Content feed Comments Feed

GAMIS akan terus lesu sekiranya...

Monday, July 14, 2008


"GAMIS akhir-akhir ini semakin lesu. Sambutannya tidak sehangat dulu. Bahananya, GAMIS diafiliasikan dengan parti politik yang secara jelasnya menghasilkan impak negatif dalam jangka panjang. GAMIS dilihat sekadar menjadi kuda tunggangan parti politik yang berkepentingan. Persepsi masyarakat nyata terpesong dengan realiti sebenar perjuangan GAMIS. Media pun turut mengharubirukan ! " - Suhaimi al-Maniri, "GAMIS Hilang Halatuju?", Siasah 13-19 Julai

Benar, GAMIS akan terus lesu sekiranya masih ada segelintir ahli-ahli GAMIS mahupun sesiapa sahaja yang 'meminati' pergerakan GAMIS yang tidak boleh menerima hakikat GAMIS memperjuang politik nilai (independent group, catalys, pressure group, sofwah al-mukhtarah, check and balance, watch-dog), bukan menjadi 'pak turut' atau 'rubber stamp' kepada perjuangan politik kekuasaan (partisan). Sejarah GAMIS sendiri menunjukkan GAMIS tidak diwujudkan oleh mana-mana parti politik di Malaysia, bahkan GAMIS yang turut sama tampil mencorak iklim politik Malaysia menjelang PRU 1990 dan membekalkan (kilang) pemain-pemain utama percaturan politik Malaysia (BN-PR) pada hari ini.

GAMIS akan terus lesu sekiranya kedapatan segelintir ahli-ahli GAMIS yang memahami fungsi GAMIS sebagai "jurubicara hal ehwal kampus" semata, bukan lagi "mahasiswa jurubicara ummah" secara keseluruhan, masalah kampus mahupun airmata rakyat. GAMIS akan terus lesu sekiranya GAMIS dianggap "pressure group" kepada HEP, bukannya "pressure group" kepada kerajaan pemerintah. GAMIS akan terus lesu sekiranya perkataan "MAHA" pada MAHA-siswa Islam semacam mahu dibuang akibat pemahaman segelintir ahli-ahli GAMIS yang tidak nampak keperluan GAMIS mencipta gelombang dan "kuasa" yang tersendiri atas nama "student power", atas sumpah menggalas amanah nubuwwah bahawa "agama itu nasihat" kepada sesiapapun.

GAMIS akan terus lesu sekiranya aksi-aksi mahasiswa Islam 'diswastakan' kepada individu-individu tertentu atau PMI-PMI di kampus Lembah Klang. GAMIS akan terus lesu sekiranya intelegen-intelegen siasah kampus terus berfikir untuk masa depan politik kampus masing-masing sahaja, tiada masa untuk memberi lantas memimpin idea agresif untuk mencorak gelombang politik GAMIS di peringkat nasional. GAMIS akan terus lesu sekiranya aktivis-aktivis penerangan atau penyelidikan di peringkat PMI-PMI kampus terus membuat penyelidikan dan kajian isu semasa dalam ruang lingkup kampus sahaja atau untuk tujuan memperkasa atau mempopular PMI masing-masing sahaja, bukannya untuk kepentingan GAMIS di peringkat nasional, yang setiap hari - dengan 'kakitangan' yang terhad - diasak untuk menyatakan pendirian bersama 'proof' yang 'valid' , bukan hujah-saranan yang simplistik kepada setiap pergolakan harian politik-sosial-ekonomi negara.

GAMIS akan terus lesu sekiranya topik sejarah gerakan mahasiswa di serata dunia dan sepanjang zaman, sejarah gerakan mahasiswa Islam di beberapa buah negara Muslim dan peranan mereka dalam mencorak negara, serta gerakan anak muda sepanjang zaman (sejak zaman Nabi 'anak muda' seperti Sulaiman, Yusuf, Ibrahim dan Muhammad a.s) tidak dimaterikan sebagai topik-topik 'nombor wahid' silibus tarbiyah ahli-ahli tegar PMI-PMI kampus.

GAMIS akan terus lesu sekiranya pentarbiyahan ahli-ahli PMI masih terus berkiblatkan kepada silibus yang digubal pada 10-20 tahun dahulu, tidak berani melakukan perubahan mahupun penambahbaikan melainkan dalam perkara teknikal dan pendekatan semata, bimbang 'status quo' tinggalan generasi dulu tercabar. Walhal zaman telah jauh berubah, pemikiran dan 'interest' mad'u semakin jauh berbeza, perkembangan sains dan teknologi semakin dahsyat, perang pemikiran semakin 'ganas' di sesawang-sesawang maya, tetapi kita terus dengan subtance, mentaliti, uslub dan brand 'lama' kita.

Peristiwa 8 Mac 2008 seharusnya membibitkan 'tsunami' di peringkat skema pentarbiyahan takwin-tanfiz ahli-ahli PMI. Apakah silibus tarbiyah kampus masih mengulang soal-soal yang terlalu fundamental dalam fiqhul-tanzim atau sudah tiba masanya usrah diasak membincangkan secara serius dan kritikal masa depan perjuangan Islam di pentas demokrasi, soal tahalluf siyasi (cth isu PAS-UMNO), soal pendekatan gerakan Islam dalam soal hiburan dan artis (cth isu Mas Idayu dan "Karburetor" 6 Julai), fiqh awlawiyyat gerakan (cth isu negara berkebajikan vs negara Islam), atau sebarang topik "pasca 8 Mac" yang banyak menjadi dilema tanpa jawapan dari gerakan Islam seperti PAS yang disebut-sebut mampu menjadi waiting government yang lebih baik ? Apakah gerakan mahasiswa Islam mahu terus dicorak, bukannya mencorak rentak gerakan Islam di luar sana sebagaimana KAMMI Indonesia (Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia) yang mampu mencipta iklim baru politik gerakan Islam di Indonesia dengan "melahirkan" PKS ?


GAMIS akan terus lesu sekiranya silibus usrah untuk ahli-ahli PMI di tahun kedua, ketiga, mahupun tahun akhir terus menerus menjadi medan "qadha" kemalasan ahli-ahli untuk membaca bahan-bahan bacaan yang terlalu asas (classic) yang tidak sepatutnya medan usrah di usia muda 22-23 tahun (baca : usia al-Fateh menawan Konstantinople) terus-menerus membincang buku-buku fikrah yang bersifat "expired@out-of-date" dalam situasi "kebanjiran buku dan bloggers" di Malaysia saat ini (sebagaimana satu kajian semasa PRU 12 menunjukkan penggunaan Internet di Malaysia jauh lebih tinggi dari Amerika) mahupun rakan kita dari Indonesia pada hari ini. Jangan lupa pada kajian yang menunjukkan bahawa mahasiswa Malaysia hanya membaca 12 buah buku selama tiga tahun pengajian, manakala pelajar Australia ialah 180 buah, Indonesia (94 buah), India (130 buah), Thailand (56 buah) dan Brunei (26 buah).

GAMIS akan terus lesu sekiranya aktivis-aktivisnya tidak terdedah dengan "hikmah yang hilang" walau dari mana dan siapa sekalipun, sama ada aspek pemikiran, pendekatan mahupun tajribah (pengalaman) yang telah ditempuh oleh mana-mana gerakan Islam atau gerakan mahasiswa Islam serata dunia pada saat ini. GAMIS akan terus lesu sekiranya aktivis-aktivis nya belum berani menyentuh buku-buku baru 'pembakar' semangat gerakan mahasiswa seperti "Dari Gerakan ke Negara" tulisan Anis Matta, "Menyiapkan Momentum" tulisan Rijalul Imam dan banyak lagi, ataupun sekurang-kurangnya memahami asas-asas dan attitude 'student movement' melalui buku "Politik Kampus Di Sebalik Tabir", "Potret Perjuangan Mahasiswa Satu Cerminan Dekad" dan "Mahasiswa Menggugat". Atau sebarang buku-buku pemikir-pemikir Agung dunia selain tulisan Dr. Yusuf al-Qaradhawi walaupun dari cendiakawan Barat atau sebarang kertas-kertas kerja ilmiah mengupas isu-isu global atau bahan-bahan bacaan tahap 'berat' atau "berusrah" di seminar-wacana ilmiyyah yang boleh membina minda negarawan dalam pemikiran aktivis-aktivis dalam usrah-usrah PMI ?

GAMIS juga akan terus lesu sekiranya pemikiran-pemikiran baru, dan pengalaman-pengalaman, kepakaran-kepakaran, kelebihan-kelebihan berharga milik bekas-bekas aktivis GAMIS tidak dimobilasikan dalam satu ketumbukan alumni aktivis GAMIS, untuk tujuan memberikan idea-idea membina GAMIS - dengan paksi dan prinsipnya yang cukup jelas dan takkan berubah (independent-pressure group) - mengorak langkah 20 tahun seterusnya selepas sejarah naikturun GAMIS 20 tahun lepas.

GAMIS juga akan terus lesu sekiranya kepimpinan atau badan pengurus GAMIS itu mahu terus menjadikan "tumpuan dalaman" kampus masing-masing sebagai justifikasi untuk tidak memberikan komitmen sepadu mungkin kepada perjuangan gerakan mahasiswa Islam di peringkat nasional tatkala hampir setiap isu dan pergolakan harian politik-sosial-ekonomi Malaysia, masyarakat akan meneropong dan tertanya-tanya "di mana mahasiswa ???"...

Dan...

GAMIS akan terus lesu sekiranya GAMIS itu terus dianggap forum Presiden-presiden PMI sahaja atau 'hak milik' beberapa individu tertinggi kepimpinan PMI kampus sahaja, bukan sebuah "jamaah" mahasiswa Islam yang mempunyai nilai wehdatul fikr dan wehdatul amal yang kuat, dari pimpinan sehinggalah ke akar umbi. Syair Muhammad Iqbal pemikir agung Islam sangat baik dijadikan renungan bagi sama-sama kita melihat sejauhmana nilai "jamaah" GAMIS itu wujud dalam setiap diri dan hati ahli-ahli GAMIS di semua kampus ;

"Walaupun satu keluarga (baca : Jamaah), tetapi kami tak saling mengenali. Wahai Tuhanku, himpunlah daun-daun yang bertempiaran ini. Hidupkanlah lagi ajaran saling mencintai, ajari lagi kami berkhidmat seperti (generasi) dulu..."

0 Responses to GAMIS akan terus lesu sekiranya...

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"