya ada dalam diri manusia, wakil
Allah di bumi (Khalifah).


Kisah menyentuh hati "tawakkal" Kapten Pilot Abdul Razak ketika kapal terbangnya musnah enjin.

0 Responses to Memahami "Zero Mind Process" Dari Tandukan Ivanovic Yang Membenam Liverpool

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"