Content feed Comments Feed

Kalaulah Ada 10 Orang Azhan Atan...

Monday, September 1, 2008

"Apa yang saya lakukan sebelum ini hanyalah sekadar untuk kepuasan diri. Semuanya berlaku secara kebetulan. Dari awal lagi sebelum menghadiri sesi uji bakat saya hendak membayar pinjaman kereta dan secara kebetulan sesi uji bakat itu diadakan dekat dengan bank dan saya pun pergilah." - Azhan Atan

Kalau dalam Muktamar Pemuda Pas Pusat baru-baru ini, saya lebih berbangga dengan Pemuda Johor kerana kemampuan mereka berbahas isu negara (kedaulatan dan keselamatan) lebih dari isu-isu kepartian, kali ini datang sebab kedua kenapa saya perlu terus berbangga dengan Pemuda Johor, kali ini dari Tanjung Piai, iaitu Ketua Pemudanya, Azhan Atan.


Kalau Azhan Atan menjadi Juara Akademi Nasyid bermula dengan situasi yang sangat "kebetulan" sifatnya , bayangkan kalau "kebetulan" itu bertukar menjadi "perencaan" rapi oleh Pemuda Pas sendiri dalam melebarkan sayap dakwah kepada institusi muzik, sebuah empayar "untapped market" yang sangat luas lagi mencabar.





Dari tragedi 'karburetor dung' di pentas Protes sehinggalah kepada konsert Avril Lavigne, suara Pemuda takkan ke mana andaikata para pemuda gerakan Islam hanya terus berkokok membantah dan membantah secara pendekatan ekslusif dan populis, tapi tidak wujud tanpa-tanda keseriusan mewujudkan agenda jangka panjang 'perjuangan dari dalam' institusi muzik itu sendiri.


Untuk menerajui agenda 'penyusupan' secara sistematik dan "jamaie" ini, saya cadangkan Azhan bergabung dengan Akhil Hayy sebagai koordinator penyelaras. Sasarannya semua program realiti TV yang boleh memberikan saingan kepada Akademi Fantasia, Geng Starz, Malaysian Idol, Mentor Mencari Cinta, The Most Beutiful, One In a Million dan segala macam program 'gila' yang ada dalam TV. Kenalpasti para pemuda Islam yang sangat tegar tarbiyahnya (supaya tidak hanyut) tetapi punyai potensi 'suara' yang cerah. Jangan dibunuh potensi itu dengan hanya menjadi penceramah-penceramah menerangkan dasar parti secara ideolog sahaja, tetapi juga mampu menjadi realis dan katalis dalam medan yang penuh sampah kotoran hedonisme melampau ini.


Jika Nabi S.A.W berbangga dengan Hassan bin Thabit, Ka'ab bin Malik, Abdullah bin Rawahah Nabighah Al Ja’dy yang dahulunya menjadi 'artis popular' di Makkah dengan seni suara yang sangat memukau (baca : syair) menenggelamkan 'artis-artis batil', maka gerakan Islam pada hari ini juga perlu menampilkan icon-icon anak muda seperti itu. Kejayaan PKS dalam agenda pengisalahan institusi muzik dan perfileman dengan melahirkan pesaing-pesaing yang Islamis wajarlah dicontohi. Asas yang perlu dipegang, “Manusia bagaikan bahan galian, seperti galian emas dan perak. Mereka yang terpilih semasa jahiliah, terpilih juga semasa Islam sekiranya mereka itu memahami Islam” (Riwayat al-bukhari dan Muslim). Pengalaman saya belajar di UIAM dalam bidang sastera Arab, saya sangat teruja dengan syair-syair (baca : senikata lagu) tulisan Hassan bin Thabit yang menggambarkan semangat jihad tentera Nabi S.A.W melalui syair yang rancak lagi 'gempaq' rentaknya.

Sesungguhnya, terlalu indah institusi muzik apabila di'islam'kan...apatah lagi di'haraki'kan...Ayuh luangkan masa anda mendengar lagu ini jika anda tidak percaya pandangan saya ini...



Suci Dalam Debu Perjuangan

Islam bagai air yang jernih,
Di bumi yang penuh berdebu,
Menyirami sanubari insan,
Tuk setiap ummat manusia
Sepanjang masa...

Islam kan jaya selamanya
Walau ditantang massa
Namun tak semua punya daya
Menentang murka

Suatu hari nanti
Islam kan bercahaya
Menyinari dunia makhluk dan seisinya

Disitu kan terlihat
Kebenaran terungkap
Quran jadi pedoman
Sunnah jadi pedoman

Bukan khayalan
Yang Allah janjikan
Namun kemenangan yang nyata

1 Response to Kalaulah Ada 10 Orang Azhan Atan...

  1. Unknown Says:
  2. salam..tahniah kpd Azhan Athan kerana berjaya menjadi juara akademi nasyid buat kali pertamanya..

    semoga penasyid seperti Azhan dapat membantu menyebarkan sayap dakwah secara lebih kontemporori..

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"