Content feed Comments Feed

Dan demi jiwa dan segala penyempurnaannya. Kami telah ilhamkan kepada jiwa itu jalan keburukan dan jalan ketaqwaan. BERUNTUNGLAH mereka yang mensucikan jiwanya. MERUGILAH mereka yang mengotorkan jiwanya.” - Asy-Syams : 7 – 10

Di manakah fungsi “jiwa” itu dijalankan di otak ? Bahagian manakah yang membuat keputusan mahu melakukan kebaikan atau kejahatan ?

Alhamdulillah, hari ini aku mendapat jawapan yang lebih meyakinkan, bak kata Ibrahim Alaihissalam, "Bahkan Ya Tuhanku, cuma aku mahu hatiku lebih tenang (dengan jawapan dari-Mu).


Aku berkesempatan "berusrah" dengan pakar brain scan bertaraf dunia, Dr Daniel Amin. Beliau mengajarkan kepadaku bagaimana menggunakan SPECT (single photon emission computer tomography) untuk melihat metabolisme otak berdasarkan sikap dan akhlak seseorang.


"Baik, tunjukkan padaku metabolisme otak orang yang suka berbuat kejahatan ?", aku bertanya dengan nada keras.

Dengan tenang, Dr Daniel menjawab : "Brain metabolism of a violent individual is strikingly reduced in many areas, especially in the crucial PREFRONTAL LOBES that normally provide an effective filter against impulsive, aggressive, and violent behavior."


"Tunjukkan pula padaku metabolisme otak mereka yang sebaliknya berbuat kebaikan."



Aku teruja dengan jawapan Dr Daniel. Rupanya Prefrontal cortex ini merupakan CEO kerajaan tubuh manusia itu. Manusia yang sukakan keganasan, panas baran sebenarnya frontal cortex mereka tidak berfungsi, sebab itu mereka selalu membuat keputusan yang tidak bijak.

Bagaimana pula metabolisme dengan mereka yang gila seks, perzinaan dan merogol ? Aku tidak bertanya soalan ini kepada Dr Daniel kerana aku masih ingat kata-kata C.S Lewis :

“Seorang lelaki yang menyerah kepada godaan selepas lima minit sebenarnya TIDAK MENGETAHUI apa yang akan berlaku satu jam kemudian. Itulah sebabnya mengapa orang-orang jahat, dalam satu segi, mengetahui amat sedikit tentang kejahatan. Mereka telah hidup dalam kehidupan yang dilindungi dengan sentiasa menyerah kepada godaan.”
-Petikan dari Tabiat ke 8, Stephen R. Covey, ms 408-

Kini, jelaslah padaku bagaimana kesan ketara dapat dilihat dari sinaran scan metabolisme otak yang mengena langsung bahagian hadapan otak iaitu prefrontal cortex.

1,400 TAHUN DAHULU

Seorang manusia bernama Muhammad telah menyatakan mengenai fungsi pre-fontal cortex

Siapa yang memberikan maklumat itu kepadanya?


Kenapa Allah melalui Zabaniyah malaikatnya tidak tarik bahagian lain di kepala manusia seperti menarik rambut atau mencekik sahaja leher mereka atau mengheret kaki mereka terus dihumban ke dalam api neraka ? Kenapa tidak diheret tangan mereka sahaja yang melakukan maksiat tersebut ? Kenapa tidak anggota kaki yang melangkah ke tempat maksiat tersebut ? Tetapi Allah menarik UBUN-UBUN atau bahagian depan kepala ? Kenapa ?

Ajaib. Seorang manusia agung bernama Muhammad bin Abdullah, Nabi dan Rasulullah akhir zaman, yang meninggalkan al-Quran sebagai mukjizat untuk menggantikan dirinya yang sudah tiada bagi menjadi pedoman kepada umatnya di akhir zaman. Siapakah Muhammad bin Abdullah S.A.W yang sedang berbicara mengenai prefrontal lobe otak ini 1,400 tahun sebelum para saintis otak menemui kebenarannya ?

Bukankah dia seorang ummi, tidak tahu membaca, bahkan terpaksa Jibril mengulang 3 kali kepada Muhammad supaya mampu membaca Iqra ?

Bukankah dia seorang yang tidak tahu menulis, bahkan hingga ke akhir hayat baginda mengarahkan para sahabat menulis kata-katanya sama ada wahyu atau hadis atau sekadar perkataan biasa, kerana dirinya ditentukan Tuhan sebagai tidak boleh menulis ?


Bukankah rumah baginda tidak pernah ditemui mikroskop untuk mengkaji sel-sel mikro atau teleskop untuk melihat kehebatan jagatraya ?

Bukankah rumah baginda sendiri miskin dan dhaif, penuh sederhana hidupnya - namun itulah seorang pemimpin agung dunia yang membicarakan hal-hal ajaib ini yang dahulunya dikatakan kuffar sebagai orang gila ?


Allahu Akbar ! Selawat dan salam selamanya buatmu Rasulullah S.A.W. Dikaulah kalam Tuhan pada akhir zaman ini.

Setelah kagum dengan nas "nasiyah" dalam surah al-Alaq, aku terus mencari mukjizat Allah di surah yang sama, wahyu pertama buat Nabi. Bayangkan jika inilah wahyu pertama sudah begitu BERAT fakta dan kajiannya di kemudian hari, bayangkanlah 23 tahun perjuangan Nabi menerima wahyu dari Tuhan, sarat dengan kalam Allah yang sangat berat.

Benarlah, Nabi terus pulang berselimut kerana takut, gentar dengan suara ketuhanan Yang Maha Besar yang sampai padanya di Gua Hira'. Benarlah, "Inna Sanulqi Alaika Qaulan Thaqilan."

Surah al-Alaq berakhir dengan perintah sujud. Kenapa ? Apakah kesannya?

“Sekali-kali TIDAK ! Janganlah kamu patuh kepadanya (jalan kejahatan), dan SUJUDlah serta dekatkanlah dirimu (kepada Allah)." - (Al-Alaq - wahyu pertama : 19)


Bukan kah ketika sujud bahagian yang paling rendah iaitu prefrontal cortex yang dibincang panjang lebar tadi, bahagian itulah menjadi paling rendah, menjadi dahi yang mencecah bumi? Dengan kedudukan jantung yang lebih tinggi bukankah itu memaksa darah ke bahagian tersebut lantas membaiki, mengaktifkan bahagian tersebut? Hasilnya mukmin boleh membuat keputusan yang lebih bijak, boleh berfikir mana yang baik dan buruk, boleh mencegah dari kemungkaran.

Segala puji bagi Allah yang menurunkan al-Quran, tiada sedikitpun keraguan walau satu perkataan sekalipun, nescaya akan ada mukjizat buat manusia.

4 Responses to Hari Ini Aku Berusrah Dengan Dr Daniel Amin (Pakar Otak USA)

  1. ilina Says:
  2. Allahu Akbar... input yg sangat bagus..mashaAllah..Alhamdulillah ustazahlina mmg sedang mencari bhn utk sampaikan kpd pelajar ttg kepentingan solat (sujud) dalam pendekatan yg saintifik...mungkin rijal82 ada cadangan lain? jazakallah khair

     
  3. subhanallah..
    post yg amat-amat berkesan ustz..
    tahniah atas perkongsian ini..
    moga mendapat manfaat bersama..
    syukran alaik

     
  4. munadhia Says:
  5. subhanallah.
    alhamdulillah.
    Allahuakbar.
    tiada kata yg dpt diungkapkan utk menggambarkan keagungan ciptaan Allah. Maha Hebat.Subhanallah.

     
  6. ever green Says:
  7. subhanallah..
    salam,ust mtk izin upload gmbr ni kt website lain utk tatapan shbt2 lain

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"