Content feed Comments Feed

16 September vs 16 Ramadhan

Monday, September 8, 2008

PR kini menantikan 16 September sebagai tarikh keramat 'kemerdekaan' sebenar Malaysia dari pemerintahan penuh rasuah, kezaliman dan skandal.





Tapi aku harapkan diriku, seluruh politikus dan seluruh rakyat tidak juga lupa 16 September adalah 16 Ramadhan, malam terakhir menjelang fasa 'kemerdekaan' yang 'lebih-lebih lagi' sebenar iaitu dari api neraka negara akhirat nanti, mulai 17 Ramadhan (detik bersejarah turunnya al-Quran, kitab rujukan penyelesai segala permasalahan ummah dari apa jua sudut) sehingga ke malam perpisahan terakhir Ramadhan.

Ramadhan adalah 'tuah' dan 'tetamu' yang lebih agung dari icon-icon politik 'baru' Malaysia. Tawaran bajet alternatif dan manifesto 'Malaysia Baru' oleh DSAI tidakkan sehebat tawaran manifesto dari Allah S.W.T yang lebih baik dari 1000 bulan. Lailatul Qadar seharusnya ghairah dinantikan oleh semua politikus Muslim, pejuang Islam dan umat Islam di Malaysia sama ghairahnya mereka menantikan munculnya wajah baru kerajaan persekutuan yang menjanjikan keadilan dan nilai akhlak yang lebih baik dari pemerintahan sebelumnya.

Ramadhan bulan perang dan bulan kemenangan sepanjang sejarah Islam. Alhamdulillah, suasana perang itu berjaya diwujudkan oleh 'gelombang' 16 September DSAI selepas 'perang' yang sama sebelumnya di Permatang Pauh. Suasana 'perang' ini tidak pernah aku rasakan dalam Ramadhan-Ramadhan sebelum ini di tanahairku ini. Namun adakah peperangan bertempur mahadahsyat buat Umno-BN ini akan menatijahkan kemenangan penuh makna kepada para pejuang Islam dalam PR selepas 50 tahun Umno-BN gagal ditumbangkan melalui medan pertempuran pilihanraya umum yang saban berlaku di luar bulan Ramadhan ? Bersama kita nantikan dan doakan sejauhmana kejayaan para pejuang Islam dalam PR dan gerakan Islam di Malaysia mampu menambahkan satu fakta baru kemenangan Islam menawan Putrajaya dalam urutan kemenangan-kemenangan perjuangan Islam dalam bulan Ramadhan, sebaris dengan Badar al-Kubra, Tabuk, Fathu Makkah, pembukaan Andalusia, penaklukan Pulau Rudes, Ain Jalut, pembebasan Baitulmaqdis dan lain-lain lagi.

Dan andaikata berlaku 16 September itu, bagiku itu bukanlah jasa besar seorang individu bernama DSAI sahaja dan intelegen PR sekelilingnya. Tapi sebagaimana kata TG Nik Abdul Aziz, 16 September bukan berlaku secara kebetulan adanya DSAI, tapi janganlah lupa ia juga ada kaitan kesan perjuangan panjang 50 tahun gerakan Islam penuh liku Pas mengasak tanpa putus asa Umno-BN sehingga rakyat semakin meyakini mereka bukan yang terbaik untuk Malaysia. Baki lagi kebijaksanaan DSAI merebut "baton" penyudah dan mencetuskan klimaks pertempuran setelah perjuangan panjang di pentas demokrasi pilihanraya itu yang kita dan ramai penganalisis politik akui.

Jika 16 September berlaku, moga ia bukan istidraj buat gerakan dan para intelegen-pejuang Islam dalam PR. Soalnya kini, jika ia berlaku, bersediakah kita, mahasiswa, pemuda-pemuda Islam yang menggalas amanah perjuangan Islam selama ini untuk menerima dan mengisi kemenangan itu secara bijaksana tanpa undur ke belakang lagi..

0 Responses to 16 September vs 16 Ramadhan

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"