Content feed Comments Feed

6 April 1453 Al-Fateh memulakan kepungan ke atas Konstantinople. 18 April serangan pertama dilancarkan. 21-22 April 70 buah kapal dipindahkan melalui jalan darat. 6-12 Mei serangan seterusnya digandakan untuk menembusi dinding. 29 Mei Al-Fateh berjaya memasuki Konstantinople dari pintu Topkapi. Ini adalah angka-angka tarikh penting dari Profesor Mehmet Maksudoglu, pengkaji sejarah Usmaniah dari sumber asal Usmaniah itu sendiri (Osmanli History 1289-1922 Based on Osmanli Sources, page 72-73).

NASA pula mengesahkan 22 Mei 1453 berlakunya kejadian gerhana bulan separa. Saya menulis di read1453.blogspot.com dengan meninggalkan persoalan kepada pembaca :

"Petanda buruk dari gerhana bulan adalah suatu kepercayaan tahyul rakyat dan pemerintah Byzantium. Maharaja Konstantinople 11, Paleologos diriwayatkan pernah mengatakan bahawa Kontantinople tidak akan jatuh selagi matahari dan bulan wujud. Demikian besarnya kepercayaan nujum mereka bersandarkan fenomena alam pada bulan dan matahari tersebut.

Adakah Muhammad Al-Fateh sengaja memilih sekitar April hingga Mei 1453 - tidak tahun mahupun bulan lain - sebagai masa paling strategik kempen pengepungan Konstantinople dilancarkan ? Kita sedia maklum Usmaniah pakar dalam taktik pengepungan, mereka sangat arif mengenai kekuatan dan kelemahan mereka, tempoh masa yang mereka perlukan berdasarkan sejarah apabila sesuatu taktik pengepungan dilakukan sebagai 'tempoh bertenang' kepada musuh untuk menyerah secara aman. Kita juga sedia maklum bahawa Al-Fateh arif benar dengan segala post-mortem kegagalan percubaan ayahnya, datuk-datuknya serta pimpinan Islam sejak 11 kali percubaan dilakukan menemui kebuntuan bertubi-tubi.

Al-Fateh juga tahu benar penting aspek moral dan motivasi dalam mempengaruhi kejayaannya dan kelemahan musuh-musuhnya. Kerana moral, beliau menghadirkan pemidato dan pasukan gendang serta para ulama dalam saf para tenteranya. Sudah pasti Al-Fateh sangat pintar untuk turut sama mengenalpasti apa yang boleh meruntuhkan moral musuh-musuhnya, supaya dia mampu melemah dan menumpaskan lawan sebolehnya secara "al-fatah" yakni tanpa pertempuran dan pertumpahan darah, bak kata Sun Zu.

Adakah kejadian gerhana bulan separa telah melemahkan moral Byzantium sekaligus membenarkan mimpi buruk mereka bahawa 1100 tahun empayar mereka akan berakhir?

Adakah pemilihan tarikh kempen sekitar April-Mei 1453, kesemua ini hasil didikan kental ilmu-ilmu SUNNATULLAH khususnya ilmu FALAK, GEOGRAFI serta KAJIAN KEPERCAYAAN (AQIDAH) mengenai Byzantium oleh para ulama terbaik Usmaniah pada beliau ketika kecil ?

Adakah ini siri seterusnya kepintaran taktik, pemikiran strategik dan kegeniusan pimpinan perang yang dipuji oleh Rasulullah S.A.W ?

"There are a number of famous historical events associated with lunar eclipses. On 29 May 1453, a rising Full Moon was eclipsed over Constantinople, then under siege by the Turk army. It is reported that this created such a dip in morale that in a few days Constantinople was defeated, leading to the end of the Roman Empire of Orient after 1130 years." - European Space Agency

"At this time, the fighting morale of the defenders was of major importance. Their fighting spirit was maintained by an old prophecy that Constantinople could never fall while the moon was waxing. Then on May 22, the full moon rose in eclipse, crushing their morale. Some reports say the eclipse darkness lasted for three hours; however, this is considered impossible because the partial phase ended 75 minutes after moonrise. - Thomas Fuller

Rupanya saya tidak berseorangan dalam mengemukakan hipotesis ini. Antara yang cuba mengkaji lebih mendalam hipotesis saya ini adalah saudara Asyraf dengan bimbingan Dr Rowi , pengkaji Falak dari Kelantan, dengan Balai Cerap Mini mereka serta Perisian Starry Night Pro yang telah banyak membantu mereka.


"..alhamdulilah, berikut adalah maklumat penting pada hari kejadian (22 Mei 1453) gerhana bermula pada pukul 3.38pm hingga 9.52pm, klimaks gerhana 7.20pm, matahari terbenam dan waktu bulan naik adalah sama iaitu 7.25pm. nanti kawan saya akan menganalisa peristiwa ini di blognya..." - komentar Dr. Rowi

Saksikan perincian dan penemuan lebih detail dari saudara Asyraf di sini.


0 Responses to 5 Jam Gerhana Bulan Separa Pada 22 Mei 1453 Lemahkan Semangat Byzantium ?

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"