Content feed Comments Feed

Filem Perjuangan Nabi Yusuf

Tuesday, May 19, 2009

"Hikmah itu sesuatu yang hilang dari orang mukmin, di mana dia menemuinya, dialah yang berhak ke atasnya."


Saya menemui koleksi filem bersiri mengenai Nabi Allah Yusuf alaihissalam, seorang Nabi anak muda yang terkenal dengan ketampanan dan kekacakan serta ujian Allah yang diberikan kepadanya, dari penjara Firaun ke menara istana, memegang khazanah ekonomi Mesir pada usia 24 tahun.


Pelakon utama Ashabul Kahfi kali ini memegang watak Firaun Mesir

Apa yang menarik saya untuk download dan menyaksikan filem ini secara satu persatu (walaupun pastinya meletihkan kerana satu season sahaja ada 5 episod, bayangkan untuk menghabiskan 45 season) adalah :

1. Pengajian bahasa Arab fushah dan komunikasi paling ampuh

أخوة النبي يوسف وهم ينظرون الى البئر الذي القوا فيه أخاهم

2. Menggambarkan (pastinya bukan real) perjuangan Nabi Allah Yusuf, seorang Nabi yang diberikan peluang oleh Allah bukan sekadar menjadi Nabi, tetapi juga pemerintah. Sunnah ini diwarisi dari Nabi Allah Daud, Sulaiman dan Nabi Muhammad S.A.W sendiri.


3. Pengarah filem ini, Farjillah Salahsyur juga adalah Pengarah Filem Ashabul Kahfi dan Maryam al-Muqaddasah, satu-satunya filem yang pernah menitiskan air mata hati saya ketika menonton kesemua sirinya. Antara kata-katanya yang menyebabkan beliau menghasilkan filem ini adalah :

إن كل قصص القرآن معبرة وجميلة وواقع لما نعيشه في عصرنا. أصبح القرآن مهجورا حتى عند المسلمين.

"Sesungguhnya kisah-kisah al-Quran itu memberikan pengajaran sangat bermakna, sangat indah intisarinya, sangat hidup dan berkait dengan apa yang manusia alami pada zaman (moden) ini. Malangnya, al-Quran dilihat bahan asing bagi orang-orang Islam sendiri (kisah-kisah Nabi seperti ini tidak dipedulikan."

4. Pelakon utamanya (sebagai Firaun Mesir) adalah pelakon utama filem Ashabul Kahfi, Mazimilianus. Justeru, mesti ada sesuatu yang menarik beliau untuk turut berada dalam filem ini.



5. Filem ini membabitkan 150 pelakon dengan senario utama dilatarkan di Iran dan Mesir.




وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَاي
Adegan Zulaikha menguji Yusuf (maaf kerana suara telah dialih ke bahasa Irish)

Download full Arabic series of Yusuf di link berikut

أدعو الجميع الى مشاهدة أضخم أنتاج أيراني والرائع جداً جداً جداً مسلسل ممتاز بكل معنى الكلمة مسلسل ( يوسف الصديق ) وهو يتكون من 45 حلقة وهو من اضخم الانتاجات لعام 2008. وهذاالمسلسل يحكي قصة النبي يوسف من قبل الولادة يوسف الى اللقاء مع والده النبي يعقوب

1 Response to Filem Perjuangan Nabi Yusuf

  1. salam

    Jazakallah, saya memninati kisah nabi, saya ada mengarang ttg surah Yusuf AS. http://mohamadzulfadhli.blogspot.com/search/label/Kisah%20Yusuf%20AS

    Saya ada kisah Maryam Muqaddasah dalam bentuk series, daripada Iran, mmg bahasa, gambarnya cukup tertib.

    Shukran

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"