Content feed Comments Feed





Ketika saya berada di UIAM dahulu, saya sempat mengikuti satu seminar ilmiah yang membahaskan siapakah Illuminati. Seingat saya, inilah "konspirator" besar dunia yang berada di mana-mana sahaja posisi strategik dunia, tetapi kita sukar untuk mengenali mereka. "The New World Order", dominasi media sebagai mind-controller dan perang melawan "terrorist" (baca : negara umat Islam) sering dikaitkan dengan Illuminati yang bertuhankan Iblis. Saya juga pernah dipaparkan bagaimana setiap Presiden Amerika Syarikat tidak akan dapat lari dari "ikrar taat setia" mereka dengan Illuminati.Wallahu a'lam.

Saya semakin berdebar menantikan pendedahan Profesor Robert Longdon seterusnya selepas novel "menggugat" aqidah Kristian iaitu The Da Vinci Code. Saya cukup meminati filem The Da Vinci Code itu apatah lagi apabila mendedahkan kerapuhan aqidah Kristian. Soal benar atau tidak cerita itu, ia nombor dua bagi saya. Yang penting, aqidah Kristian "triniti" itu sentiasa tidak lekang dari pertikaian. Usah menunggu Syekh Deedat untuk menggeledah kepincangan New Testament, cukuplah "orang dalam" mereka sendiri menulis mendedahkannya.


Novel bestseller "Angel and Demons" (Malaikat dan Iblis) telah saya cari terjemahan Indonesia di tingkat paling atas Pesta Buku PWTC baru-baru ini, denan harapan akan ketemu gerai-gerai buku Indonesia. Namun malang saya tidak ketemu. Adakah pesta buku di Malaysia ataupun secara peluru tepatnya aktiviti penterjemahan di Malaysia semakin mengutamakan bahan bacaan santai dan mudah kepada rakyat dan anak-anak mudanya manakala bahan bacaan berat dan berfakta dahsyat atau ejen-ejen penjualan buku-buku terjemahan karya-karya berat antarabangsa semakin diketepikan ? Wallahu a'lam.


"Angel and Demons" ditulis oleh Robert Langdon yang juga menulis novel Da Vinci Code. Beliau adalah ahli simbologi Universiti Harvard ahli Simbologi yang menyusuri dan menyelidiki apa yang disebutnya sebagai "perkumpulan tertua di dunia" iaitu Illuminati.


Seperti juga pada Da Vinci Code, prolog pada novel ini (mungkin juga filemnya nanti) adalah sebuah pembunuhan keji. Pembunuhan seseorang ilmuwan bernama Leonardo Vetra yang dibunuh dengan keji oleh seseorang dengan meninggalkan petunjuk di dadanya yang terbakar oleh cap Illuminati. Dimulai dari mayat itu, hanya dalam tempoh 24 jam jalan cerita mengalir dengan deras dan perburuan dijalankan dari gereja ke gereja di kota Roma. Macam Prison Break pula.



Illuminati berdasarkan novel ini adalah perkumpulan rahsia yang dibentuk pada saat gereja berkonfrontasi terhadap ilmu dan penemuan saintifik. Setelah pertentangan antara Galileo dengan Gereja, para ilmuwan membentuk kelompok ini. Di kemudian hari, pihak gereja menuduh perkumpulan ini sebagai perkumpulan anti-Kristian dan pemuja Syaitan. Kini mereka bangkit kembali (re-born) untuk melakukan misi membalas dendam terhadap Gereja tersebut. Demi mencegah balas dendam tersebut, Langdon ditemani saintis Vittoria Vetra, pergi ke Vatikan untuk menyelamatkan keadaan.

Semoga filem ini membantu saya mengenali lebih dekat dan lebih mudah (kerana saya mudah lupa fakta jika terlalu ilmiah) siapakah Illuminati. Benarkah ini "Dajjal" (berdasarkan lambangnya bermata satu) di akhir zaman yang dimaksudkan Nabi S.A.W tersebut 1,400 tahun dahulu.


Ataupun filem ini membawa definisi baru kepada Illuminati yang saya fahami selama ini dari para alim ulama Islam ? Ataupun filem ini hanya akan mengecewakan saya ? Wallahu a'lam. Sama-sama saksikan 14 Mei ini dan mengadilinya.

3 Responses to Menanti Filem "Angel & Demon" Dedah Siapa "Illuminati"

  1. Lagenda Says:
  2. salam...
    ana dah cuba banyak kali dah untuk download buku malaikat & syaitan yang akh bagi ni...
    malangnya tak berjaya lah...
    ada alternatif?

    "semoga sentiasa tegar dalam perjuangan!"

     
  3. Unknown Says:
  4. Assalamualaikum...saya pernah membaca novel The Da Vinci Code (walaupun belum menonton filemnya).Memang mengujakan. Mungkinkah pembongkaran Dan Brown selari dengan pembongkaran siri klip video The Arrivals?

     
  5. saya dah tengok...amat relevan dengan isu yg melanda PAS kini. professional vs ulama...jgnlah sekularisme melanda kita pula...

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"