Content feed Comments Feed


Jarang kedengaran pimpinan PAS bersuara secara taktikal perang dalam sesuatu pertempuran pilihanraya kecil khususnya ketika menyinggung keadaan 'padang yang tidak sama rata', khususnya dalam isu undi pos yang sekian lama bergema penentangan ke atas kaedah ini. Kebiasaan yang didengari hanyalah suara protes, boikot dan kenyataan-kenyataan bernada penentangan agresif. Kali ini YB Salahudin Ayub, jeneral perang PAS di PRK Bagan Pinang melakukannya sebaliknya.

Semalam (6 Oktober), beliau membuat kenyataan bukan sekadar bernada "mempertikai" dalam isu pewujudan undi pos dan pengurangan jumlah hari pengundian (defensif), tetapi turut menyerlahkan taktik 'ofensif' dan strategis PAS pada kali. Beliau menyatakan PAS mempunyai "KAEDAH PENYELESAIAN" (suatu istilah yang sudah pasti sangat digeruni Umno-BN) bagi mengelakkan manipulasi berlaku dalam proses pengundian pos.

PAS katanya mempunyai "SISTEM" yang boleh memantau pengundian pos yang mungkin boleh membenarkan pengundian berlaku berulang kali. Ini adalah bagi memastikan kertas undi tersebut diberikan kepada bukan pemiliknya yakni bukan pengundi yang sebenar.


Bagaikan mengimbau sejarah pimpinan-pimpinan agung Islam terdahulu seperti Salahuddin Al-Ayubi, Nuruddin Zinki, Alps Arslan, Muhammad al-Fateh yang tidak pernah kenal erti putus asa kepada keampuhan strategi dan taktik licik musuh.


Muhammad al-Fateh adalah sebaik-baik contoh figura yang sentiasa tidak statik dan stereotaip taktik perang beliau. 53 hari proses pengepungan di Konstantinople adalah hakikatnya sarat dengan pertukaran taktik peperangan Usmaniah berdepan dengan counter-attack Byzantium.

"Tekanan dan kegagalan pengepungan oleh baginda hanya menyebabkan baginda sentiasa berjaya memperolehi idea-idea baru, taktik-taktik licik baru, dari detik ke detik untuk mengatasi lawannya" (kitab Zayyad Abu Ghanimah)

"Byzantium membina menara bergerak tersebut dalam masa sebulan, tetapi tentera Usmaniah mampu membinanya dalam masa satu malam, bahkan kurang dari 4 jam." (Sejarawan Byzantium)

Serangan "bergambar" adalah taktik perang paling berbahaya dan ampuh

Calon dan jentera PAS di Bagan Pinang sememangnya sudah mengatasi Umno dari sudut SQ (doa dan munajat) dan EQ (integriti). Namun untuk menumbangkan calon 'gergasi' mereka di Bagan Pinang tersebut dengan dua faktor tersebut, belum tentu menatijahkan kemenangan di pentas peperangan bernama demokrasi pilihanraya kecil yang sarat dengan tipudaya. IQ dan pengetahuan jentera PAS tentang taktik pergerakan musuh akan memberi kelebihan kepada PAS insya-Allah, di samping keberkatan (SQ dan EQ) kemenangan tersebut.

Syabas Naib Presiden PAS dan seluruh jentera strategis PAS. Pemikiran 'muda' anda makin terserlah.

2 Responses to Bagan Pinang Serlah "The Art of War" Salahudin Ayub

  1. analisa yg menarik.. syabas

     
  2. Ahmad Ashraf Says:
  3. salam abg, inshaALLAH seblum maghrib ptg ni, ana akan siapkan analisa grhana bulan dalam misi PENAKLUKAN KOSTANTINOPEL

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"