Content feed Comments Feed

Bahagian kedua "Fetih 1453" berjaya menggambarkan apa yang digambarkan sejarawan secara akademik mengenai pemberontakan Karaman, pendirian 'pelik' Halil Pasya, pembinaan Rumeli Hissari dan kesannya pada Konstantinopel serta berlakunya perpecahan dalaman Konstantinopel akibat usaha Maharaja untuk mempersetujui syarat Vatikan agar disatukan Katholik dan Orthodoks jika mahu Konstantinopel dibantu Venetian. 


Analisa filem untuk 30 minit seterusnya adalah seperti berikut :

Hassan Ulubati berjaya membocorkan surat Orhan dari Konstantinopel kepada Karamanoglu Ibrahim agar mencetuskan pemberontakan ke atas Sultan Muhammad. Perisikan Sultan Muhammad tidak dapat dinafikan lagi lebih pantas dari pergerakan musuh-musuhnya.


Karamanoglu Bey sedang berbincang kemampuannya untuk memanfaatkan Halil Pasya

Pertikaman lidah antara Zaganosh dan Halil Pasya. Sultan Muhammad berjaya menangani krisis di Karaman sebaiknya. Penyatuan dalaman adalah agenda terpenting beliau sebelum menuju Konstantinopel.  


"Constantine wants to double the money we paid for Orhan, Lord." - Halil Pasya. Surat dari Konstantinopel itu hanya mengesahkan lagi erti 'persahabatan' Halil Pasya dengan Konstantinopel.


I am surprised by the sentence from Orhan Ibrahim to Karamanoglu.
"Chief Vizier Halil Pasha was also with me." Is this the 'friendship' you mean Halil Pasya ? Halil Pasya sudah tidak mampu menyelamatkan dirinya lagi dari tuduhan Zaganosh ke atasnya sebagai pengecut dan 'musuh dalam selimut'.



Hukuman yang dijatuhkan ke atas munafiqin di Karaman yang mendalangi pemberontakan. Surat dari Orhan yang sampai ke tangan Sultan Muhammad menjadi penyebab utama Halil Pasya dipecat dari menjadi ketua Janissari, sebuah keputusan besar dan berisiko dilakukan oleh Sultan. Ketua Janissari yang baru diserahkan kepada Zaganosh.

"Karamanoglu was cowards! Surrendered without a fight." - Paleologus, Maharaja Konstantinopel yang bengang atas gagalnya konspirasinya

"Aku tidak pernah meragui kejujuranmu, Halil Pasya. Jika aku meraguimu, kepalamu sudah lama aku penggal." - Sultan Muhammad 


"The moment we put the first stone on Rumeli, the Byzantines, the Pope and all other allies
will understand what we want to do, Lord. They will join together and will attack us." - Halil Pasya terus menunjukkan 'ketakutan'nya pada Konstantinopel. "Pertumpahan darah sudah tidak dapat dielakkan wahai Halil Pasya. Persoalannya, adakah darah itu akan mengalir untuk syahid atau untuk tujuan sia-sia!" - Sultan Muhammad

  



'Faruk Aksoy' sedang membina Rumeli Hissari. Rumeli Hissari adalah 'counter attack' Sultan Muhammad pada konspirasi Konstantine dan Orhan ke atas Karaman yang berjaya dibocorkan

"Tell Knight Justinian to command my army and he will receive the island of Limnos. Make the masterpiece, Orban to finally make cannons for us!" - Maharaja Konstantinopel

"Yes, The Pope should take action. By collecting strong army of Crusaders, Mehmed will abandon the attack. So Constantine will sign the contract for not joining the Orthodox Church to the Vatican. But we should know that Frenchmen and Englishmen were at war. Their armies are worse condition. A German Emperor has internal problems to the throne. Sultan Mehmed knows very well all of this problems. But we still can convince the Venetians." - The Pope of Vatican


"Sultan, menurut perkiraan saya, kita memerlukan 11 bulan untuk menyempurnakan Rumeli Hissari." - Muslihudden. "Tidak, kamu hanya ada masa 5 bulan sahaja. Sebarang bantuan ke atas Konstantinopel mesti disekat segera sebelum segalanya terlambat!" - Sultan


"You want to disconnect my Black Sea, to prevent our trade! Your destination is more than clear. You think you can skip my walls ? Ask your father and you will be dissatisfied. You stopped the money you paid for Orhan. To continue the peaceful days between us, we did not opposed to this. But if you do not immediately stop the construction (Rumeli), I will send Orhan
to Edirne. I'll do anything to him to get the throne! Don't forget, if you think that the Pope and the Latins
will tolerate on your construction (Rumeli), you're wrong Mehmed. Prepare to meet the largest army of crusaders in history!
" - Surat ugutan Maharaja Konstantinopel pada Sultan Muhammad apabila menyaksikan Muhammad terus membina Rumeli Hissari di bahagian Eropah bersebelahan Konstantinopel

"The Pope was to gather an army to attack us. We had beat them in Varna and Kosovo. I will beat them. I, I do not look like Sultans before me. I am the Sultan Mehmed Khan. This is my land and this will make a fort! Everything is my land,
is under my power!" - Pidato Sultan Muhammad pada para jurutera dan pembina Rumeli Hissari

"The Pope promised military aid. But they want the union of our church. We can't send Orhan to Edirne to provoke the anger of people against Mehmed, because all of them unite under Mehmed." - Paleologus

"Binakan kami meriam kamu atau nyawa anak perempuan kamu dalam bahaya." - Grand Duke Notoras kepada Orban

"Master Orban, the Sultan Mehmed want to see you in his palace." - Hassan
"Celaka Turki. Mereka menculik Orban. Mereka sentiasa mengatasiku!"

"Write a letter to the Pope, I am ready to do common ritual between Catholics and Orthodox. We must unite and to fight
our biggest enemy, the Antichrist."



"Did you forget our past!? This unity will also damaging our faith and our city. I beg your Great Emperor!
This decision will give our church to the Pope! This would be the end of our religion! I prefer the Turks than Latin." - Grand Duke Notoras

"We do not want to see false Catholics in The Hagia Sophia! I will not betray their religion in the hands of the Pope!"

Master Urban, I am glad to see you. I want to pour huge cannon to break the walls of Constantinople! Hassan will always be with you, for your security needs."

"Strength and power can only be achieved through the great and supreme God. Lord! Bless our work. Bless our victorious army. Ameen "


Nantikan siri ketiga kupasan saya untuk 30 minit seterusnya.

3 Responses to Ulasan "FETIH 1453" Bahagian 2 (English Subtitles)

  1. syukran atas ulasannya!
    baru sy faham apa yg diceritakan..huhu....
    sengsara takde subtitle..huhu..

     
  2. safdar Says:
  3. home beauty tips
    beauty tips in urdu for glowing skin
    beauty tips for girls
    beauty
    sadia imam
    hira mani
    aaj ki taza news
    karak times
    sad peotry
    urdu point

     
  4. MURNI SANTI Says:
  5. Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"