Content feed Comments Feed

Malam itu indah, hanya kepada mereka yang tahu memaknakannya...

Seindah perjalanan mi'raj ke langit, demikianlah yang cuba saya teladani erti sebuah pengembaraan. Bertemu dengan pelbagai rencam manusia dan pemikiran, saya menongkah langkah segagah mungkin untuk terus menyeru anak-anak muda Islam untuk kembali pada orbit kekuatan ummah suatu ketika dahulu...

Bermula dari USIM Nilai, kemudian ke kem motivasi SMK Kuala Kubu Bharu selama 3 hari, dan berakhir di UTHM Johor pula. Demikianlah rekod 7 malam tanpa henti dari ceramah bukan ujian emosi yang mudah dilalui oleh insan yang bergelar pejuang dan suami pada masa yang sama.

Mujurlah Allah pertemukan daku dengan seorang 'Khadijah' yang sanggup bersabar dan tenang meskipun berpisah denganku.

Justeru, pesanan saya kepada seluruh teman-teman yang mempunyai cita-cita besar perjuangan, mulakan kehidupan sebenar anda sebagai pejuang dengan memilih pasangan hidup yang bukan sekadar sefikrah, tetapi memahami 'tabiat jalan perjuangan' yang telah anda pilih.

Uhibbuki fillah ya zawjaty Nurul. Dikau adalah kekuatan motivasi buatku.

"Saya jadikan diri saya ahli Dewan Negara Malaysia, bukan semata ahli dewan Negara bagi pihak pembangkang. Muslimat must lead!", antara kata-kata motivasi berjiwa besar dari Senator Mumtaz yang hinggap ke qalbu isteri saya selepas beliau melakukan brainstorming bersama senator yang baru pulang melepaskan puluhan das tembakan soalan tidak berjawab di Dewan Negara.

Malam Pertama

Ceramah "2012" sempena Nisfu Syaaban di USIM


Malam Kedua
Bersama Dr Rosni, Pengarah Nisa Malaysia dalam forum Bicara Wanita di IPIS Bangi pada 29 Ogos 2010. Langkah pertama adalah langkah paling mencabar bagi mahasiswi merobah sikapnya yang pemalu tidak bertempat. Memaksa diri utk berubah adalah lebih baik dari berubah kerana terpaksa. Don't be silent majority.

Bersama Dr Rosni, Pengarah Nisa Malaysia dalam forum Bicara Wanita di IPIS Bangi pada 29 Ogos 2010. Bagaimana seorang lelaki melihat halatuju mahasiswi dan gerakan mahasiswi, demikianlah tujuan kehadiran saya.


Bersama hampir 70 orang pelajar Maahad Al-I'tisam Litahfizi Al-Quran (Sekolah Tahfiz TTDI Jaya, Shah Alam) dalam satu slot motivasi Huffaz Menggegar Dunia di petangnya.

Malam Ketiga
Kali kedua bersama Tuan Khalid (penulis bestseller Misteri Kemunculan Dajjal Terbongkar) dalam forum 2012 Konspirasi Galaktik di UIAPJ pada 3 Ogos 2010.

Terima kasih Tuan Khalid Yahya atas pendedahan seterusnya mengejutkan dewan Al-Malik Faisal UIAPJ. Saya sendiri terkasima dengan beberapa pendedahan, informasi dan fakta terbaru dari Tuan khususnya mengenai The Knight Templar. Moga ada peluang lagi kita berkombinasi masa akan datang dlm jangka masa yg lebih panjang. Saya mahu terus berguru dgn setiap guru2 terbaik dlm bidang-bidang strategik mengembalikan kekuatan ummah.


"2012 Sebuah Konspirasi Galaktik" by Muhamad Nurani Maarif (also known as Tuan Khalid Yahya the author of the bestseller Misteri Kemunculan Dajjal).

Saya mencadangkan Ma'ruf Club memanggil Muhammad Alexander (buku Armageddon Kiamat 2012 keluaran PTS) dan Tuan Khalid Yahya (buku Fitnah 2012) untuk kedua-duanya membentangkan secara akademik "what really happen" pada masa itu dan apa pendirian Islam dalam hal ini. Jangan bentuk forum singkat, tetapi seminar intelektual sama ada kecilan atau besaran. Saya doakan MC melakar sejarah luarbiasa ke atas "secret societies" dlm bulan kemenangan Ramadhan ini.

Malam Keempat
Talk Al-Fateh di UNITEN sempena program Seminar Pembangunan Mahasiswa anjuran PRS-PPI-MPP Uniten pada 5 Ogos 2010. ‎


"Mehmet himself spent many sleepless nights that winter as he thought about his campaign. It was said that he might be seen at midnight tramping through the streets of Adrianople dressed as a simple soldier..." - The Fall of Constantinople 1453 by Steven Runciman 

Malam Kelima
Usrah Gabungan Ma'ruf Club yang bertajuk "Bersediakah Kita Untuk Ramadhan??" pada 6 Ogos 2010.


Malam Keenam
Ceramah "Mengenali Alumni Ramadhan" bersama mahasiswa UIA Nilai dan USIM. Saya cuba memaknakan mahasiswa dengan maksud Ramadhan bulan kemenangan (al-Furqan) dan siapakah musuh umat Islam yang sebenar pd saat ini. Sudah hampir 86 kali Ramadhan datang dan pergi sejak 1924, namun apa rekod kemenangan yang boleh umat Islam banggakan selain perang Yom Kippur di Sinai itu.



Malam Ketujuh
Bersama mahasiswa UTHM pada 9 Ogos 2010 dalam program "Ramadhan Bulan Transformasi Diri" di Surau Perdana UTHM. Terima kasih kepada Syafiq dan KTDI UTHM atas pencerahan minda memperbetul cara melihat mahasiswa Islam kepada Ramadhan sebagai bulan penguat, bukan pelemah stamina perjuangan.




0 Responses to 7 Malam Yang Memenatkan...Namun Erti Hidup Pada Memberi...

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"