Content feed Comments Feed

Peter Drucker memberikan pesanan berharga : "Cara terbaik meramal masa depan adalah dengan (anda) mencipta masa depan."

Saya menyambut baik pandangan Ustaz Hasrizal (www.saifulislam.com) dalam posting terbaru beliau. Walaupun beliau mungkin sekadar mahu membuat diskusi sebuah buku, tetapi mesej ringkas "cutting edge" beliau dalam diskusi itu seharusnya diambil peduli secara serius oleh kepimpinan Pas segenap peringkat pada hari ini.

Pertama :

"Saya lelah melihat proses pencerahan siasah Malaysia dilakukan tanpa sokongan pendidikan. Apa yang mendominasi insiden demi insiden adalah sentimen dan retorik. Malah tanpa rujukan moral...Kekhuatiran saya terhadap PAS ialah pada keupayaan seluruh jentera PAS berkomunikasi dengan baik dalam proses memahamkan pendukung juga penyokong akan hakikat sebenar yang tersurat juga tersirat. Kekhuatiran saya juga berenang-renang di lubuk idea bahawa PAS seharusnya lebih dominan dalam menetapkan hala tujunya sendiri berbanding sekadar menjadi pelengkap kepada agenda 16 September 2008 yang penuh persoalan. Tidak pernah di dalam sejarah, PAS bergerak sebagai penumpang...sejauh mana sekali pun sebuah gerakan Islam bekerjasama dengan pelbagai pihak yang berkongsi titik temu, IA ADALAH SENTIASA SEBUAH ENTITI YANG TERSENDIRI..." - saifulislam

PAS perlu ada upaya ijtihad tersendiri yang "berani" dan "brilliant", mencipta momentum tersendiri, mencorak arus dan bukannya dicorak lantas menari dengan paluan gendang orang lain (cth : 16 September). Menari bersama tidak salah jika pemalu gendang itu "rakan" kita sendiri dalam pakatan kerana sifat gerakan Islam itu juga antaranya "oportunis" (mengambil peluang dari kekuatan orang lain atau kelemahan lawan). Namun pastinya PAS tidak boleh selamanya seperti itu.

Apa yang lebih menyedihkan lagi kita menghujum momentum orang lain dalam pakatan kita sendiri, tanpa kita capable untuk mendatangkan momentum alternatif kita sendiri sebagai tawaran kepada rakyat marhain yang tidak sanggup menderita lebih lama menanti PRU 13. Pas dilihat banyak membuat kenyataan sahaja, tetapi lekang dari aksi turning point yang tersendiri sehingga mampu menenggelamkan 16 September DSAI, lantas menyerlahkan potensi dan kehaibahan Islam dalam kebijaksanaannya mencorak suasana dan mengobah massa. Seharusnya PAS walaupun mempunyai kerusi paling sedikit dalam PR berbanding PKR dan DAP dalam PR, namun itu bukan alasan untuk tidak mampu merealisasikan "Islam itu tinggi, tiada yang lebih tinggi dari Islam" yang hanya banyak berlegar dalam usrah dan bibir-bibir penceramah semata. Actions itself must speak louder than words.

Seharusnya, "Al-Amin" Pas nun di Perak sana - IR Nizar, MB Perak yang dikelilingi 18 ADUN DAP - sekiranya diberikan perhatian yang serius, beliau adalah aset terpenting Pas dalam meyakinkan Malaysia bahawa Pas mampu mengepalai pakatan pembangkang, bukan sekadar kerana ideologi perjuangannya menyatakan sedemikian (iaitu Islam mesti di hadapan), tetapi yang lebih penting menjadi taruhan rakyat adalah bukti kemampuannya memerintah "the real Malaysia" (masyarakat majmuk) dengan nilai keadilan dan kebajikan jauh lebih baik dari pemerintahan sebelumnya, yang realiti itu sukar dilihat di negeri-negeri majoriti Melayu seperti Kelantan dan Kedah yang berada juga di bawah pemerintahan Pas.

Momentum yang dimaksudkan bukan gimik pilitik. Jika gimik itu didefinisikan sebagai political stunt, maka momentum bukan begitu sifatnya.

Momentum bukan menjadi "ayam berkokok di malam hari" untuk tarik perhatian (populis), tetapi ia perlu ada usaha yang luarbiasa (bukan ala kadar) dicipta dan didukung oleh segenap grassroot demi menawan hati "untapped market" yang 90 % di luar sana, yang tidak berfikir sebagaimana ahli-ahli dalam parti berfikir.

Momentum yang Pas perlu lakukan adalah strategi politik yang berkesan. Ia boleh disamakan dengan kaedah pengurusan yang biasa digunakan yang dikenali sebagai MBO atau ‘Management by Objectives’. Sebagai contoh simplistik, Pas boleh letakkan satu tarikh sasaran yang lebih realistik bagi mereka sendiri (tak perlu berdebat tentang kewajaran 16 September) dan boleh dicapai maka segala kemampuan organisasi Pas digerakkan ke arah pencapaian sasaran tersebut. Kejayaan mendoktrin ahli dan menjuarai momentum 10 November 2007 lepas sebagai tarikh mobilasi sejuta rakyat (BERSIH) seharusnya dijadikan benchmark bentuk dan operasional momentum Pas yang perlu dilakukan. Dalam kes Anwar, kita boleh belajar bagaimana kaedah propaganda 16 September ini terbukti berkesan di beberapa peringkat seperti berikut:

1. Menyemarakkan semangat petugas, khususnya partinya PKR, supaya bekerja keras demi mencapai sasaran yang telah dipersetujui bersama

2. Menawan imaginasi rakyat jelata dan menyediakan pemikiran mereka lantas menghapuskan mental-block rakyat kononnya kerajaan BN-Umno takkan mampu digulingkan di peringkat Federal selepas kejayaan mengekalkan majoriti mudah dalam PRU 12 lepas dan mempertahan 8 buah negeri

3. Mengganggu gugat dan mengacaubilau pemikiran pihak lawan sehingga bertelagah di antara satu sama lain sehingga mereka menggelabah dan bertindak secara yang mendedahkan kelemahan mereka dengan lebih jelas lagi untuk ditontoni rakyat jelata.

Jika DSAI dan beberapa kerat intelegen sahaja (seperti Saifudin Nasution di belakangnya) boleh, kenapa Pas sebagai sebuah gerakan Islam terbesar di Malaysia dengan hampir sejuta keahlian tidak boleh. Dengan kejayaan mempunyai human resources yang versatile seperti profesional, intelek dan strategist yang berhijrah masuk ke dalam Pas, adakah Pas tidak mempunyai "towering figure" untuk memberikan saingat yang sihat dan tersirat kepada ketokohan DSAI ? Adalah lebih baik entiti-entiti parti dalam PR dari menimbulkan perselisihan pandangan kepada media arus perdana dalam perkara-perkara titik bengik dan "adjustable" (teknikal) matters, kepada menonjolkan keunikan masing-masing dengan "ijtihad" dan tajribah politik yang berbeza-beza, dalam memberikan asakan yang PELBAGAI BENTUK kepada musuh yang sama, bukan satu bentuk sahaja.

Contoh momentum lain, tapi mungkin tidak logik. Jika 5 think-tank PKR sanggup ke Taiwan hari ini untuk 'negosiasi' tahap akhir dengan MP BN yang akan "hijrah" (saya lebih selesa guna perkataan "hijrah" dari "lompat" kerana apa yang jelas kepada saya, tidak ada tawaran materialistik kepada yang akan berhijrah melainkan perlu sepakat dengan agenda menegakkan keadilan dan menumbangkan kezaliman). Boleh sahaja Pas mengambil kesempatan mendekati Tan Sri Dr Koh Tsu Koon ketika beliau menyatakan rasa muaknya kepada politik perkauman Umno, lantas Pas tampil dengan dasarnya "Aslim Taslam" menerangkan kepada beliau keindahan Islam dengan lunak bahasa paling menarik minat beliau untuk masuk Pas (melalui tingkap Kelab Penyokong), sebagaimana lunak bahasa dan pemilihan perkataan yang indah-indah mengenai Islam oleh Jaafar bin Abi Talib r.a kepada An-Najasyi sehingga maharaja Habsyah itu memberikan perlindungan kepada para sahabah Nabi S.A.W yang berhijrah.

Pernyataan rasional oleh "Mr Transparency" Malaysia, Tunku Abdul Aziz (bekas Naib Presiden International Transparency dan penasihat Bank Negara, pernah memegang jawatan penting dalam PBB) dalam penyertaannya masuk DAP kerana DAP dilihat tegar dan jelas memerangi rasuah (tertarik dengan dasar CAT KM Pulau Pinang, Lim Guan Eng) bagi saya adalah satu 'tamparan' kepada 'brand' yang selama ini ditonjolkan PAS walhal PAStinya lebih tegar, lebih jelas dan lebih ikhlas memerangi rasuah walaupun memerintah Kelantan sebelum PRU 12 dengan kelebihan 2 undi sahaja. Tetapi kenapa Tun Abdul Aziz tidak memilih Pas ketika Tuan Guru MB Kelantan telah dinobatkan Gerak dahulu sebagai MB paling bersih sebelum PRU 12 lepas? Apa agaknya "persepsi" (baca : misperception) beliau kepada Pas ? Apapun tahniah Tunku, you are the Malay who join a pre-dominantly Chinese party and mark the death of race-based politics in the country.

Contoh momentum lain juga. Pas 'approached' Agenda Daily (bukan sekadar rancangan Hujah) secara serius untuk mengadakan Debat mempertemukan towering figure PAS dengan towering figure Umno bagi menunjukkan kredibiliti Pas dalam arus perdana. Kembalikan semula gelombang Ustaz Fadzil Nor berdiri di pentas Palestin bersama Tun Dr Mahathir. Setakat ini, Agenda Daily memilih DSAI dari PKR dan Guan Eng dari DAP sebagai wakil PR dalam 2 siri Debat sebelum ini. Di mana Pas ?

Tuan Guru Nik Aziz pernah mencipta momentum tersendirinya baru-baru ini apabila mencadangkan agar Pas dan Umno bubar, tubuh satu parti baru yang menyatukan semua orang Melayu untuk daulatkan Islam. Namun, mungkin kerana gagasan beliau 'terlalu jauh ke hadapan', gagasan hanya tinggal gagasan, momentum tak bersambut baik.

0 Responses to Time To Choose Either One : Be With The WAVE or Create It By Yourself (siri 1)

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"