Content feed Comments Feed

Menarik pula perbincangan maya saya dengan Abu Nabil walaupun sekadar singgah-menyinggah di shoutbox. Saya bersetuju 100 % dengan beliau, beliau mencetuskan sesuatu yang menyebabkan saya berfikir seketika, bahawasanya kita perlukan sebuah NGO dakwah remaja yang tidak berorientasikan profit-oriented, tetapi ikhlas untuk memulih aqidah perjuangan dan didikan (tarbiyah) yang selama ini mereka terima. Mereka yang benar-benar ikhlas menjadi aktivis dakwah yang mendekati anak muda yang 1001 karenah ragamnya, lebih mementingkan soal kembalinya hati jiwa mereka kepada rasa bertuhan dan beragama sebelum meminta mereka menyertai kumpulan atau parti atau "jersi pasukan" mana yang kita wakili.

Saya mula berfikir secara kritis, mengapa sampai ke hari ini "dream" NGO itu belum wujud dan muncul ?

Terus terang saya nyatakan bahawa walaupun I.P Minda hanyalah salah satu konsultan picisan dari ratusan konsultan yang ada di Malaysia (mungkin hanya belasan sahaja yang Islamik namanya, pengisiannya), "untapped market" yang masih menanti di luar sana yang tak kami dekati TERLALU TERLALU TERLALU ramai lagi.

Siapa yang boleh menyelamat adik-adik ini setelah sistem pendidikan negara tidak memanusiakan ibubapa mereka manakala media televisyen dengan berhala baru Realiti TV terus meratah ganas aqidah anak-anak muda hari ini ? Terbaru, filem "Bohsia : Jangan Pilih Jalan Hitam" selepas kontroversi filem pondan "Anu Dalam Botol", kalau dah tahu jangan pilih, kenapa dipaparkan juga pada anak-anak muda atas alasan "inilah realiti". Kenapa tidak dipaparkan KESAN memilih jalan hitam tersebut, atau apakah PENYELESAIAN bagi mengelakkan memilih jalan hitam tersebut. Inilah KUALITI filem Malaysia, menyedihkan !

"Sudilah berikan kepada kami hati-hati anda untuk kami sucikan.", saya dan Ustaz Azlan di SM Teknik Selangor

Lihat slide berikut bagi menggambarkan keparahan terkini remaja.


Bukan lagi di sekolah biasa, tetapi sudah menerobos masuk sekolah agama dan pondok sekalipun sekalipun !



Syabas kepada akhbar Metro, kerana terus konsisten memapar, mendedahkan gejala sosial mahadahsyat menimpa akhir zaman di Malaysia ini. Berbanding akhbar utama yang lain, sama ada pro-kerajaan mahupun pro-pembangkang yang tidak habis-habis dengan politiking tanpa sedikitpun memberikan ruang kepada meletupkan isu ini di akhbar masing-masing.

Pertama kali saya melihat isteri saya pulang dari tempat kerja hari ini dalam keadaan gementar, Tahukah anda kenapa ? Suami mana yang tidak risau jika isteri sendiri sudah gementar untuk pergi dan pulang dari tempat kerja. Hari ini, isteri saya membaca akhbar Metro. Beliau menyatakan, inilah harian Metro paling 'klimaks' laporannnya. Metro hari ini memaparkan kes ragut membabitkan seorang ibu yang mati selepas 36 jam koma terhempas ke jalan raya, kes rogol budak perempuan 5 tahun (tak masuk akal), kes pelajar seorang perempuan dirogol oleh 3 kawan sekolahnya di rumah rakan lelakinya itu dalam keadaan keluarga lelaki tersebut ada di rumah, tetapi mereka tidak membuat apapun. Juga kes budak lelaki dicabul oleh lelaki sendiri !!! Dalam Metro hari ini juga, polis menyatakan gejala rempit meningkat berkali ganda selepas beberapa tayangan filem seperti Rempit, Impak Maksima dan sebagainya. Dalam Metro sebelum ini pernah dilaporkan seorang pelajar perempuan di sebuah sekolah agama, bertudung litup, dirogol di Kuala Lumpur dan kemudiannya melahirkan anak di tandas asrama, kemudian dibuang bayi tersebut di tempat pembuangan sampah.

Ya Allah, apa sudah jadi pada Malaysia ?

Anggota polis memeriksa mayat Saripah Mohd. Noor yang dirempuh kereta selepas dia diragut di Kampung Padang Raja, Jalan Melor, Ketereh, Kota Bharu semalam.
(Utusan Malaysia, 6 Mei 2009)


Secebis Mutiara 'Rawatan Jiwa' di Sebuah Sekolah

Kami cukup gembira apabila dengan izin Allah, beberapa pelajar yang awalnya disebut sebagai "hardcore" di sebuah sekolah di Sungai Buloh berjaya kami pulihkan semula - dengan izin Allah jua - rasa bertuhan mereka dan kecintaan mereka kepada ibu ayah mereka. Kajian kami kepada kelemahan-kelemahan sesetengah pendekatan program motivasi menyebabkan kami mendapat sentuhan tersendiri untuk membaca fikiran mad'u yang terlalu jauh dari Tuhan dan rasa kasihsayang ibubapa mereka ini, lantas mengizinkan kami melakukan proses شق الصدر atau "pembelahan dada" (pensucian hati dan jiwa) sehingga yang adik yang paling bermasalah, yang paling berpengaruh dalam program menjadi adik yang paling berubah dan mempengaruhi peserta lain untuk berubah.

Bukan setakat itu, sehingga mikrofon dirampas olehnya selepas tamat Majlis Penutup bukan untuk membelasah fasilitator, tetapi untuk mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada Ustaz Azlan dan kami semua serta warden-warden mereka sendiri di atas hidayah kesedaran yang diperolehinya, sesuatu yang tak dapat diungkap dengan kata-kata.

Isteri saya dan saudari Fasihah,
Pengerusi HELWANI PMIUM 2009
yang turut menjadi fasilitator
Mahasiswa perlu "attach" dengan program
turun padang seperti ini untuk merasai sendiri
realiti remaja hari ini.

Demikianlah besarnya impak apabila dakwah ini berjaya mencuri hati mereka yang paling berpengaruh di sekolah, sama ada pengaruh baik mahupun buruk. خياركم في الجاهلية خياركم في الاسلام itulah pegangan dan doa kami, dan itulah pendekatan "teropong" kami dalam program.

Model ihsan dari Saifulislam Training & Consultation

Kami dilatih sebagai fasilitator yang tidak melihat adik-adik bermasalah sebagai "peserta kelas B, lupakan mereka", tetapi kami diajar untuk melihat mereka sebagai "pelajar yang mesti kita berikan perhatian, kasih sayang, usapan, sebutan dalam doa dan pujian sepanjang program ini".

Saya bersama Yang Dipertua PIBG SM Teknik Selangor

Untuk menceritakan apakah keunikan pendekatan dan penegasan kami bahawa "fasilitator mesti berfungsi 70 % di luar dari kerangka LDK ", bukanlah tujuan saya menulis posting kali ini. Apa yang saya mahu nyatakan, walaupun kejayaan dakwah di sekolah tersebut menenangkan seketika hati saya dan memaknakan lagi hidup saya dengan memberi, namun demikian, apabila saya turun menawarkan pakej program kem motivasi Islamik ini dari sekolah ke sekolah di Selangor, tidak sedikit juga kaunselor dan Pengetua yang menolak.

Majoriti yang menolak kerana pertamanya mereka "fobia" dengan nama "konsultan", lantaran tidak sedikit yang masih ada karat "materialistik" melampau dalam menawarkan program kem motivasi, tidak berbaloi dengan testimoni atau nilai kesedaran maksima yang dirasai sendiri oleh peserta (mad'u). Inilah "pukulan" yang terpaksa saya terima di awal bicara setiap sekolah yang mempunyai "track record" kurang baik dengan segelintir konsultan sebelum ini. Saya yakin, banyak konsultan dakwah yang sebenarnya jujur dan mahu melakukan yang terbaik untuk generasi remaja yang bakal mencorak Malaysia 10 tahun lagi ini, namun apakan daya, hanya kerana "nyamuk seekor", para kaunselor kekadang membakar seluruh kelambu bernama "konsultan".

Kedua, aspek kos. Kekadang, guru kaunselor melihat kos terlalu mahal. Itu adalah situasi normal kerana mereka belum mampu melihat nilai hidayah itu yang lebih mahal, yang mampu sampai ke hati setiap pelajar - ketika hidup mereka sudah berbelas tahun tanpa petunjuk dari Tuhan dan bergelumang dengan maksiat. Walaupun kos itu mengambilkira aspek aplikasi teknologi maksimum untuk "visualization proccess" menyentak kesedaran dan kos "follow-up" 6 bulan selepas program yang jarang diambilkisah selepas sesuatu program itu tamat dan masing-masing mendapat keuntungan duniawi masing-masing, namun apa yang berlaku kepada mad'u yang "berubah mungkin kerana program" selepas 2-3 bulan program tidak tahu menahu. Namun apa yang menyedihkan, kekadang tidak ada persefahaman dan negosiasi antara pihak sekolah dan konsultan, sehingga sekiranya pihak sekolah semenangnya hanya mampu pada harga A, tak mampu lebih dari harga itu, maka terus diboikot sekolah tersebut, tidak meninggalkan mereka dengan tawaran lain (plan B) yang bersifat percuma dan "khidmat masyarakat", atau sekurangnya-kurangnya meninggalkan mereka dengan senyuman di luaran, "rasa bersalah" di hati kerana tidak dapat membantu. Inilah masalah apabila konsultan menjadi salah satu agen "MLM", pakej dakwah sama tahap pula dengan produk kesihatan.

Kekangan kos ? Saya mula berada dalam dilema. Saya mula berfikir agar suatu ketika nanti mampu saya wujudkan sebuah Konsultan atau NGO seperti Teras dan sebagainya. Yang mana "the dream NGO" benar-benar menawarkan program-program motivasi membentuk kebersihan hati dan cintai Islam yang sangat berkualiti tinggi, modulnya mampu menyentak jiwa dan menyuntik kesedaran, sasarannya adalah ratusan ribu remaja bermasalah. Impian saya, mungkin sebuah studio dan pawagam Islam dapat dibina bagi menggambarkan teknologi moden yang diperlukan bagi menyaingi teknologi Hollywood dan Bollywood yang telah menyesatkan mad'u, namun ia diberikan dengan percuma.

Mampukah saya ? Saya pernah berceloteh dilema ini dalam penulisan saya sebelum ini bertajuk "Misi Menyelamat 1345 Buah Sekolah".

Sesungguhnya tidak mustahil untuk melahirkan NGO mahupun Konsultan yang begitu hebat bukan sekadar impaknya, tetapi kejujuran, keikhlasan murabbi penggeraknya melakukan "gerakan penyelamat" tersebut persis seperti dilakukan Imam Hassan al-Banna sehinggalah mereka berenam berbaiah dengan airmata menubuhkan Ikhwanul Muslimin. Namun beberapa syarat penting perlu kita sediakan mengambil kira ini sebuah projek peradaban yang besar pada zaman teknologi maklumat ini :

1) Keupayaan dana yang kukuh dan luarbiasa.

Faktor ekonomi ini sangat penting supaya profit-minded tidak ada lagi kalangan penggerak mahupun murabbi. Yang menjadi visi hanyalah pencerahan hati dan minda mad'u. Itu sahaja. Soal kos "upah" tenaga fasilitator dan "penghargaan" di atas kerja kuat mereka dan pembuat modul tidak akan menjadi masalah sedikitpun apabila "the dream consultant" ini telah mempunyai sumber atau tapak kewangan yang kukuh dan konsisten dari sumber lain atau pihak lain seperti kerajaan negeri atau kerajaan pusat sendiri (apabila Pas dan Pakatan Rakyat menang di peringkat Pusat suatu ketika nanti). Jika tidak ada sumber ini, bermakna saya sendiri perlu membina rangkaian dengan bussinessman serata negeri ataupun akhirnya, kekuatan ekonomi saya sendiri (saya menjadi bussinessman).

Pengalaman saya, sukar untuk meraih komitmen sepenuh hati dan menjinakkan hati para penggerak dakwah - khususnya golongan daie mahasiswa yang belum bekerja - untuk memberikan yang TERBAIK (banteras sindrom ala kadar) dari kepakaran dan tenaga mereka kepada mad'u andaikata aspek motivasi dan appreciation berbentuk sedikit ganjaran duniawi tidak diberikan di samping keikhlasan dan kejujuran penglibatan mereka.

2) Promosi modul berkualiti

Saya berpengalaman sendiri berhadapan dengan seorang adik muslimat yang masih gemar untuk hadir ke program kem kami, bahkan kali keempat dalam tahun yang sama. Bahkan kali keempat ini, dia datang membawa gerombolan kawan-kawan sekolahnya.

Bila saya tanya "Kenapa adik datang kali keempat, tak bosankah adik?", maka dijawabnya "saya beroleh ketenangan dalam program seperti ini. Ketenangan jiwa ini saya mahu kawan-kawan saya rasa sama. Sebab itu saya bawa mereka semua kali ini.". Bayangkan, apabila seorang adik yang meRASAi sendiri keindahan Islam, hebatnya Allah dan ketenangan sebenar jiwa apabila melalui kem seperti ini, dia sendiri sebenarnya secara automatik telah menjadi daie, tanpa sepatah pun perkataan wajib berdakwah saya sebutkan kepada beliau. Demikianlah besarnya impak pendakwah yang berdakwah dengan "matahati" mereka sendiri.

Impak yang kuat sangat penting untuk mencorak gelombang 1345 buah sekolah seluruh Malaysia mencari "the dream konsultan" yang "percuma" ini. Impak ini kekadang tidak datang dengan hanya sekadar kehebatan strategic marketing plan ala MLM tersebut, tetapi mesti bermula dari hati yang benar-benar bersih dan menganggap mad'u adik-adik "bermasalah" adalah seperti adik kandung kita sendiri.

Sesungguhnya "the dream consultant" itu boleh jadi menjadi "spirit" yang wujud dalam setiap lajnah Dakwah Pemuda PAS di setiap kawasan dan negeri masing-masing andaikata usaha serius dihalakan kepada rebranding (penjenamaan semula istilah-istilah) program, refreshing (nafas baru) pendekatan, dan re-prioritizing pengisian (apa "topik pertama" untuk menambat hati mad'u) dibuat dengan sangat serius. Persiapan ini mestilah dilakukan segera supaya pengisian dakwah remaja dan anak muda jika ALlah memberikan kemenangan kepada PAS dan PR kelak mampu dilakukan dengan sangat mengesankan, seperti PKS di Indonesia.

Penentangan Sistem Yang Mesti Diteruskan
Parti BN yang memerintah kerajaan hari ini mesti ditumbangkan. 50 tahun kewujudan, apa hasilnya pada penambahbaikan insititusi kekeluargaan jika kadar perceraian makin meningkat dahsyat sehingga ke angka 70 ribu kes pada tahun 2008. 50 tahun kewujudan, program hiburan dan syaitan hedonisme makin mengganas di Astro dan televisyen.

Sebab itu saya asimilasikan pula intima' saya dengan gerakan Islam GAMIS. Walaupun masa terus mencemburui seakan 24 jam tidak cukup bagi saya, namun kerana beriman kepada fikrah "tiada guna menjadi penyelamat kepada mangsa-mangsa kepada sebuah sistem pendidikan yang sekular dan korup, lebih baik menumpu kepada merobohkan sistem pemangsa dan menjatuhkan policy-maker sekular tersebut".
Pengalaman 2 tahun dalam Gamis
takkan mampu dilupakan buat selamanya


Kalau tidak, sampai Kiamatpun, saya dan konsultan mana sekalipun akan menyelesaikan "the presented problems" iaitu adik-adik yang menjadi mangsa, bukannya "the real problems" yang memunca segala macam kemungkaran sosial pada hari ini.

Kemudian, saya berfikir seketika, mudahkan menjatuhkan kerajaan sekarang, apatah lagi Najib Razak sebagai PM ? Mudahkan pengisian dan pengislaman "kementerian pelajaran" dan "kementerian pendidikan" yang akan dilakukan oleh PAS jika Pakatan Rakyat menang di Putrajaya ?

Justeru, ayuh perkasakan gerakan Islam PAS dari sudut gerakan dakwahnya, bukan setakat gerakan politiknya semata. Kelemahan gerakan dan pendekatan dakwah mesti kita tampung bersama menuju sebuah peradaban kemanusiaan rakyat Malaysia berbilang kaum yang lebih sayangkan agama masing-masing, bahkan non-Muslim sendiri mampu melihat keagungan dan keindahan Islam sebagai the best way of life dan Nabi Muhammad S.A.W sebagai the best leader on the world.

Sesungguhnya saya dan I.P Minda hanyalah suatu persinggahan. Jika ditanya kepada saya, apakah halatuju perjuangan saya selepas ini ? Maka saya nyatakan selepas tanggungjawab dakwah saya dalam Baitul Muslim saya (dalam erti kata membawa isteri saya, Nurul dan insya-Allah anak-anak saya nanti berjaya bersama saya seperti kata Ustaz Hasrizal dalam "Bercinta Sampai Ke Syurga", kemudian keluarga saya dan adik-adik beradik saya semuanya berada dalam perjuangan Islam atau sekurang-kurangnya kecintaan kepada Islam), maka saya akan menyelesaikan amanah ilmu saya di Master dan PhD, sambil rentak perjuangan dakwah dan siasah Islam ini kembali berpencak bukan lagi melalui platform Gamis (kerana saya akan meninggalkannya tidak lama lagi), tetapi dalam pentas perjuangan Parti Islam itu sendiri, dalam sudut-sudut strategik yang mampu memaksimakan potensi sumbangan saya paling besar kepada gerakan Islam "king-maker" politik Malaysia ini. Mungkin sudut strategik itu bernama intima' sepenuh masa (murabithun) atau mungkin juga sudut strategik itu juga NGO dakwah seperti yang menjadi "dream" tadi.

Saya dan isteri menemani Pak Cik saya, Ustaz Ahmad Yaakob, Timbalan Menteri Besar Kelantan dalam satu majlis.

Yang penting, I.P Minda adalah persinggahan sementara saya sahaja, saya berada di sini bukan kerana nak makan gaji atau sekadar kerja ala kadar sahaja (sindrom "nak wat macamana, ini je rezeqi aku"), tetapi saya mahu serapkan rasa bersalah semaksimum mungkin dalam diri saya, rasa bersalah yang amat sangat apabila gagal menjadi asbab hidayah turun kepada mad'u dari Allah, rasa bersalah yang amat sangat apabila masih ribuan sekolah belum diselamatkan, rasa bersalah dan rasa bersalah yang menyebabkan timbulnya protes mahadahsyat kepada sistem pendidikan dan media yang telah merosakkan remaja ini.

Saya mahukan "perasaan" itu datang sendiri dalam diri saya, bukan dari orang lain kepada saya. Saya mahu berbicara langsung dengan Allah dalam hal ini, bukan hanya sekadar menghafal dalil-dalil wajib berdakwah dan berjamaah semata-mata. Perasaan ini penting kerana saya "beriman" dengan kata-kata Bapak Nasir yang saya letakkan di tag blog saya sendiri bahawa :

“Tiada percetakan dalam kepimpinan. (Lantaran) Pemimpin tidak lahir di bilik kuliah (formal institution atau campus) tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah (berada di medan), muncul di tengah-tengah pengumpulan masalah (airmata mengiringi rasa hiba melihat mad'u yang tersingkir dari perhatian daie), menonjol di kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didukung oleh umat.”

4 Responses to Menseimbangkan Projek "Pembinaan Generasi" (Bottom-Up) dan "Penentangan Sistem" (Top-Down)

  1. Unknown Says:
  2. salam saudara
    saya sangat tertarik dengan isi kandungan blog saudara.Ternyata penuh dengan informasi dan semangat untuk meningkat motivasi.
    Salam ukhuwah
    ZHARIF

     
  3. Assalamualaikum wbt ust & isteri
    masyaAllah..teruskan berjuang..moga sentiasa dipermudahkan urusan oleh Allah..ameen

     
  4. my Says:
  5. salam'alaik..post yang byk membuka minda..
    Cdgn yang sgt baik untuk pegang setiap sekolah..malah, ia menjadi tanggungjawab semua yang bergelar siswa siswi utk turun ke sekolah lama masing2 dan jadi alumni yang berbakti kepada sekolah dan adik2..
    Sirru 'ala barokalitillah buat ust & kak nurul serta keluarga

     
  6. Assalamualaikum wbt.

    MasyaAllah..

    Semoga cita2 dan impian Ustaz dan isteri tercapai.

    Saya juga sedang belajar mencipta cita2 seperti itu kerana saya masih lagi bertatih dalam bidang dakwah dan masih lagi berusaha mencedok ilmu2 sebanyak mungkin.

    Semoga saya juga mampu mencipta dan mengejar cita2 hebat seperti Ustaz insyaAllah.

    Semoga dipermudahkan jalan dan gerakan demi Islam yang tercinta.

    Salam ukuhuwwah.

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"