Content feed Comments Feed

Akhirnya Aku Membeli Buku Itu...

Tuesday, September 23, 2008

Hari ini aku 'tukar angin' sedikit dari sudut bahan bacaan. Pada awalnya hatiku berbisik, untuk apa kubaca buku ni, bukan aku nak jadi lawyer pun. Tapi, bila berfikir panjang sejengkal sikit dari mentaliti tradisiku, aku membuat juga keputusan membelinya.

"Prima Facie : Catatan Pengalaman Hanipa Maidin
dalam Isu-isu Perundangan di Malaysia."


Ye, aku bukan mahu menjadi lawyer, aku juga bukan lahir dari jurusan undang-undang. Tetapi, adakah apabila aku menyatakan hasrat cita-cita mahu menjadi penganalisis politik, ahli politik, policy-makers, governance administrator yang berjasa kepada perjuangan Islam di masa hadapan, adakah perlu aku terus 'menjumudkan' pemikiran dan sudut pandanganku (worldview) hanya dalam bahan bacaan politik dan pemikiran politikus semata-mata.

Aku terus berdebat dengan diriku. Benar, kepakaran dan penguasaan dalam sesuatu bidang sangat penting pada masa ini lantaran zaman kini adalah zaman fokus (meminjam kata Dr. Hamdi). Namun, pemimpin masa depan juga mestilah pemimpin yang capable & well-qualified untuk bercakap dalam banyak perkara atau mampu menyingkap "pentas orang lain" (multi-disiplin, kata Dr. Dzuilkifli Ahmad), termasuk soal undang-undang dan kehakiman, sekurang-kurangnya pengetahuan asas mengenainya.

"Kalau aku tak beli buku ni, aku hanya akan terus jadi jaguh kampung halamanku sahaja di masa depan." Bisik hatiku memberontak supaya aku pandang lebih jauh ke hadapan, masa depan Islam andaikata Allah memberikan kemenangan buat Islam membentuk sebuah Kerajaan Persekutuan, yang pastinya ujian terbesar gerakan Islam pada masa itu adalah sejauhmana wujudnya tenaga "expert" leaders (pemimpin yang pakar dalam sesuatu bidang) dan "well-grounded" (bukan sahaja well-rounded) serta figures yang versatile multi-talented (pemimpin yang mampu bercakap dalam banyak perkara dan banyak 'bahasa').

Mengingati wajah pengasas Kolej Islamku yang disayangi, Almarhum Prof Zulkifli Muhammad, aku akhirnya menukar rasa bersalah (pesimis) kepada rasa bersyukur (optimis) di atas pembelian buku tersebut (walaupun diakui ia bukanlah buku yang benar-benar mencabar intelektual mindaku kerana buku itu ditulis secara 'tahap ringan' oleh Hanipa Maidin untuk sesuai dibaca oleh semua orang).

Saya teringat apabila terbaca bait-bait tulisan aluan Prof Madya Dr. Mohamad Redzuan Othman dalam "Zulkifli Muhammad ; Pemikiran dan Perjuangan", bahawa antara kunci rahsia kemampuan Almarhum pernah berbahas lebih 4 jam non-stop dalam Parlimen sebagai waki, bahkan membabitkan diri dalam hampir semua rang undang-undang dan usul-usul, kerana antaranya inisiatif luarbiasa yang beliau lakukan - ketika menuntut di Al-Azhar - untuk turut "second degree" di American University di Kaherah lantas mendalami ilmu-ilmu "sekular" Barat iaitu UNDANG-UNDANG ANTARABANGSA, SAINS POLITIK, PSIKOLOGI, SOSIOLOGI, EKONOMI, BAHASA INGGERIS, SAINS, BIOLOGI, KURIKULUM, FALSAFAH DAN SEJARAH.

Aku tidak dapat bayangkan apakah 'kuasa ghaib' di belakang Almarhum sehingga punyai 'burning desire' yang sangat luarbiasa, dalam keadaan belum pasti wujudkah mahasiswa Azhari dan Timur Tengah pada masa itu yang 'berani mati' seperti beliau menambah workload dan bidang pengajian di luar kerangka pengajian agama di Al-Azhar - yang sedia hebat workloadnya itu sendiri - ditambah pula dengan derita beliau saat itu yang cacat dan mengidap sakit perut, sakit buah pinggang, dan selesema.

Almarhum memanfaatkan sebaiknya usia muda dan usia kemahasiswaannya. Aku perlu belajar secara serius dari ruh dan spirit perjuangan beliau. Almarhum dinobatkan bukan sekadar seorang politikus PAS dan ahli Parlimen pembangkang yang berkesan, tetapi juga seorang tokoh negarawan ulung negara dan benchmark ahli Parlimen "Malaysia" itu sendiri.

1 Response to Akhirnya Aku Membeli Buku Itu...

  1. Mohd Syauqi Says:
  2. banyak membaca. banyak berguru. rajin bertanya dan berbincang. doa kpd Allah. sbhgn drpd cara yg boleh membantu softskill

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"