Content feed Comments Feed

Menanti "2012"

Wednesday, May 6, 2009




"I think its a good idea to make this movie just because it will finally show so many people what they have been missing. So many people are so blinded by the future it is horrible. Even though so many cultures believe the world will end in 2012 and even though they all have there own way of thinking it, the biggest possibility would be the planet Nibiru or more popularly known as planet X, will come blundering at our world and destroying it. This movie will at least give us one idea of how the world might end. And who knows if the polar ice caps do shift that drastically, then we will have a serious problem."

Demikianlah salah satu komentar mereka yang menanti filem "2012" 13 November ini. Saya dari kalangan yang tidak beriman dengan teori kiamat berlaku pada 20 Disember 2012., apatah lagi berdasarkan kepercayaan tahyul tamadun Mesopotamia dan bangsa Maya di Amerika Selatan (mungkin bangsa UFO dan Dajjal akhir zaman) jauh dari kebenaran mukjizat al-Quran dan as-Sunnah. Namun, untuk mengkaji fenomena dan ramalan saintifik bagaimana bumi akan musnah, sesuatu yang sehingga ke saat ini menggamit akal fikiran saya.


"Kehadiran Nibiru memang menjadi igauan ngeri bagi ramai manusia di serata dunia, diikuti kehadiran Sedna. Ia memang satu ancaman dari angkasa, satu sistem lain datang mengganggu sistem orbit sistem suria, yang kebetulan orbitnya termasuk dalam sistem suria kita. Nibiru memang telah diramalkan. Mengikut perkiraan pakar astronomi, Nibiru mengorbit berhampiran inner planets dalam galaksi Milky Way pada setiap 3600 tahun. Nibiru dikesan seawal 1985 lagi. Pada masa itu, komuniti angkasa memanggilnya dengan nama planet X. Cuma pada tahun 2003 sahaja ia disahkan sbg Nibiru, selepas beratus kajian terhadapnya dibuat.


Memadailah gambaran Kiamat dan saat kedatangannya ketika manusia tidak sedar, bahkan ketika manusia berbalah mengenai tarikh kedatangannya, sebagaimana digambarkan di dalam al-Quran menjadi pasak keimanan saya dan "visualization" process dalam minda saya.


Namun demikian, sebagaimana asas perjuangan saya untuk mengambil dan menyedut apa jua hikmah dari aplikasi teknologi Barat, sementara saya dalam proses merangka projek menghasilkan Pawagam Islam di Kelantan, apa yang kelak akan dipaparkan dalam "2012" pastinya menjanjikan suatu scenes yang hebat dan dahsyat. Cukup lihat preview mereka di sini.







Pastinya "2012" bukan gambaran sebenar dari hakikat sebenar keadaan Kiamat yang digambarkan dalam al-Quran, namun sekurang-kurangnya remaja yang terlalu jauh dari Tuhan dan keimanan kepada kematian dan kebenaran hari Kehancuran dan kebangkita, mereka boleh didekatkan seketika dengan sentakan senario-senario dahsyat dari filem ini. Mereka yang terlalu gilakan filem-filem berunsur percintaan dan permasalah sosial sekurang-kurangnya jika disentak dengan gambaran kehancuran alam dalam filem ini, sekurang-kurangnya mereka boleh berfikir ketika para pendakwah lain juga seharusnya memikirkan bagaimana mampu disentak emosi, hati dan perasaan remaja dan anak muda yang makin menggila pada hari ini untuk bertaubat sebelum terlambat.

Soal apakah mungkin ada propaganda Barat@Kristian di ending filem ini ataupun rautan keuntungan yang mahu diperolehi dari filem ini sehingga Pengarah "The Day After Tomorrow" , Roland Emmerichi mendapat ilham menghasilkan filem ini, saya letakkan ketepi terlebih dahulu, dengan harapan akan ada babak-babak yang boleh saya ambil sebagai suatu gambaran keadaan Kiamat bagi menyentak kesedaran adik-adik remaja yang terlalu ramai dijauhkan dari Tuhan dan agama dengan sangat jauh, sehingga lupa dunia ini semakin tua dan taubat tidak akan lagi diterima apabila matahari terbit dari Barat.

2 Responses to Menanti "2012"

  1. salam. sekadar berkongsi. ada juga prediction Solar Max pada 2012. NASA sudah pun mengeluarkan amaran solar storm.

    http://science.nasa.gov/headlines/y2006/10mar_stormwarning.htm

     
  2. Sdr, apa kata al-quran ttg nibiru?

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"