Content feed Comments Feed

TUAN GURU MELEPASI UJIAN PERTAMA : A NEED OF AN "OUT OF THE BOX" IDEA

"Statesman thinks for the next generation". Bukan mudah menantikan sebuah gagasan idea luar kotak yang difikirkan telah tiba masanya seperti kata keramat Victor Hugo sang reformis Perancis. Saya telah mengupas mengenai pandangan ini dalam posting sebelum ini bertajuk "Idea Kerajaan Perpaduan Tuan Guru Abdul Hadi Sangat Ajaib" - Prof Abu Hassan Hasbullah

Namun itu telah dilakukan oleh seorang ulamak besar gerakan Islam merangkap Presiden Parti Islam. Mungkin idea itu satu lontaran shift-paradigm seorang Presiden Parti untuk dibahas dalam AGM PAS di segenap peringkat kawasan dan cawangan saat ini, atau dalam perkataan lain akan mampu memberikan gelombang pada semua ahli dan pimpinan Pas membuat "homework" lebih awal menjelang Muktamar Agung PAS mengenai agenda "kerajaan yang bagaimana" akan Pas lakukan jika memerintah. Beliau telah mengemukakan salah satu wajah dari banyak wajah yang boleh diperbahaskan. Mungkin Tuan Guru tidak mahu isu-isu picisan dan perkara remeh-temeh dibangkitkan dalam Muktamar, bahkan kesemua ahli dan pimpinan menghalakan pemikiran dan persiapan kepada agenda yang lebih besar iaitu PAS sebagai "waiting goverment", bukan lagi bermentaliti pembangkang sepanjang hayat.

Beliau telah melontarkan sebuah idea dengan harapan akan digarap dan dibahas dengan cemerlang oleh grassroots Pas di semua peringkat, khususnya dalam kegilaan politiking BN mahupun PR pada hari, terbaru penangan dari Penanti.

Namun apakan daya, "kesibukan" menjadi BARRIERS idea itu diperhalusi pro dan kontra secara objektif tanpa prejudis kepada "blok-blok" yang diwar-warkan wujud dalam Pas.

"Saya melihat masih ramai yang tidak faham tentang 'Unity Government' termasuk orang PAS sendiri dan di kalangan PIMPINAN pun ada yang masih belum faham lagi. Ini kerana, mungkin mereka SIBUK, tidak berpeluang membaca buku-buku politik dan tidak membaca istilah-istilah politik. " - Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Harakah (terbaru)

Memang benar, saya terasa kesibukan itu. Masakan tidak, saya telah mencadangkan kepada MT Gamis sendiri untuk mendiskusikan idea tersebut dan GAMIS menyatakan pendirian di akhirnya, namun cadangan tersebut tiada susulan pelaksanaan yang agresif, termasuk dari saya sendiri dengan menghormati awlawiyyat komitmen individu-individu dalam pimpinan GAMIS. Jika ini berlaku pada GAMIS, usah pelik keluhan Tuan Guru kepada situasi PAS itu diluahkan, walhal ia tidak menjadi penghalang kepada beliau sendiri yang pastinya manusia paling sibuk dalam PAS, bahkan seorang ulamak rakyat dan Ahli Parlimen Marang, namun laptop dan informasi maya sentiasa tidak lekang di hujung jarinya.


Baru saya terfikir, jika mahu menjadi politician, binalah persiapan sejak dari usia muda kemahasiswaan ini, khususnya pembacaan buku-buku pemikiran dan idea politik yang berat-berat supaya kelak amanah kesibukan bersama rakyat selaku Yang Berhormat bukan menjadi alasan kendurnya intelektual seorang ahli politik. Jika "Gua Hira" di PWTC sekarang ini tidak menjadi kunjungan wajib mahupun fatwa pimpinan kampus kepada ahli supaya pergi, maka saya yakin keluhan Tuan Guru akan terus berulang apabila "another brilliant idea" datang berbondong-bondong lagi selepas ini.



TUAN GURU MELEPASI UJIAN KEDUA : A NEED TO "RE-UNITE" THE GRASSROOTS

Dalam berbicara soal disiplin dan akhlak ahli gerakan Islam kepada ratusan generasi baru bakal aktivis gerakan mahasiswa Islam di UIAM 3 hari lepas, saya menyatakan luahan Syekh Mustapha Mahsyur yang puluhan tahun terjun dalam sepak terajang Ikhwanul Muslimin. Beliau meluahkan satu kalimah agungnya dalam Jalan Dakwah antara Pimpinan dan Ahli :

"Kamu bersatu demi satu pandangan (boleh dibaca : pandangan lama) yang kurang tepat (pada pandanganmu) adalah lebih awla dari kamu berpecah demi satu pandangan (baru) yang difikirkan paling tepat dan benar."

Tahniah Tuan Guru, di sinilah terserlahnya bukan lagi kehebatan minda siasah dan ketajaman bacaan politik Tuan Guru (the power of an idea), tetapi kehebatan sebuah karakter kepimpinan dan akhlak ahli politik Islam (the power of character). 2 elemen ini sukar wujud serentak pada pemerhati politik yang hanya tahu memberikan idea itu dan idea ini, tetapi belum tentu mampu menilai dan menarik semula idea itu apabila ada desakan yang rasional untuk melakukan sedemikian demi maslahat yang lebih besar.

Saya cukup yakin dalam minda Tuan Guru ketika menempuh ujian kedua ini bukan lagi buku-buku Sains Politik yang ada dalam pemikirannya, tetapi apa yang berlaku kepada ulama-ulamak Islam silam ketika berbeza pandangan, menjadi asas beliau membuat keputusan.

Mungkin inilah beza apabila ulamak menjadi ketua gerakan Islam, "beza" itulah keunikan berada dalam gerakan Islam berbanding gerakan, parti dan wadah lain.

2 Responses to Penarikan Semula Cadangan Kerajaan Perpaduan : Gabungan "Brilliant" dan "Tawadhu" Seorang Tuan Guru

  1. salam ziarah n juang bang..
    perkongsian yang sangat menarik..
    moga2 lahir ramai insan yang rajin berfikir dan terus berminat utk berjuang dalam mendaulatkan agama Allah setelah membaca artikel ni..amin..barakallahufiik..hayakallah ya akhi..

     
  2. sinikal sungguh kata tok guru hj hadi, "sy rasa nak ketawa sbb org umno ade yg setuju, tp org pas masih ramai yg tak faham.."

    org pas mls membaca, ahli jik malas membaca, hanya suka bace buku2 dpf n da geng, lagilah malas mengkaji..

    kesian tok guru, idea yg brilliant dtg di tgh2 ahli n segelintir pimpinan muda (yg nak cabar presiden) yg berminda ke belakang..

    tertarik dgn saranan dr abu hassan, abad ke-21 memerlukan kita berfikir cukup2 futuristik.. satu lagi tamparan hebat buat ahli jik n pas sendiri..

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"