Content feed Comments Feed

Bayyi...Andai Aku Di Tempatmu

Sunday, January 4, 2009

Bayyi (Ahmad Shukri), ketika
menjadi Timbalanku mengepalai
tarbiyah jamaah kampus UIAM


Bayyi (Ahmad Shukri) dahulu merupakan sahabat setia yang banyak membantuku dan menjadi orang no dua selepasku dalam menjana momentum tarbiyah jamaah kampus UIAM...Beliau bagiku adalah individu terbaik dalam jamaah yang menjadi qudwah dalam pengorbanan dan ithar pada sahabat-sahabat...

Bayyi, aktivis kampus yang tak pernah
lekang dari demontrasi mahasiswa.


Namun kini, hanya Tuhan yang tahu peritnya hati ini, hiba dan sedihnya hati ini melihat dugaan dan ujian Allah Maha Besar pada beliau...

Bayyi ketika mengepalai generasi (batch) kami

Aku berkesempatan bersama isteri ketika pulang dari Kelantan menuju Kuala Lumpur, singgah seketika di rumah beliau. Pada awalnya, aku hampir berputus asa untuk mencari rumahnya kerana keadaan sepi kampung, hujan renyai-renyai dan panggilan salam yang tidak berjawab buat kali ketiga...Namun mujurlah masih ada adik beliau menyahut salam dari kami...

Bayyi dan sahabat-sahabat setia beliau
ketika PR Pangkalan Pasir


Aku hanya mampu merasakan pilu apabila melihat keadaan terkini Bayyi...beliau terlalu lemah, terpaksa dipapah keluar untuk bertemu kami...mujurlah Bayyi masih mampu mendengar suaraku walaupun sudah agak lambat untuk memberikan respons...Apa yang paling menyentuh hati adalah ketika Bayyi terpaksa menggunakan tangannya sendiri untuk membuka kelopak mata beliau untuk mengenal dan melihatku...

Aktiviti ukhuwwah adalah keutamaan beliau

Ya Allah...Bayyi sudah terlalu sakit...sehingga kelopak mata sendiri sudah tidak mampu dibuka...tangan beliau bergerak-gerak tanda kesakitan tumor berdekatan otak yang terpaksa ditanggung...Bayyi, kenapa engkau yang dipilih Tuhan menerima ujian ini...

Sahabat setia dunia dan akhirat...

YA Allah, andaikata aku berada di tempat Bayyi, apakah aku punyai kekuatan untuk menerima ujian dan dugaan hebat ini...Ya Allah, ketemukan aku lagi dengan sahabat kesayanganku ini...Kembalikan semula beliau...Pulihkanlah semula beliau Ya Allah...Kami sangat menyayanginya...

Bayyi dan sahabat setia beliau dan aktivis UIAM, Mior.

2 Responses to Bayyi...Andai Aku Di Tempatmu

  1. MofiR Says:
  2. semoga Allah sembuhkan penyakit bayyi... my x-naqib di matric dan uia...

    amin...

     
  3. Moga Allah kuatkan jiwa Bayyi... DOakan moga setiap ketetapan ALlah adalah yang terbaik buat Bayyi dan keluarga beliau...

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"