Content feed Comments Feed


Orang-orang Islam telah mencuba beberapa kali untuk membuka Bandar Konstantinopel. Seorang ahli sejarah Austria, Fun Hamer berkata : “Bandar Konstantinopel telah dikepung sebanyak dua puluh sembilan kali semenjak penubuhannya.” (Dr Abdus Salam Abd Aziz Fahmi, Fathul Qastantiyyah, al-Katib al-‘Arabiyy, al-Maktabah al-Thaqafiyyah, bil. 228, tahun 1969, hlm 28-29)

Orang Arab pertama yang melakukan kepungan terhadapnya ialah Muawiyah bin Abi Sufyan pada zaman khalifah Uthman bin ‘Affan pada tahun 654 M bersamaan dengan 34 H. Pembukaan Konstantinopel berjaya dilakukan bukanlah kerana kelemahannya, tetapi adalah kerana pergantungan tentera Islam terhadap Allah, berpegang dengan tali-Nya yang teguh dan kemajuan serta kemodenan ketenteraan yang dicapai oleh Daulah Uthmaniyyah ketika itu. (halaman 13)

Seorang ahli sejarah Perancis, Baron Karadfoo, telah menyifatkan pembukaan ini dengan menyatakan : “Pembukaan Bandar Konstantinopel tidaklah berlaku kepada Sultan al-Fatih secara kebetulan dan juga bukan kerana Kerajaan Byzatine berada dalam keadaan lemah, tetapi ia adalah kerana Sultan Al-Fatih menggunakan segala kekuatan ilmu yang ada pada zamannya.” (Ahmad Mustafa Abd Rahim, Fi usul al-Tarikh al-Uthmaniyy, hlm. 24-27; Muhammad Farid Bek, al-Dawlah al-‘Aliyah al-Uthmaniyah, hlm. 58)

0 Responses to Dr Eeman Mohamed Abbas : Penawanan Konstantinopel 1453 M

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"