Content feed Comments Feed

Sabtu, 18 Oktober 2009 saya dan isteri kesayangan berpencak idea di pentas dakwah masing-masing.

Saya mengendalikan bengkel motivasi 4 jam di Kuliyah Perubatan, UIAM Kuantan. Manakala isteri saya pula menjadi mengendalikan sebuah forum isu semasa di UM.


Saya dijemput oleh MPP (SRC) UIAM Kuantan sempena Konvokesyen mereka (I-Quest) . Manakala isteri saya - yang dijadualkan pada asalnya akan membantu saya ke Kuantan - mendapat jemputan dari Biro Hal Ehwal Wanita (HELWA) MPMUM sempena Festival Mahasiswi Universiti Malaya 2009 (FEMINA 09).


Tajuk saya "Bencana Kemanusiaan Ummah dan Sindrom Mahasiswa Tidak Pedulisme". Tajuk isteri saya pula "Wanita dan Realiti di Malaysia".

Sasaran saya mahasiswa dan mahasiswi UIAM Kuantan serta 3 buah sekolah menengah jemputan khas ke ceramah motivasi tersebut. Sasaran isteri saya pula mahasiswa mahasiswi UM.

Pada awalnya isteri saya mahu menolak jemputan - saat akhir menggantikan Tuan Hj Fadzly Yusuf - itu kerana risau saya akan mengantuk ketika memandu kereta pergi dan pulang dari Kuantan. Nampak juga beliau kelihatan risau untuk berpisah buat kali seterusnya selepas beberapa lama tanggungjawab dakwah membina generasi "bertauhid" melalui I.P Minda memisahkan kami sehingga beberapa hari.



Namun saya katakan pada beliau kali ini : "Ayang perlu kuat dalam hal ini. Jika benar mahu abang tenang dan gembira dalam perpisahan ini, terimalah jemputan sebagai moderator forum di UM tersebut. Mungkin sedih seketika pada Sabtu ini, namun hari Ahad kita akan melihat sejarah yang telah kita lakarkan bersama. Bersama tidak bermakna bersekali, tetapi masing-masing dari kalangan kita meraih pengalaman bermakna di pentas kemahiran masing-masing. Ayang kan bakal Senator"

Saya terus menenangkannya dengan sedikit bingkisan motivasi dari hati saya sendiri.

Alhamdulillah, isteri saya membuktikan kekentalannya. Beliau telah melakukan yang terbaik dalam forum ringkas tersebut, walaupun pada awalnya beliau mengambil masa untuk menyesuaikan diri. Itu sudah pasti lantaran ini adalah pengalaman pertama kali beliau berada sepentas dengan Profesor Madya Dr. Mariani Binti Md Nor (Pensyarah Fakulti Pendidikan UM, Encik Kamal Affendi Hashim (Penganalisis Jenayah) dan Puan Norlina Alwi, YDP Yayasan Darul Iman . Kesemua mereka sangat kerap muncul di layar TV. Sudah pasti isteri saya terlalu banyak perkongsian mahu dikongsikan beliau hasil dari forum tersebut dalam blog beliau nanti.


Apabila kami bertemu semula selepas semalaman berpisah pada hari Ahad tersebut, maka saya menyatakan pada isteri saya : "Inilah impian abang apabila mendirikan Baitmuslim suatu hari nanti. Ayang telah merealisasikannya. Dan ia hanya permulaan. Pengalaman inilah yang mematangkan perjuangan." Saya mengukir senyuman.

Semoga segala amal jamaie dan apa yang kita lakukan dilandaskan dengan tulus mulus untuk meraih keampunan dan kecintaan makin rapat dari Allah S.W.T.

3 Responses to Isteriku, Kini Giliranmu Melakar Sejarah...

  1. Anonymous Says:
  2. hebat..tahniah.

     
  3. farieha Says:
  4. wahh..hebatnye..tahniah2..k.nurul memang power la

     
  5. Kuda Perang Says:
  6. Yang Hebat hanyalah Allah SWT.

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"