Content feed Comments Feed

"A picture is worth a thousand words"

"Kita bersepakat dalam perkara-perkara yang kita sepakati bersama.
Kita saling bermaafan dalam keterlanjuran melewati batasan titik perbezaan antara kita."



Pertemuan tertutup TGAH, TGNK, DSAI
di Kota Bharu, 23 Sept 2008 (Ihsan : Siasah)

Perbezaan sudut pandang politik biarlah terus berbeza (bloggers jalanan menamakan pertembungan pemikiran ini sebagai "Erdogan vs Erbakan" sehingga menatijahkan peneluran AKP dari Refah di Turki, "ulama vs profesional" dan sebagainya) selagi kuasa memuktamadkan keputusan itu diletakkan pada institusi tertinggi gerakan Islam itu sendiri. Jangan biarkan perbezaan pandangan meruntuhkan simen ukhuwwah dan kesatuan yang telah membajai benih perjuangan Islam selama ini. Setiap individu mendapat pahala pada ijtihad masing-masing, selagi ia didasarkan secara ikhlas untuk perjuangan Islam. Sesungguhnya gergasi musuh yang satu sedang mengganas, terbaru dengan talianhayat ISA memenjarakan seorang blogger pro-PR selama 2 tahun. Mereka takkan mampu ditumbangkan dengan perpecahan dalaman PR.

Hanya kalian bertiga - dengan izin Allah - boleh mematahkan usaha agresif "dari luar dan dalam" pada saat ini untuk memecahbelahkan perpaduan saff dalam gerakan Islam dan Pakatan Rakyat.

"Sebagai sebuah parti politik yang bukan gerakan Islam seperti Pas, komitmen PKR dalam hal-hal berkaitan Islam sudah semesti tidak sama dengan apa yang diimpikan oleh pendokong Pas. Kesenjangan komitmen yang terhasil dari pandangan dunia (world-view) yang berbeza ini perlu difahami oleh kedua-dua belah pihak (bukan satu pihak sahaja). Keadaan sudah semestinya akan lebih kusut apabila komitmen dan pandangan dunia DAP diambilkira dalam kalkulus politik ini...

Dalam kerangka yang sama perlu difahami perbezaan pandangan dalam menangani isu yang sama antara dua Tuan Guru Pas iaitu TGAH Presiden Pas dan TGNA Mursyidul Am Pas. Pada peringkat awal pandangan mereka dilihat semacam bercanggah dalam menangani isu hubungan Pas dengan PR. Dari satu segi, perbezaan pandangan ini terhasil dari dua sekitaran politik (political milieu) yang berbeza. TGAH sebagai Presiden Parti tidak memegang jawatan pentadbiran di peringkat negeri senantiasa berada di KL iaitu Pejabat Agung Pas Pusat. Maka amatlah difahami apa-apa yang berlaku kepada Pas Selangor dan KL terlebih dahulu singgah di telinga Presiden. Manakala TGNK berada di Kelantan, mentadbir secara stabil dan tidak berdepan dengan karenah 'masyarakat majmuk' seperti di Selangor dan KL.

Namun kedua-duanya telah bersemuka dan memperbetul keadaan. Mereka berdua telah memahami bahawa Pas mempunyai jatidiri yang tersendiri, bahawa Pas mempunyai ahli yang teramai dan paling komited dengan dasar perjuangan dan kerja-kerja PRU di peringkat akar umbi dalam gagasan PR. Dalam hal ini, mereka berdua memahami bahawa Pas dengan obor Islam yang membawa kesejahteraan kepada semua itu, perlu mempunyai autonomi yang tersendiri, perlu mentakrif rupabentuk masa depan politik Malaysia.

Kedua-dua TG yang mewakili pimpinan ulama Pas mempunyai pendirian bahawa DSAI perlu diberi peluang untuk memimpin Malaysia. Bagaimanapun, sokongan ini adalah bersyarat. Syaratnya ialah Islam sebagaimana tersemat kemas dalam Perlembagaan Negara perlu dipertahankan dan ruang-ruang Islam untuk memperkembangkan dirinya dalam kerangka Perlembagaan Negara perlulah dimaksimakan.

Ini sesuai dengan dengan pendekatan DSAI sendiri yang menerima pakai pendekatan Nabi Allah Shuib (AS) yang menekankan usaha-usaha pembaharuan yang terhad (islah mastata'tum). Mungkin ini sejajar dengan gesaan Allah dalam al-Quran yang memohon pengorbanan hamba-Nya tidak lebih dari kemampuan hamba-hambaNya. Sikap pimpinan ulama Pas ini (seharusnya) boleh diterima dalam keadaan politik Malaysia yang masih bersifat transisi dalam perjalanannya ke arah sebuah sistem yang benar-benar demokratik dan matang." - Prof Wan Abdul Rahman Wan Ab Latif, Centre for Electoral Reforms Innitiatives (akhbar Wasilah, 14-20 September 2008)

Baca juga "Kerajaan PR Mungkin Tidak Islamik, Tetapi Boleh Mempercepat."

0 Responses to Hanya Kalian Bertiga Mampu Menyatupadukan Mereka...

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"