Content feed Comments Feed

Sedikit perkongsian noktah tambahan ("top-up" note) yang saya sampaikan semasa memberikan taujihat mengenai Kewajipan Berjamaah kepada beberapa aktivis mahasiswa Islam baru-baru ini.

1. Sebelum berbicara mengenai "kewajipan" (outside-in factor) berjamaah, fikirkan dahulu soal "keperluan" (inside-out factor) berjamaah. Supaya kita seimbang antara rasional aqliyyah dan pedoman naqliyyah dari Allah dalam memahami tuntutan berjamaah dalam memperjuang Islam, agama dan cara hidup yang diredhai Allah.

Adalah menjadi fitrah manusia bahawa mereka perlukan “Jamaah”, dalam ertikata mudah hidup berkomuniti lantas sanggup berorganisasi untuk saling melengkapi untuk mengisi keperluan hidupnya. Usahkan Muslim, non-Muslim juga tahu hakikat fitrah ini.

Justeru tidak perlu pelik apabila pakar kepimpinan Barat, John C Maxwell turut berbicara mengenai kepentingan "berjamaah" pada Barat :

Align Center1. Teams involve more people, thus affording more resources, ideas and energy than would an individual.
2. Teams maximize a leader’s potential and minimize her weaknesses. Strengths and weaknesses are more exposed in individuals.
3. Teams provide multiple perspective on how to meet a need and reach a goal, thus devising several alternatives for each situation.
4. Teams share the credit for victories and the blame for losses. This fosters genuine humility and authentic community.
5. Teams keep leaders accountable for the goal.
6. Teams can simply do more than an individual.

Dari mana datangnya fitrah ini ? Setiap pagi Jumaat kita diajar oleh para imam solat Subuh yang membacakan surah as-Sajadah.

“Kemudian Ia memberikan bentuk (sebaiknya pada penciptaan manusia), dan MENIUPKAN ke dalamnya RUH-NYA, kemudian Ia menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati…” (As-Sajdah : 9)

Ruh itu datang dari Allah, Allah itu Maha Indah, cukuplah 99 namanya di dalam al-Quran menggambarkan keindahan dan kehebatan-Nya. Salah satu namanya yakni sifatnya yang ditiup masuk ke dalam diri setiap manusia adalah :


Usahkan pejuang Islam, musuh-musuh Islam juga tahu kekuatan "berjamaah" ini untuk mencapai matlamat bersama.

Sebab itu para ulama haraki apabila bercakap mengenai kepentingan berjamaah, hujah mantik kerap dikemukakan iaitu musuh-musuh Islam sendiri bekerja untuk menghancurkan Islam secara "berjamaah". Hujah naqilyyah dari Tuhan sendiri telah mengesahkan kewujudan fitrah ini ini dalam diri orang-orang munafiq, mereka "bekerjasama" untuk amar mungkar nahi ma'ruf (mafhum at-Taubah : 67).

Soalnya, siapa yang lebih bijak menggunakan fitrah "berjamaah" ini untuk mencapai matlamat dan memenangkan perjuangan ? Pejuang Islam atau musuh Islam pada hari ini ?

2. Sebab itu analisa kasar saya kepada kertas-kertas kerja kewajipan berjamaah dan dalil-dalil yang digunakan, kebanyakan dalil-dalil yang kerap digunakan, Allah mahupun Rasul-Nya mendatangkan dalam laras bahasa berbentuk analogi ataupun cerita. Subhanallah !

Kenapa analogi ?

Antara dalil-dalil tersebut adalah :

“Sesungguhnya Allah mengasihi MEREKA yang berjuang di jalan-Nya dalam satu barisan yang TERSUSUN RAPI, seolah-olah mereka sebuah BANGUNAN yang tersusun kukuh.”
(As-Saff : 4)

“Sesungguhnya syaitan itu serigala kepada manusia seperti serigala kepada kambing yang menangkap mana-mana kambing yang JAUH dan TERPENCIL. Maka janganlah kamu memencilkan diri dan hendaklah berjamaah, mencampuri orang ramai dan menghadiri masjid”
(Hadis riwayat Ahmad)

“Barangsiapa yang memisahkan dirinya dari jamaah walaupun sejengkal, sesungguhnya ia telah menanggalkan Islam dari LEHERnya. sekalipun ia solat, berpuasa dan menyangka dia Muslim.
(Hadis riwayat Tirmizi, Nasaie, Ibnu Hibban)

“Beriltizamlah dgn jemaah Muslimin dan pemimpin mereka.” Huzaifah bertanya lagi: “Jika tidak ada jamaah dan imam?” Katanya: “Maka tinggalkanlah semua kumpulan yang ada sekalipun engkau terpaksa "berpaut dengan akar pokok" sehinggalah kamu mati dalam keadaan begitu.” (al-Hadis as-Sahih)

Dan banyak lagi dalil-dalil lain.

Seseorang tidak akan tahu cara mengukuhkan bangunan melainkan perlu ada sedikit keilmuan dalam senibina (arkitek) ataupun kejuruteraan (engineer). Seseorang tidak akan tahu mengenai fenomena serigala (karnivor) yang memakan kambing (herbivor) yang berseorangan melainkan perlu ada sedikit keilmuan mengenai sains gunaan (kajian haiwan). Seseorang tidak akan tahu mengenai kepentingan akar pokok melainkan perlu ada sedikit ilmu mengenai sains pertanian (botani). Seseorang tidak akan tahu kenapa jika salah satu anggota tubuh itu ditimpa sakit, maka seluruh tubuh boleh berlaku demam jika tiada sedikit ilmu mengenai tubuh badan (biologi).

Justeru, apa mesejnya selain mesej tersurat dari ayat-ayat Allah dan Rasulnya ?

Lantaran Allah semacam mahu berbisik kepada penggerak dakwah dan perjuangan Islam bahawa perjuangan Islam secara berjamaah bukan sekadar tuntutan Syariatullah - mukmin perlu mentaati segala dalil-dalil dari al-Quran dan as-Sunnah mengenai perjuangan Islam, tetapi juga tuntutan Sunnatullah di alam ini - yakni menjadi peraturan Allah di alam ini bahawa jatuh bangun, menang kalah sebuah perjuangan bergantung kepada penguasaan ilmu dan kepakaran dalam sesuatu bidang atau strategi untuk memenangkan perjuangan. Sebab itu tidak pelik jika Muhamad al-Fateh bukan sekadar bergantungharap pada doa dan iman yang teguh pada hadis pembukaan Konstantinople, tetapi juga beliau faham benar siapa yang menguasai taktik perang di lautan dan bukit, dia pasti akan menang.

Kenapa pula ayat-ayat berjamaah banyak dalam bentuk "penceritaan" sebuah "pasukan" agama Allah ?

Contohnya :

“Dan ingatlah ketika Isa bin Maryam berkata kepada Hawariyyun, siapakah dari kalangan kamu yang mahu menjadi pembantu agama Allah ? Berkatalah Hawariyyun : Kamilah pembantu agama Allah”
(As-Saff : 14)

"Merekalah (Al-Kahfi) pemuda-pemuda yang beriman teguh kepada Tuhan mereka, dan kami tambahkan petunjuk Kami kepada mereka, dan Kami ikat hati-hati mereka ketika mereka bangun (di hadapan Daqyanus) lantas menyatakan : Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi..." (Al-Kahfi : 21)

Kenapa cerita ?

Kerana cerita di dalam al-Quran semuanya adalah peristiwa yang benar-benar telah berlaku. Hanya kesarjanaan manusia sahaja yang lemah untuk mencarigali dokumen-dokumen yang benar mengenai peristiwa-peristiwa bersejarah.

Cerita atau kisah di dalam al-Quran mahupun hadis adalah "historical facts" dan "universal prove" yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun, termasuk pejuang Islam. Sebab itu musuh-musuh Islam cukup takut jika umat Muhammad ini membelek sejarah mereka di era 300 kurun yang pertama. Sebab itu tidak pelik musuh-musuh Islam menjadikan perpustakaan dan gedung ilmu umat Islam sebagai sasaran serangan dahsyat mereka dahulukala.

Jangan kita lupa pada 1257M tentera Mongol diketuai oleh Hulagu Khan menerajang Baghdad dan memusnahkan 'Bait al Hikmah', sebuah perpustakaan awam pertama di dunia yang berjaya membongkar (terjemah) khazanah ilmu dari Greece dan Yunani. Adalah dikatakan dalam serangan Hulagu Khan, sungai Tigris menjadi warna merah bercampur darah manusia. manakalah Euphratis menjadi hitam selama 6 bulan kerana dipenuhi arang dari kitab-kitab ilmu yang dimusnahkan. 200,000 orang insan tidak berdosa dari kalangan penguasa, profesional seperti hakim, jurutera dan para ilmuan lain menjadi korban. Seluruh tamadun yang dibangunkan oleh Islam musnah.


Justeru, apa mesej di sebalik pendekatan "bercerita" dalam ayat-ayat "jamaah" ?

Itulah bisikan Ilahi, bahawa perjuangan Islam jangan mengalpakan soal sejarah dan jejak generasi silam dalam mempelopori rentak perjuangan mereka. Kemenangan generasi dahulu adalah kerana kukuhnya perpaduan, disiplin organisasi dan kejelasan visi antara kepimpinan dan para tenteranya. Sejarah tidak akan menipu dan ia pasti berulang. Tidak akan berlaku perubahan pada sunnatullah mengenai jatuh atau bangun sebuah kemenangan dan peradaban.


3. Akhir sekali, apa itu berjamaah sebenarnya ? Saya cuba mendefinisikannya secara tidak terlalu simplistik ataupun tekstual, tetapi dengan harapan dan garapan para aktivis melihatnya dengan tasawwur tepat dan lebih jauh ke hadapan.

Justeru, saya paparkan seketika 2 video klip ringkas sebagai modul shift-paradigm (ubah cara berfikir) kepada peserta. Satu dari Timur, satu dari Islam. Klip pertama mengenai Red Clif, 30 ribu tentera menang ke atas 200 ribu tentera atas faktor strategi dan perancangan yang rapi. Klip kedua mengenai Muhammad al-Fateh dan 200 ribu tenteranya menang ke atas Konstantinople selepas 800 tahun percubaan untuk membenarkan sabda Rasul gagal. Apakah titik persamaan antara dua kejadian bersejarah itu ? Iaitulah gabungan kepakaran, kebijaksanaan, kekuatan individu disatukan dalam satu pasukan untuk mencapai satu matlamat organisasi.

"Itulah "BERJAMAAH". Jika tiada elemen "tanzim" atau sistematik dalam pengurusan arahan dan sinergi kekuatan antara pimpinan di atas dan tentera di bawah, itu bukanlah "jamaah", itu adalah "jam'iyyah" atau persatuan biasa.", saya mula melakukan misi pencerahan minda pada adik-adik aktivis.

Kejelasan tentera yang pelbagai posisi dan kepakaran
dengan visi Ketua adalah sebab Rasulullah memuji tentera
al-Fateh dengan anugerah piala “nikma’ jaisy”.
Jelaslah, Islam itu takkan menang jika bergantungharap kepada
kekuatan individu seperti al-Fateh semata-mata.


Kita mungkin sangat mengagungkan Stephen R Covey, Peter Drucker, Anthony Robbins, Edward de Bono dan ramai lagi dari pakar pengurusan organisasi Barat. Namun kita lupa, Nabi kita Muhammad S.A.W adalah manusia paling agung dalam semua aspek, khususnya dalam aspek pengurusan organisasi.



Ya, kita mungkin kagum dengan kata-kata terkemuka pakar-pakar leadership training iaitu “It’s easy to get the players; but getting them to play together that’s the tough part.” Namun lupakah kita Nabi Muhammad S.A.W sudah menyatakan suatu analogi indah mengenai asas kepada kekukuhan jamaah dan organisasi apabila menyebut “Perumpamaan orang-orang beriman itu dalam berkasih sayang, mereka ibarat satu jasad. Apabila mengadu sakit salah satu anggota, satu jasad akan terasa demamnya”.

Indah bukan bicara Nabi S.A.W. Nabi sedang berbicara seolah-olah terserlah pada baginda seperti seorang pakar psikologi dan sakit "jiwa" dalam birokrasi organisasi. Nabi cuba menggambarkan kelemahan seseorang atau sesuatu lajnah dalam jamaah itu sebagai "sakit" yang mesti dirasai (empati), bukan sekadar diketahui (simpati). Nabi cuba menyatakan kepentingan "helicopter-view" (mission-centrix) berbanding "street-view" (lajnah-centrix) kepada penggerak amal Islam yang bernama mukminin ini.

Kenapa Nabi cuba menyentuh soal emosi dan elemen "rasa" sakit itu ? Kerana di sinilah kita akan ketemu "the root causes" atau "the real problem" dalam karenah berorganisasi. "Penyakit hati" dalam jamaah sukar untuk dikenalpasti, melainkan ia terzahir dalam bentuk tindakan yang sama ada komited atau pasif sebagai penggerak jamaah.

Itulah uniknya Nabi. Baginda tidak mahu berbicara seperti pakar-pakar pengurusan Barat yang hanya banyak menyebut mengenai masalah pengurusan organisasi secara "external treatment" atau "surface side" sahaja. Stephen R Covey sendiri menulis Tabiat ke 8 walaupun telah terkenal di dunia dengan formula 7 Tabiat Manusia Berkesan tersebut. Rupanya Tabiat ke 8 muncul sebagai satu percubaan beliau untuk masuk ke dalam "jiwa" manusia, menyelami "suara hati" para pekerja organisasi dan mula berbicara mengenai "the God Spot" dalam otak manusia.


Itulah mukjizat ayat-ayat dan hadis-hadis mengenai "jamaah". Kenapa ayat-ayat yang berkaitan alam semesta, kejadian manusia dan segala aspek saintifik di dalam al-Quran sahaja dilihat sebagai mukjizat ?

Nah, wahai-wahai pejuang-pejuang Islam, saksikan dan saksikan mukjizat ayat-ayat, hadis-hadis Rasul mengenai jamaah. Jangan hanya sekadar menghafal untuk tujuan "selamat" bila ditanya oleh pimpinan di atas. Rasalah mukjizat itu di dalam hatimu, emosimu, jiwamu. Lantaran al-Quran itu mukjizat secara holistiknya. "Kami tidak menurunkan al-Quran itu untuk menyusahkan hatimu." (Taha : 2)

0 Responses to Kewajipan Berjamaah : Lampiran "Bernafas" Baru

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"