Content feed Comments Feed

Ketika anda menyaksikan tanah kasar Ioannina, Shkoder and Bosnia, anda pasti akan benar-benar mengenali betapa dahsyatnya ketelitian dan kecanggihan strategi ketenteraan dan usaha diplomatik (Sultan Muhammad) untuk membuka Balkan.” – Profesor Ilber Ortayli, Pengarah Muzium Diraja Topkapi dan Profesor Sejarah di Universiti Galatasaray ketika berbicara mengenai pentingnya musafir ke tempat kejadian berbanding dari sekadar pembacaan dalam bukunya, "Discovering The Ottomans".


Musafir saya ke bumi Osmanli mulai 11 hingga 22 Februari mempunyai beberapa tujuan. Masa yang singkat memungkinkan saya hanya untuk 'berkenalan' ringkas sahaja dengan khazanah-khazanah agung di sana, dari era Al-Fatih hinggalah era Fethullah Gulen. 


Penetapan niat dan objektif lebih awal sangat kritikal. Pengalaman berkali-kali berada di bumi asing mengajar saya penting meluruskan niat yang betul. Allah hanya memberikan apa yang kita sandarkan di hati dan niat kita. How do you see determine what you will get.


Antaranya objektif khusus yang telah saya :

Memantapkan modul Akademi Kepimpinan Al-Fatih, sebuah modul yang telah saya bangunkan sendiri hasil kajian setahun saya mengenai Muhammad Al-Fatih yang telah berjaya menelurkan sebuah buku sendiri terbitan PTS Milennia, Kuasa Kepemimpinan Al-Fatih.


Modul ini telah mendapat tempat di hati mahasiswa tempatan seperti KUIN, UUM, IPGM Kuala Lipis, UIAM Kuantan sehinggalah ke bumi Ireland. Asas kepada modul ini adalah Tujuh Karakter Agung Muhammad Al-Fatih yang saya bangunkan dalam kerangka program 3 hari 2 malam. Untuk membawa AKMAL (Akademi Kepimpinan Mahasiswa Al-Fatih) lebih maju ke hadapan, adalah sangat penting saya memaparkan bukti-bukti hidup untuk menyokong 7 Habits Al-Fatih itu hasil pengembaraan dan kajian saya sendiri di Istanbul, bukan lagi bersandarkan pada bahan bacaan.





Insya-Allah, selepas pulang dari Istanbul, saya akan melakukan 'sharpen the saw' AKMAL serapi mungkin dengan cara menyemak semula catatan-catatan saya dalam dua buah program training mega yang pernah saya lalui iaitu ESQ 165 dan TOT PSMB. Menyusul selepas itu dua buah program lagi akan saya ikuti dan belajar untuk memantapkan proses 'sequence' dan pengaturan kerangka pengisian (flow dan punchline), iaitu Kursus 7 Tabiat Franklin Covey di Kuala Lumpur dan Quantum Leadership of King Sulaiman di Jakarta.


Memantapkan isi-isi travelog dalam manuskrip buku kedua, "Berfikir Gaya Al-Fatih".


 
Mendapatkan bahan-bahan akademik sama ada buku atau pun bahan visual, bertujuan memudahkan proses pengajian saya dalam Master Osmanli History (era Muhammad Al-Fatih)

"I knew that works (teaching Osmanli History) in English on this subject were FAR from satisfactory. Therefore, I decided to write a book in this language base on ORIGINAL SOURCES..." - Prof Mehmet Maksudoglu, bekas Dekan Fakulti Ilahiyyat di Universiti Osmanghazi, Turki, pernah menjadi pensyarah Sejarah Islam di Universiti Marmara, Turki dan menjadi pensyarah di UIAM pada 1991-1995.




DVD "Dokumentari Kembara 1453"

Kebanyakan dokumentari mengenai Al-Fatih di Youtube tidak dalam bahasa Melayu. Dokumentari dalam bahasa Melayu pula terlalu mencapah kajiannya dan memfokus kepada Al-Fatih dengan bersungguh. 

Justeru, sebuah rakaman yang akan saya hasilkan sendiri berbekalkan kamera video yang telah dibekalkan oleh sahabat setia saya, saudara Afzan Fetyan (nama pena) dan bantuan di Istanbul sendiri oleh sahabat setia saya di sana, saudara Imadudden Zinki (nama pena). Bahan rakaman ini bertindak sebagai 'saguhati' saya kepada peserta program saya kerana tidak kesemua rakaman kembara saya akan dipaparkan dalam AKMAL melainkan yang membabitkan 'punchline' setiap modul.


Mengenali figura-figura besar 'pembukaan' kedua Konstantinopel iaitu pasca kejatuhan Osmanli pada 1924. Mereka adalah Said Nursi Badiuzzaman dan Fethullah Gulen. Tidak dilupakan juga legasi Kamal Attaurk Laknatullah (karya terbaru Pak Latip mengenai beliau akan mengiringi kembara saya kerana saya belum sempat membacanya). Di samping melihat sendiri 'buah' yang sedang dipetik oleh AK Party hari ini hasil proses pencerahan dakwah yang panjang. Keunikan pendekatan politik AK Party dan parti-parti Islam terdahulu, dari era Prof Erbakan hinggalah Erdogan, berdasarkan keterangan-keterangan menarik Prof. Redzuan Othman.

 Mengenali sikap-sikap positif masyarakat Turki. Buku "Secangkir Teh Pengubat Letih" karangan Ustaz Hasrizal adalah karya terbaik pernah ditemui menyentuh aspek ini.

Sekiranya musafir ke bumi Shemrock baru-baru ini adalah bersempena ulang tahun ketiga perkahwinan kami (kami mahukan sedikit 'kelainan', kebetulan menerima jemputan dari mahasiswa Ireland), maka kembara ke Istanbul ini pula adalah hadiah saya kepada isteri saya yang berjaya menamatkan sepenuhnya perjuangan 5 tahun pengajian beliau dalam bidang undang-undang (LLB) dan undang-undang Syariah (LLBS). Semoga musafir ini juga menambah kematangan dan keintelektualan cahaya mata kesayangan kami, Fatihah Wajihah yang baru menempuh 9 bulan, namun sudah mampu menjejakkan kaki (walaupun belum boleh berjalan) di dua buah negara Eropah.

0 Responses to Istanbul 11 - 22 Februari 2012 : Menggapai 8 Objektif !

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"