Content feed Comments Feed


"It is easy to oppose, but not easy to propose", itulah prinsip dakwah saya. Ia mempengaruhi saya untuk sentiasa memberikan alternatif yang lebih baik kepada mad'u saya ketika saya menyatakan kepadanya itu haram dan ini haram. Saya cukup tidak suka pendekatan meletakkan mad'u di kandang orang salah, memandangnya dengan penuh prejudis dan persepsi, menerangkan Islam dalam sudut pandang yang sangat terbatas pada persoalan hukum sahaja, selebihnya soal keindahan Islam dan rasional sesuatu pengharaman tidak diterangkan.

Saya masih ingat perkataan "fal yu ghayyirhu" yang dimafhumkan al-Qaradhawy (Fatawa Muasarah) dalam hadis muktabar mengenai tahap mencegah mungkar. Beliau memaksudkan sebagai menggantikan atau menyediakan alternatif, bukannya menutup pintu terus.

Apa yang berlaku di Arab Saudi yang terkenal dengan ramai para ulamaknya yang sangat keras pandangan dan fatwa mereka menarik perhatian saya. Pertandingan "Ratu Cantik Islam" seakan pada awal perkataannya seperti anjuran Islam Liberal, namun rupanya pengisiannya jelas membawa satu pengisian yang sangat menonjolkan Islam bukan sekadar memartabatkan wanita bahkan Islam sentiasa sesuai dengan apa jua pergolakan zaman dan keadaan.

Kayuukur Ratu Cantik ini sebagaimana dinyatakan salah seorang pesertanya, Sukaina al-Zayer bukannya kepada bentuk badan dan kecantikan wajah, tetapi aspek dalaman itu sendiri iaitu kasih sayang dan rasa hormat terhadap ibu bapa masing-masing.

"Matlamat peraduan itu ialah untuk mengukur komitmen peserta terhadap moral seperti yang dikehendaki Islam. Ia alternatif kepada ratu cantik lain yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hanya mengambil kira bentuk tubuh dan wajah wanita."


"Yang menang tidak semestinya cantik. Bagi kami, yang penting ialah kemurnian hati dan moral," katanya.

Selepas pertandingan itu dirasmikan Sabtu lalu, hampir 200 peserta akan menghabiskan masa 10 minggu menghadiri kelas dan diuji dengan tema termasuk 'Menyedari kekuatan dalaman anda,' 'Pembentukan menjadi pemimpin' dan 'Ibu, syurga di bawah tapak kakimu.' Peserta juga akan menghabiskan masa sehari di sebuah rumah di luar bandar bersama ibu masing-masing. Di sana mereka akan diawasi oleh hakim wanita dan diberi markah mengenai cara mereka berinteraksi dengan ibu mereka," Kini, pada tahun keduanya, peserta pertandingan Ratu Cantik Akhlak itu meningkat tiga kali ganda daripada 75 wanita yang menyertainya pada 2008.


Wah, menarik bukan. Itulah manifestasi sebenar Islam sebagai penyelesaian kepada masalah remaja hari ini yang sukakan populariti, namun dihalakan di atas pentas Islam. Islam sebagai penyelesaian tidak boleh hanya menjadi retorik dan slogan perjuangan semata-mata, buktikan dalam bentuk kerangka bertindak dan polisi pemerintahan.


Bukan sekadar Ratu Cantik Islam, bahkan satu rangkaian muzik Islam diwujudkan oleh seorang peniaga Mesir baru-baru ini bagi menyiarkan pertandingan ala 'American Idol' untuk penyanyi yang menyanyikan lagu berkonsepkan agama. Beberapa pendakwah juga sudah menjadi selebriti rancangan sembang ala rancangan yang dikendalikan Oprah, bertentangan dengan tradisi selama ini.

0 Responses to Ratu Cantik Muslimah Saudi : Pengajaran Buat Pendekatan Dakwah Gerakan Islam Kontemporari

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"