Content feed Comments Feed

Apa yang nak dikagumkan pada bloggers aktivis Islam biasa, ataupun pimpinan mahasiswa dan NGO Islam, atau pengkaji sejarah Islam, jika mereka bercakap mengenai Muhammad al-Fateh menjelang 29 Mei ini, tarikh kemenangan baginda di Konstantinople. Namun apabila ia disebut dan ditulis sendiri oleh seorang pimpinan tertinggi Pas, yang kini akan bertanding jawatan nombur dua tertinggi parti, Husam Musa, saya mula teruja untuk mengkaji dan meneliti “di sebalik tabir” tercetusnya idea beliau untuk menulis walhal saya cukup faham, kesibukan seorang ahli politik seperti Husam.

Dalam penulisan beliau tersebut (klik sini), ia nyata berbeza dari penulisan-penulisan ilmiah ataupun penulisan santai kreatif seperti novelis mahupun artikel ‘copy n paste’ yang ada pada banyak blog yang mengulas mengenai Muhammad al-Fateh.

Penulisan itu, saya melihat secara objektif, Husam merumuskan :

1. 6 asas kekuatan pada Muhammad al-Fateh
2. 5 kekuatan benteng Konstantinople (yang menyebabkan ia sememangnya mustahil untuk ditawan berdasarkan rekod sejarah usaha penawanan dari seluruh dunia dan pimpinan Islam
3. 3 tindakan strategik Muhammad berdasarkan pendefinisian masalah dan post-mortem serius kegagalan pimpinan sebelumnya
4. 2 orang guru penting yang telah bertanggungjawab “mencetak” pemikiran Muhammad.

Sebelum Husam menulis mengenai Muhammad al-Fateh sehingga tertera di dada utama Harakahdaily semalam, beliau seakan telah menenggelamkan populariti politiking Anwar Ibrahim kebelakangan ini.

Apa tidaknya, tidak sampai seminggu lebih, saksikan cara berfikir intelegen dan kebijaksanaan politiking Husam sangat di luar kapasiti biasa yang pernah saya saksikan oleh mana-mana ahli politik Pas, sehingga tidak perlu pelik jika beliau tidak disenangi oleh segelintir pimpinan Pas sendiri.

1. Sekitar 18-19 Mei, ketika PR menyatakan hasrat membuat pertemuan Najib Razak bagi menyelesaikan kemelut di Perak, Husam memintas lebih awal dengan membuat pertemuan dengan beberapa pimpinan BN. Beliau mendahului pimpinan lain membuat pertemuan dengan Tengku Razaleigh Hamzah, Dr Chua Soi Lek dan Tan Sri Abu Talib, walhal Husam dahulu sangat diwar-warkan sebagai puak Erdogan yang anti muqabalah BN. Namun kali ini beliau melakukan sebaliknya.


Bagi saya, YB Dato' Husam membuktikan dinamika pendekatan politik Islam dan fleksibelnya pendekatan seorang ahli demokrat Islam dalam mendefinisi titik perbezaan dan titik persamaan antara PR dan beberapa pimpinan BN. Dalam isu Perak, titik persamaan adalah pembubaran DUN Perak sebagai satu tindakan bermaruah selepas undi percaya kepada MB.



Saya juga tertarik dengan penulisan MSO sebelum ini - yang banyak membuat kritikan kepada Husam - pada sudut tindakan ini beliau memberikan tribute kepada Husam (sila baca "Membaca Idea Machiavelliamisme Husam Musa".

"Di sinilah kehebatan Husam sebagai seorang pemimpin, dia mempunyai idea yang kreatif dan senantiasa bernyawa. Akar mindanya senantiasa menjalar dan bukan beku serta jumud atau terikat dengan satu tali saja. Di sinilah sesiapa yang lemah untuk menterjemahkan idea Husam menyebabkan seseorang itu akan lemas dalam belitan retorik Machiavelliamismenya...Sekiranya Gerakan dan MCA terpanggil dengan pantulan ilham Husam itu, ia membuka lembaran baru. Gerakan dan MCA adalah parti komponen BN. Kesediaan MCA dan Gerakan itu memberi markah tinggi kepda Husam. Penerimaan idea itu nanti juga membuktikan Husam seorang pemimpin liberal yang diterima semua kumpulan." - MSO

2. Ketika banyak pihak menjangkakan Nizar akan mengulangi kemenangan di Mahkamah Tinggi di Mahkamah Rayuan 22 Mei lepas, ramalan Husam pada 19 Mei yang terbukti benar apabila keputusan mahkamah Rayuan akan memihak kepada Zamry dan BN.


Husam – disokong oleh argumen menarik dan intelegen Hanipa Maidin - melihat keputusan Mahkamah Rayuan ini bolehjadi suatu advantage kepada PR suatu ketika nanti yang memungkinkan Sultan Mizan menggunakan kes yang sama untuk menyingkirkan Najib sebagai PM dan membentuk kerajaan persekutuan baru tanpa perlu pilihanraya umum seperti yang dikehendaki BN pada Zambry di Perak.

3. Ramalan Husam pada 19 Mei itu juga BN akan membubarkan DUN selepas mahkamah memenangkan Zambry belum lagi berlaku. Husam berkata “Pengunduran dari Penanti hendaklah juga dibaca sebagai satu strategi membuat reverse-shock iatu pilihanraya mengejut di Perak.”


Asas kepada ramalan Husam adalah BN perlu ‘control damage’ imejnya selepas Najib sangat fobia dengan PR Kecil yang kali ini di Penanti dan kelebihan BN Perak dalam kempen PR sebagai caretaker government berbanding PR Kecil yang sebelum ini berlangsung di negeri-negeri diperintah Pakatan Rakyat.

Jika ramalan ini benar berlaku, Husam boleh dinobatkan sebagai “Sun Zu” dalam Pas yang sangat ajaib pemikiran perangnya terhadap BN, persis ajaibnya idea Muhammad al-Fateh yang dikagumi pakar sejarah Byzantium apabila baginda memindahkan 70 kapal yang pada awalnya disangka tentera biasa al-Fateh sebagai strategi gila dan tak masuk akal.

"Dari mana kekuatan keinginan seorang pemimpin ini diperolehi oleh Sultan Muhammad? Gurunya bukan sekadar menyuntikkan kekuatan ruhani kepada bakal Sultan in, tetapi juga telah menyuntik sikap terbuka terhadap teknik dan teknologi baru yang diperlukan untuk misi mereka. Mereka juga menyuntik sikap berminda strategik dan kreatif." - Husam Musa

4. 24 Mei 2009 : Siasah melaporkan Husam berkemungkinan menarik diri kerana dikatakan beliau bimbang kemenangannya mahupun kekalahannya akan tetap memberikan impak negatif kepada hubungan ulama dan profesional dalam Pas.


5. 25 Mei 2009 : Husam mengesahkan bertanding jawatan Timbalan Presiden Pas dengan asas :
“Saya yakin bahawa gandingan yang mantap (dirinya) boleh membantu Datuk Seri Tuan Guru (Abdul Hadi Awang) memimpin PAS terus-menerus menerokai kemajuan dan pembukaan sehingga berjaya dari segi politik menggantikan tempat Umno sebagai teraju utama negara pada masa akan datang…


6. 26 Mei 2009 : Husam berdepan dengan rakan sejawatnya Naib Presiden Umno, Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi, alam rancangan Hujjah di TV9, Sri Pentas. Namun debat Hujjah itu tidak berlaku antara beliau dan Zahid. Apapun, draf debat beliau (klik sini) dalam bahasa Inggeris sangat menyerlahkan persiapan Husam untuk membawa Pas sebagai pemimpin, bukan dipimpin dalam PR apabila memegang Putrajaya nanti.

Kesemua kronologi di atas berlaku tidak sampai seminggu dua. Itulah kelibat pemimpin muda bernama Husam Musa.

Kini, pada 27 Mei 2009, melalui blog cetusan-hati nya, Husam yang sama sedang bercakap mengenai Muhammad al-Fateh, seorang figura Islam yang sangat besar impak perjuangannya kepada ummat dan musuh-musuh Islam itu sendiri.

Tahniah Dato Husam, kini saya bertemu sendiri dengan akar dan asas politiking anda, yang selama ini anda dituduh dengan pelbagai jenis pemikiran luar.

Inilah antara pimpinan tertinggi PAS yang mempunyai “dream” untuk mengambil laluan Muhammad al-Fateh yang menguasai aspek ilmu syariatik (ulama) dan saintifik (professional) yang akhirnya diberikan kemenangan oleh Allah berbanding laluan yang diambil oleh sahabat besar Nabi S.A.W, Abu Ayyub al-Ansari dan pimpinan agung Islam terdahulu yang gagal dalam percubaan mereka menawan kubu terkuat dunia, Konstantinople. Sesungguhnya kekentalan iman dan semangat jihad Abu Ayyub al-Ansari dan para sahabah terdahulu sangat hebat, namun apabila kajian terperinci mengenai musuh dan persiapan strategik yang tidak dibuat secara sempurna menyebabkan Allah menangguhkan jadual kemenangan selama hampir 800 tahun.


Kini bagi saya, sama ada Husam menang atau tidak jawatan Timbalan Presiden, sama ada Nizar akan menang rayuan di Mahkamah Persekutuan atau tidak, kedua-dua Husam dan Nizar adalah aset anak muda dan pemikiran generasi baru yang sangat berharga bagi masa depan PAS bersama institusi kepimpinan ulama. Allahu Akbar !

2 Responses to Apabila Dato' Husam Berbicara Mengenai Muhammad al-Fateh...

  1. norazali Says:
  2. Terima Kasih kerana membuat analisis yang baik. bagi ana, kekuatan a.syaari ialh dapat menganalisis dan menyampaikannya dengan baik. Sehinggakan orang terasa "aura"nya dengan hanya dengan membaca.. Teruskan usaha ini..Mudahan usaha ini dapat meyakinkan anak muda dengan fikrah Islam yang tulen.. Ameen

     
  3. norazali Says:
  4. salam minta izin ambik maklumat akhi masuk dalam blog ana. Mohon keizinan..

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"