Content feed Comments Feed


Ketika R. Covey terpaksa mengakui ketidaklengkapan formula character buldingnya sehingga lahir pula 8th habit kini, dengan "inner voice" (suara hati) sebagai teras 7 Habit, Ramadhan adalah jurulatih karakter terbaik untuk jadikan umat ini 'Highly Effective People'. Fahamilah sains aeronautik (falsafah penerbangan-aplikasi bahanapi kapal terbang),maka anda lebih faham kenapa dinamakan bulan 'sharpen the saw' ini sebagai "Ramadhan" iaitu panas membakar !

"How do you see determine what you'll get". Lihatlah Ramadhan dari 2 sudut paradigma.

1) ke belakang : bulan kasihsayang-maghfirah dari Allah pada segala dosa hamba-Nya sepanjang 11 bulan yang telah berlalu, seperti kasihnya Yusuf pada 11 saudaranya, sanggup dimaafkan kesemua mereka (sebagaimana petikan kata Ibnul Qayyim al-Jauzi).

2) ke hadapan Ramadhan : tamrin 'character building' 30 hari untuk bina tabiat baru selama 11 bulan selepas Ramadhan.

Dua paradigma ini muncul secara tersirat dalam dua perkataan Allah iaitu "kama kutiba alallazina min qablikum" (paradigma memandang ke belakang iaitu sejarah" dan "lallakum tattaquun" (paradigma memandnag ke hadapan = sighah mudhari' iaitu perbuatan konsisten kini dan mendatang)

Jika Allah mahu Ramadhan hanya semata bulan pengampunan dosa ummat ini dgn segala sajian pahala berganda, nescaya memadai baginya menambat syaitan, mewujud dan merahsiakan malam Lailatul Qadar dalam 30 malam Ramadhan dan melipatgandakan pahal...a ibadah di siangnya. Tidak perlu bagiNya mewujudkan program puasa (siang) dan bagi NabiNya mewujudkan program terawikh (malam) krn itu suatu yang membebankan nafsu.

Namun kedua-dua program mega ini muncul serentak dalam Ramadhan. Untuk apa latihtubi ini dikerahkan kalau Allah sudah berjanji barangsiapa mengangkat doa di bulan ini sudah pasti boleh diampunkan dosa ?

Utk tujuan mengikat dan mengekang nafsu selama 11 bulan dari kembali ke tabiat lama.

Ertinya Tuhan mahu anda maknakan Ramadhan bukan utk semata pesta ibadah, tetapi utk bina kekuatan pertahanan iman 11 bulan slps Ramadhan.

Inilah ORBIT Ramadhan. "La'allakum tattaquun". Taqwa bukan semata dalam bulan Ramadhan, tetapi bermula dari detik anda kembali kepada keputihan hati dengan sinar taqwa ('idulfitri).




My latest updated video clips to 'visualize' 8-10 victories of Islam in Ramadhan. They also fasting like you!

I'm using Muslim Youtube Emirates as muqaddimah for this video. Tribute for them. The battles involved was Badar (emotional situation), Fathu Makkah (the most brilliant 'war' in history), Al-Qadisiyah (Parsi), A...in Jalut (see the historical speech of Saifudin Qutus), the conquest of Spain (see how Tariq bin Ziyad burned their ships), Zallaqah (Spain), Hittin (Saladin), and Bar Lev (the role of Syekh Hafiz Salamah about the idea of using the water).


For full high quality download, click here 

Nostalgia Perang Ramadhan di Mesir pada 6 Ogos 2007

Saya berada di medan perang Bar Lev yang menjadi saksi pada kejayaan Syekh Hafiz Salamah dan tentera Mesir memalu dan menundukkan keegoan Israel semasa hari kebesaran mrk (Yom Kippur) bersamaan 10 Ramadhan 1390 H yang mendabik dada pada kekentalan temboknya selepas merampas Sinai dan Bukit Golan.


0 Responses to Bagaimana Generasi Terdahulu Memaknakan Ramadhan

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"