Content feed Comments Feed

Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) merakamkan tahniah kepada Barisan Rakyat (PAS-PKR-DAP) di atas penjelmaan luarbiasa momentum kebangkitan rakyat jauh lebih hebat dari gelombang PRU 1999. Kejayaan PAS mempertahan Kelantan dan kejutan pakatan Pembangkang menawan Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor di samping menawan kawasan-kawasan Parlimen di Wilayah Persekutuan, serta kewujudan pembangkang di semua negeri Semenanjung merupakan ‘signal’ kepada Barisan Rakyat untuk membuat persiapan lebih serius dan menyeluruh untuk pertama kali membentuk Kerajaan Persekutuan dalam PRU ke-13 nanti. Penurunan jumlah yang keluar mengundi seluruh Malaysia dan peratus keluar mengundi yang sangat merosot di beberapa kubu kuat Barisan Nasional (BN) perlu dilihat sebagai satu ‘wake up call’ kepada Perdana Menteri Malaysia dan parti pemerintah supaya melakukan ‘grand post mortem’ terhadap ‘what went wrong’ jika BN masih mahu memberikan saingan sengit kepada Barisan Rakyat pada Pilihanraya Umum ke-13.

GAMIS mengharapkan landskap baru politik Malaysia yang tidak pernah berlaku sejak 50 tahun kemerdekaan tanah air ini akan mempersembahkan kepada rakyat suatu episod baru persaingan sihat ideologi politik kepartian yang lebih memaknakan pembangunan seimbang Malaysia itu sendiri dengan melalui pewujudan satu blok baru atas nama Barisan Rakyat selain blok Barisan Nasional yang menjadi blok tradisi dan status quo di Malaysia sejak 50 tahun kemerdekaan.

Dengan pakatan PAS-DAP-PKR yang menguasai 82 kawasan Parlimen dan 195 kawasan DUN sekaligus menafikan 2/3 majoriti Barisan Nasional, maka hasrat 10.9 juta pengundi yang mewakili 26 juta rakyat Malaysia untuk melihat kembalinya kondisi ‘check and balance’ yang lebih konstruktif kepada Malaysia di samping memberikan nafas baru kepada sistem demokrasi berparlimen yang hampir lumpuh sejak Pilihanraya Umum 2004.

GAMIS yang mewakili seluruh suara mahasiswa Islam di Institut Pengajian Tinggi mengharapkan Barisan Rakyat akan dapat menampilkan suatu role-model pemerintahan 'negeri berkebajikan’ yang penuh wibawa, penuh integriti dan membuktikan bahawa mereka adalah kerajaan alternatif yang lebih baik kepada rakyat. GAMIS juga mengharapkan agar parti Barisan Nasional selaku parti pemerintah dan Barisan Pembangkang agar mula melupakan segala titik bengik yang menjadi ‘big clash’ sepanjang tempoh PRU dan menumpukan sepenuhnya kepada agenda mendaulatkan suara dan kebajikan rakyat yang selama ini diisukan selama ini sepanjang tempoh berkempen melebihi dari idealisme perjuangan parti.

GAMIS juga merakamkan jutaan terima kasih dan setinggi penghargaan di atas kerjakuat hampir 5,000 ahli GAMIS yang telah menjadi jentera petugas yang setia walaupun sentiasa diancam dengan akta drakonian AUKU dan hambatan kelas-kelas pengajian sepanjang tempoh berkempen dan pembuangan undi. Semoga kemenangan yang diperolehi gerakan Islam di Malaysia ini menyemarakkan lagi spirit kebangkitan gerakan-gerakan Islam di seluruh dunia.

1 Response to GAMIS Ucap Tahniah Pada Barisan Rakyat (PAS-PKR-DAP)

  1. Anonymous Says:
  2. salam, ana sgt suka artikel ni.bertambah semangat nak bergerak kerja.majulah kebangkitan Islam.ana akan sahut artikel ni.bersama menjana satu revolusi.jgn lupa lawat blog ana!salam perjuangan ustaz.

    p/s: ana nak emailkan artikel ni k, ke kampus negara and gamis yhgrp.

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"