Content feed Comments Feed

Daurah "Bongkar UTHManiah 1453" di UTHM

Monday, October 5, 2009

"Kenapa hadis pembebasan Konstantinople disabdakan Nabi ketika keadaan mereka sedang bersangatan penat, letih sehingga mengikat batu di perut masing-masing serta gigih bekerja kuat menggali parit Khandaq yang diideakan dari sahabat Nabi dari Parsi, bukan Arab ?

Apakah simbolik kepada pemilihan waktu segetir ini untuk Allah memotivasikan Nabi mengenai terbebaskan kubu pertahanan terkuat di dunia tersebut ? Kenapa tidak seperti kejadian turunnya ilham-ilham lain yang Nabi terima ketika sedang tidur seperti mimpi pembukaan Makkah?

Pemilihan situasi menggali parit Khandaq sebagai waktu dizahirkan pembukaan Konstantinople bertujuan menonjolkan gerak kerja penawanan kota itu bukan suatu kerja yang mudah. Ia sangat meletihkan, memenatkan seperti keadaan Nabi dan sahabat menggali Khandaq melingkari Madinah. Hanya pemimpin berjiwa besar serta terbuka kepada sebarang idea luar kotak, dan komitmen kerja luar biasa tentera mampu merealisasikan hadis tersebut."


Demikianlah antara ‘feeling process’ yang saya timbulkan supaya para pendengar berfikir seketika dan menanggapi sejarah dengan pemikiran yang segar dan kritis. Di samping pemaparan fakta-fakta ilmiah yang cuba saya sampaikan dengan memaksimakan fungsi 'otak kanan' rakan-rakan mahasiswa di UTHM lantaran saya menyedari bahawa tajuk ketenteraan terbaik pernah dilahirkan di dunia iaitu Usmaniah ini tidak akan menatijahkan apa-apa kesan sekiranya saya tidak kreatif dan rencam dalam pendekatan.

“Muhammad bin Murad bukan tabi’in mahupun tabi’ tabi’en, jauh lagi dari seorang Sahabat. Dia bukan hidup di zaman 300 kurun yang terbaik. Dia bukan orang Arab. Dia bukan keturunan Nabi. Dia manusia biasa.

Tetapi manusia biasa yang berfikir dengan idea yang luar biasa. Dia berfikir dan turut bekerja, sehingga tenteranya memanggilnya ayah. Kerjanya pula adalah kerja yang sangat luarbiasa dengan semangat yang dahsyat yang sudah mampu menggoncangkan dinding Theodosius.

Upaya tenteranya luar biasa. 70 buah kapal sebesar saiz 7 trailer panjang setiap satu kapal, digerakkan oleh tenaga manusia biasa dan haiwan yang tidak berakal, naik dan turun bukit tanpa teknologi kenderaan seperti hari ini, berdepan dengan keadaan cuaca dan angin yang tidak menentu serta keadaan bukit yang tidak stabil, di kemuncak kepenatan selepas hampir 2 bulan berperang tanpa natijah memuaskan.

Namun hanya 1 malam tanpa dikesan musuh, 70 buah kapal muncul di hadapan benteng Konstantinople, tanpa sedikitpun terusik rantai besi kebanggaan Constantine XI.

Al-Fateh manusia biasa. Tenteranya manusia biasa. Al-Fateh berfikir secara luar biasa. Tentera bekerja dengan komitmen luarbiasa.

Namun itu sebaik-baik ketua. Itulah sebaik-baik tentera. Mereka yang dipuji Nabi, bukan orang lain.”

Terharu apabila turut sama hadir rakan-rakan ‘tentera’ UTHM (mungkin boleh dibaca juga ‘UTHManiah”) iaitu rakan-rakan Suksis dan Palapes turut hadir, dengan seorang rakan non-Muslim yang saya meminta hadirin memberikan tepukan gemuruh kepada beliau di atas kesudian hadir dan kekal di atas kerusinya sehingga 3 jam slot bersama saya tersebut tamat tanpa sedikitpun berganjak. Buat kali kedua di hadapan mata saya, mahasiswa Cina sangat rasional dan tenang menanggapi fakta sejarah walaupun ia adalah suatu paparan mengenai jalur pemikiran tokoh Islam. Blockquote

Hampir 90 slide merumuskan adegan lebih 600 tahun empayar Usmaniah saya bentangkan secara pecutan pintas dalam hanya 3 jam, saya sulami setiap pemaparan fakta berat dengan selingan video supaya mampu mengelak kebosanan mahasiswa yang hadir.



"Sejarah membuktikan bahawa generasi terdahulu sememangnya bekerja secara LUAR BIASA untuk memenangkan Islam. Tidak perlu terlalu jauh ke Konstantinople, lihat sahaja usaha memenangkan Islam di tanah Melayu dan Melaka. Lihatlah kesungguhan dan kecerdikan Laksanaman Muhammad Cheng Ho. Kesungguhan menyampaikan dakwah Islam di tanah Melayu dapat dilihat pada saiz kapalnya sahaja sudah memadai. Jiwa besarnya tertonjol jelas dengan kebesaran kapal beliau tersebut yang 4 kali ganda lebih besar dari kapal penjajah British."

Terima kasih kepada saudara Syafik, Muhaimin dan seluruh pimpinan Kelab Iqra UTHM atas jemputan dan perkenalan bermakna dengan saya dan isteri tersayang yang sudi menemani kembara 300 kilometer ke negeri selatan Malaysia itu.


Masa 3 jam yang diberikan kepada saya menyebabkan saya "puas" dengan pembentangan saya dari A-Z secara complete. Moga ada kesempatan bertemu di masa akan datang.

2 Responses to Daurah "Bongkar UTHManiah 1453" di UTHM

  1. Tahniah atas persembahan bertenaga ustaz di UTHM. Saudara Hadi amat terkilan kerana terlepas peluang menyaksikan menyaksikan "pertempuran" yang dihidangkan ustaz...beliau ada urusan di luar..

    Moga ustaz terus mantap...teruskan menyelongkar al-fateh dan membina al-fateh di malaysia...

     
  2. budak_johor Says:
  3. UTHManiah atau UTHM-mania...hehehe

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"