Content feed Comments Feed


Inilah kesan ahli akademik berbelas tahun terpilih menjadi YB. Tahniah ayahanda yang disayangi, Dr. Fadzli Hassan atas penganjuran Wacana Rukun Negara : Dicabar atau Didaulat di Kota Bharu. Alhamdulillah, saya dan isteri berkesempatan melihat sepenuhnya perjalanan hujah panelis iaitu YB Saifudin Nasution dan Prof Abu Hassan Hasbullah dengan moderator penarikbeca. Selepas menemukan Khairy dan Husam, episod projek mempertemukan dua sisi pandangan berbeza bagi menghidupkan dialog peradaban di negeri serambi Mekah ini mesti diteruskan.

Saya mengharapkan ayahanda teruskan projek-projek besar pencerahan minda rakyat Kelantan seperti ini walaupun pada awalnya nampak kekok penerimaannya oleh golongan berusia dan "senior" di Kelantan. Jangan putus asa dengan misi perubahan yang ayahanda bawa kerana ayahanda telah memulakannya dengan perlahan-perlahan ibarat “menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak bersepah” sebagaimana banyak berlaku dalam sejarah tragis segelintir reformis Islam.

Rakyat Kelantan mesti terus dididik bukan lagi bahawa hanya Pas yang betul, yang lain salah, tetapi mesti juga dididik untuk beriman bahawa Pas betul dan yang lain tak semestinya salah. Pas mesti berani berdialog dan bersemuka secara ilmiah dengan pihak lain, bukan berkonfrontasi meraih millegue politik semata-mata. Saya cukup terkesan apabila menyaksikan Khairy Jamaludin sebelum ini dan Prof Abu Hassan kali ini yang kekadang kedengaran jelas pihak yang menge"booo" beliau hanya kerana perbezaan pandangan dengan panel “kegemaran” mereka.

Saya rakyat Kelantan, saya sayangkan negeri ini, saya sayangkan rakyatnya. Saya juga mengimpikan Kelantan menjadi model kepada apa yang akan berlaku di Putrajaya, justeru kesemua itu mesti bermula dari pemikiran yang berilmu, terbuka dan objektif kepada kebenaran walau dari sesiapa sahaja. Bukankah itu juga tuntutan agama ? Terimalah seadanya nasihat dan teguran seorang ahli akademik apabila menyentuh soal kebersihan dan kesopanan rakyat Kelantan di jalan raya ketika mensyarahkan "Kesopanan dan Kesusilaan", kerana menasihat itulah fungsi golongan ahli akademik yang tidak memerlukan sokongan murahan dalam menempeli hujah mereka.

Saya juga cukup mengkagumi YB Saifudin Nasution, bukan calang-calang politikus yang mampu mendebatkan hujah akademik dan kritis Prof Abu Hassan. Saya mencadangkan buatkan debat siri kedua antara mereka lagi dalam isu-isu yang lebih besar, semoga ada penawar kepada konflik politik peralihan kuasa kini.

"Janganlah sikap kita menyebabkan orang tak berani datang Kelantan.", selambanya rumusan YB Ustaz Baihaqi, namun bernas bagi menggambarkan keadaan dewan yang makin panas emosi audience dengan kritikan demi kritikan membina Prof Abu Hassan.

Rupanya Prof Abu Hassan mengakui beliau hanya mahu membuat "modul" provokasi dan sengaja buat "panas" bagi menguji sikap "objektif" dan "kesopanan dan kesusilaan" rakyat Kelantan sebelum nak bercakap mengenai Rukun Negara yang seakan dicabuli oleh Umno di Perak, dan tidak dari Pakatan Rakyat.

0 Responses to Tahniah Ayahanda YB Dr. Fadzli Hassan : "Aura" Perobahanmu Kian Terasa

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"