Content feed Comments Feed

Saya berkesempatan menerima jemputan dari rakan-rakan Pkpim yang menganjurkan daurah kecilan baru-baru ini mengenai Syekh Badiuzzaman Said Nursi. Sangat mengejutkan saya pada malam pertemuan ilmiah di UM tersebut adalah speaker jemputan tersebut (maafkan saya, saya lupa nama beliau) adalah wakil dari sebuah NGO Turki yang sangat fasih berbahasa Melayu ketika menyampaikan pembentangan beliau bermula dari terasasnya kerajaan Usmaniah sehinggalah kepada kejatuhannya, bahkan sehingga menyentuh situasi Islam dan gerakan Islam di Turki pada hari ini. Bagaikan mengembara jauh ke Turki, saya dan isteri kali ini mendalami sejarah silam Turki dengan lebih mendalam dari orang Turki itu sendiri.


Terlalu banyak catatan mahu dilakarkan di sini hasil dapatan dari speaker jemputan tersebut. Bayangkan 400 tahun kerajaan Turki Seljuk dan 625 tahun kerajaan Turki Usmaniah mahu disampaikan dalam masa 90 minit, sudah pasti pengajaran terpenting sejarah sahaja mahu dikongsikan.

Namun memadailah antara saya kongsikan dari beliau antaranya:

SECARA UMUM

1. Salib mengkaji rahsia kekuatan Usmaniah dahulu. Mereka mendapati iman masyarakat yang sangat kuat.

Bukan sekadar pemerintah cintakan jihad dan mati di jalan Allah, bahkan rakyat sendiri sudah memperkata mengenai jihad dan bersedia melakukannya. (saksikan sendiri kalangan rakyat Usmaniah di era Muhammad al-Fateh yang berbondong-bondong mendaftarkan diri untuk menjadi tentera melaksanakan visi pemerintah). Jelas, semangat Tariq bin Ziyad ("kami bawakan kepada kamu sepasukan tentera yang cintakan kematian bencikan dunia lebih dari kamu yang cintakan dunia bencikan kematian") wujud pada rakyat Turki Usmaniah berkat didikan ulama yang dicintai pemerintah pada era keemasan Usmaniah dahulu.

Justeru Salib mendapati senjata pemusnah kepada kekuatan ini adalah "nasionalisme", sehinggalah satu persatu negera-negara di bawah naungan Usmaniah keluar darinya kerana diresapi barah berbahaya sebaran proksi Salib pada masa itu iaitu 'musuh-musuh dalam selimut' dari kalangan umat Islam itu sendiri. Armenia yang dahulunya negara paling patuh kepada Usmaniah selama hampir 500 tahun menjadi antara negara pertama keluar dari Usmaniah. Virus "kenapa mesti bangsa Turki memerintah kita" akhirnya memusnahkan Usmaniah sedikit demi sedikit sehinggalah secara tersuratnya pada 1924.

2. Hampir 17,000 ulama mati dibunuh pada masa Mustafa Kamal Attaturk mensekularkan Turki dan mematikan azan dalam bahasa Arab selama 18 tahun lamanya. Ulama-ulama hebat terpaksa lari ke luar Turki seperti Syekh Ramadhan ayah kepada Syekh Said Al-Buti pada hari ini. Syekh Fathi Yakan dan ramai lagi antara para ulama moden yang menerima nasib sedemikian walhal mereka berasal dari Turki.

3. Kenapa ulama-ulama di Turki seperti Said Nursi tidak berjanggut ? Kerana bukan kerana mereka tidak mahu berjanggut, tetapi kerana kedahsyatan sekularis di sana, janggut mereka akan dicabut begitu sahaja dari kepala jika tidak dipotong.

SECARA KHUSUS

Apa yang lebih penting dari pertemuan ilmiah adalah perkenalan lebih mendalam dengan pemikir dan sufi agung Islam, Badiuzzaman Said Nursi.

Rumusan terpenting dari apa yang disampaikan oleh pembentang tersebut adalah bagaimana kejayaan sebuah misi pencerahan minda yang sangat mencabar dilakukan oleh beliau sehingga gerakan Islam di Turki menikmatinya pada hari ini.

Said Nursi bukanlah seorang individu, beliau adalah sebuah institusi pemikiran.

Sebelum ini saya tidak pernah mendengar mengenai "Risalah An-Nur", namun dari perbincangan ini saya mula mengesani "aura" dahsyat 14 jilid kitab itu kepada pemikiran Islam rakyat Turki khususnya pada era pasca kejatuhan Khilafah sehingga ke hari ini.

Sudah hampir 40 bahasa menterjemah kitab aqidah berasaskan ahlus sunnah wal jamaah ini. Dikatakan hampir 35 % dari 56,000 orang yang masuk Islam di Turki adalah kerana pengaruh dan tertarik dengan 'kuasa' Risalah An-Nur.

Kemampuan Said Nursi menerangkan Islam 'hakiki, bukan taqlidi' secara pendekatan "logik, analogik, saintifik" adalah suatu pendekatan unik dan 'tajdid' yang sangat memberikan kesan besar pada masyarakat Turki yang baru sahaja dikarati barah sekularisme.

Sebagai contoh dalam suatu pendekatan menyatakan kewajipan solat. Beliau menggunakan analogi manusia perlukan makanan untuk menghilangkan lapar, jika tidak manusia akan mati kebuluran. Demikianlah manusia perlukan solat untuk menghilangkan kelaparan 'ruh' pada Tuhan, jika tidak ruh dan hati akan mati atau menjerit kesakitan. Jika kita mengucap terima kasih pada mereka yang memberikan kita hadiah, inikan pula Tuhan yang tidak putus-putus memberikan nikmat secara percuma kepada kita. Demikianlah antara yang dibongkarkan oleh pensyarah tersebut.

Risalah At-Thabi'ah pula tidak sepatahpun Said Nursi menggunakan ayat-ayat Al-Quran, namun hakikat pengisiannya secara tersirat akan diakhiri dengan maksud dari ayat-ayat Al-Quran. Kitab ini memberikan kesan besar kepada non-Muslim di Eropah untuk memeluk Islam ketika mereka menyedari rupanya kesemua itu adalah maksud-maksud dari al-Quran.

Rupanya pendekatan seperti itu pun tidak menggamit 'permaidani merah' buat Said Nursi, belasan kali beliau memasuki penjara dan puluhan kali ke mahkamah sebagai mahar perjuangan dakwah beliau tersebut. Ini kerana Said Nursi bukan sekadar bijak melunakkan hati masyarakat mad'u dengan pidato hujjahnya dan menjinakkan pemikiran mereka yang telah rosak disekularkan dengan pendekatan logik. Bahkan ada masa beliau tegar dengan prinsip sehingga pernah menuduh Atatürk sebagai ‘Dajjal dan Pembinasa Agama’.

Ada yang menyatakan Said Nursi hampir 1000 kali turun naik mahkamah dan hampir 29 kali percubaan meracun makanan beliau ketika dalam penjara, namun Allah jua yang menjaganya. Kemahiran "logik, analogik, saintifik" inilah menyebabkan hujahnya digeruni oleh pendakwa di mahkamah sehingga beliau tidak begitu mudah digugat di kamar mahkamah.

Isteri saya, Nurul juga mengambil kesempatan bertanyakan hubung kait tokoh intelektual nombor satu dunia dari Turki, Fethullah Gulen yang gerakan pemikirannya juga sangat berpengaruh di Turki, sejauhmana wujudnya hubungannya dengan Said Nursi.

Perbincangan lebih menarik apabila pembentang mula mengupas isu-isu politik Islam di Turki sehingga perbezaan pemikiran antara Dr Erbakan dan muridnya Erdogan sehingga melahirkan AKP terus menjadi topik memanaskan punggung saya di bilik berhawa dingin tersebut. Namun seperti biasa, saya tidak telan bulat-bulat pandangan pembentang tersebut kerana biasalah jika saya mempunyai pandangan berbeza yang didiamkan bagi menghormati masa yang makin terbatas untuk menambah kehangatan Q & A session.


Apa yang penting yang menjadi tujuan kehadiran saya adalah untuk meningkatkan kefahaman mengenai Turki itu sendiri dari pelbagai sudut, dan lebih penting lagi mengenai tokoh pemikir Islam agung Said Badiuzzaman Nursi.

Nampaknya, saya perlu segera menamatkan bacaan kitab tulisan Ihsan Kasim Shalih, baru layak untuk saya memperkata mengenai kehebatan dan pengajaran dari pemikiran Said Nursi dalam posting akan datang.

"Akhirnya beliau membuat kesimpulan bahawa beliau berkewajipan untuk belajar ilmu-ilmu Sains supaya dapat disinergikan dengan ilmu teras Islam yang lain. Badiuzzaman Said al-Nursi telah meluangkan masa belajar dengan tekun ilmu Geografi, Fizik dan Falak. Beliau seterusnya mengusahakan agar ilmu Sains ini diajar seiringan dengan ilmu agama agar mereka yang tidak dapat memahami kecuali melalui ‘bahasa Sains’ akan dapat juga sampai kepada hakikat Iman." -Di Ambang Keruntuhan Uthmaniyyah: Pengajaran Buat Ummah oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil pada 4 Februari 2006


2 Responses to Sejenak ke Turki : Aura Risalah An-Nuur dan Misi Pencerahan Minda Said Nursi

  1. Miss X Says:
  2. Risalah An Nur edisi Bahasa Melayu dah ada? Teruja untuk tenggelam dalam pemikirannya.

    Hm, duduk di Jordan, dekat dengan ulama. Tapi semacam tak berpeluang bertemu dengan mereka. Ah, jangan kata berjumapa mata dengan mata, sedang amal sendiri pun masih belum layak untuk bermimpi tentang mereka..

     
  3. hasanhusaini Says:
  4. salam us syaari...nak tanya sikit,kat mana ana boleh dapatkan risalah an nur@buku yang berkaitan dgn pemikiran said nursi...?

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"