Content feed Comments Feed


Kesempatan yang diberikan oleh rakan-rakan Majlis Pro Mahasiswa Nasional dimanfaatkan untuk berkongsi beberapa pengetahuan dan motivasi dari bingkisan sejarah tokoh-tokoh negarawan sejak dari era Ashabul Kahfi, Muhammad bin Abdullah Rasulullah, Umar Al-Khattab ke Sulaiman Al-Qanuni sehinggalah kepada Burhanuddin al-Helmy dan Prof Zulkifli Muhammad.

Pendekatan analisa ini saya ambil dengan harapan supaya rakan-rakan yang bakal bertanding dalam Pilihanraya Kampus tidak lama lagi bukan sekadar bertanding atas sikap taat dan patuh pada arahan perjuangan, tetapi lebih dari itu berlandaskan keinginan yang kuat (burning desire) untuk melakar sejarah yang lebih berbisa pada lapangan politik perjuangan Islam dan pada masa yang sama menggandakan penggilapan potensi diri itu sendiri melalui wasilah MPP.

Lantaran apa yang bakal berlaku pada PRK kali ini, khususnya di kampus-kampus 'panas' sudah pasti mampu mencerminkan kepada mood semasa pengundi muda yang akan menjadi penentu utama mood PRU 13 yang dikatakan sedang memberi kelebihan kepada 1 Malaysia dan Najib Razak berdasarkan analisa Prof Abu Hasan Hasbullah semasa Seminar Khas PAS dan analisanya mengenai PR-BN Selangor.


Beberapa bingkisan sirah perjuangan tokoh-tokoh politik dan negarawan dari rahim perjuangan Islam dibentangkan dengan penuh emosi dan visualisasi oleh saya, apatah lagi urusetia mahu saya membuangkan sikap dan mentaliti "pembangkang" (easy to oppose, not easy to propose) yang dikenalpasti mampu merobek kualiti MPP Pro-Mahasiswa. Saranan saya supaya pimpinan mahasiswa membanyakkan "policy-discussion" mudah-mudahan dapat disambut dengan baik supaya mahasiswa bukan sekadar tahu memberikan pandangan balas kepada isu-isu semasa dalam negara dan dalam kampus, bahkan lebih dari itu mampu melihat dan merespons sesuatu isu dengan lebih "bigger picture" dan dari kaca mata yang mampu menyentuh dan menggertak tangan-tangan sang pembuat polisi di atas sana.

Apa yang lebih mengkagumkan apabila bangkit seorang pimpinan mahasiswa yang memberikan peringatan kepada rakan-rakan lain yang hadir bahawa kini bukan masanya untuk berbangga dan romantis dengan penokohan yang telah dilakukan oleh pembentang (saya), tetapi perlu yakin bahawa setiap diri telah diberi upaya untuk menoreh sejarah dan meletupkan potensi diri masing-masing.

Semoga pertemuan singkat kita tersebut membibitkan tautan ukhuwwah yang lebih berkekalan dan lebih penting dari itu meningkatkan stamina dan motivasi rakan-rakan calon Pro-Mahasiswa dari seluruh Malaysia. Kesatuan ketumbukan dan semangat penyatuan yang sangat jelas kelihatan seperti memberikan isyarat akan ada peningkatan semangat jentera dan seterusnya menambahkan bilangan 'kerajaan' MPP Pro-Mahasiswa.


0 Responses to Menyuntik "Burning Desire" Menjelang PRK

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"