Content feed Comments Feed





Alhamdulillah, pada 14 Mac lepas, sesuatu yang sangat bersejarah berlaku kepada saya dan isteri. Suatu yang tak pernah saya secara peribadi duga akan berlaku namun itulah tanda cintanya Tuhan pada saya. Saya telah dijemput oleh Ketua Guru Penasihat BADAR Kolej Islam Sultan Alam Shah, sekolah kesayangan saya, tempat saya mengenal erti tarbiyah dan perjuangan, dari tahun 1998 sehingga ke 2001, akhirnya saya kembali bersama adik-adik kepimpinan KISAS dalam suatu kem kepimpinan yang dianjurkan secara rasmi oleh pihak kolej di Hulu Langat.

Hanya Allah jua yang tahu, betapa gembiranya hati ini diberikan kepercayaan oleh Ustazah Nik Hazifah dan Ustazah Zaidah untuk memberikan yang terbaik kepada adik-adik Exco BADAR dan Exco Lembaga Ketua Pelajar, berbekalkan sedikit pengalaman saya dan isteri memimpin kedua-dua organisasi badan induk yang kebiasaannya menghadapi 'conflict of interest' dalam memacu kecemerlangan pelajar KISAS.



Alhamdulillah, sepanjang slot lebih 2 jam tersebut, saya membuat perkongsian mengenai kepimpinan dan organisasi, dengan penekanan lebih kepada hasrat Ustazah Nik Hazifah supaya berlaku di akhir slot satu kejelasan bahawa Badar dan LKP mestilah bergerak bersama sebagai satu pasukan, bukannya membawa halatuju masing-masing tanpa suatu 'shared values' dan titik persamaan yang mewajibkan Badar dan LKP duduk bersama membincang dan memperkasa agenda yang memerlukan dukungan bersama tersebut.

Selepas membuat survey dengan memejam mata, menyedari ada adik-adik yang masih tidak yakin dan tidak bermotivasi untuk menjadi pimpinan pelajar, saya lantas menyebut kepada mereka pentingnya berfikiran positif bagi memastikan jawatan yang telah diterima ini dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab dan kemanisan memberi makna, bukan kerana keterpaksaan. Saya menyebut kepada bagaimana Tuhan akan membantu diri manusia yang berfikiran positif dengan makhluk yang bernama air yang hampir 70 % berada dalam badan kita, yang akan membantu memberi kekuatan kepada kita apabila berfikiran positif. Saya juga ada menyebutkan tentang "the God Spot" dalam otak yang para saintis temui sehingga mengeluarkan teori yang lebih penting dari IQ dan EQ iaitu Spiritual Quotient (SQ) iaitu melihat sesuatu masalah atau cabaran baru dengan pandangan mata hati dan minda yang positif.

Otak kita seperti berada dalam keadaan sujud,
menandakan tiada sebab untuk bersangka buruk kepada Tuhan
dalam setiap ujian dan cabaran dihadapi dalam memimpin



Saya cukup terharu apabila di akhir slot adik-adik mengasak kami dengan pelbagai persoalan. Inilah petanda intelek dan makin inkuirinya pelajar KISAS kini. Mujurlah isteri saya dapat membantu saya menjawab satu persatu dengan tenang. Pengalaman adalah setajam-tajam pedoman untuk adik-adik jadikan asas bergerak. Saya juga menyebutkan tentang tidak ada sebab pimpinan pelajar KISAS seperti adik-adik untuk tidak menjadi individu nombor satu dalam kelas. Barulah dakwah kita dihormati bukan sekadar oleh [elajar ketika di musolla dan asrama, tetapi juga oleh guru-guru dan pentadbiran di sekolah. Saya terus menyebut nama-nama penting seperti Aminurasyid Yatiban dan lain-lain figure yang sangat dikagumi zaman mereka sehingga Ustazah Nik Hazifah sendiri membantu saya menerangkan kehebatan Ust Aminurrasyid di pentas akademik dan tarbiyah, Badar dan LKP sekaligus.

Saya akhiri dengan sedutan filem al-Fateh yang saya download dari Youtube Turki dan saya gabungkan dari beberapa filem membabitkan perang menggunakan kapal bagi menggambarkan lagi secara real bagaimana terhimpunnya penguasaan sunnatullah dan syariatullah pada pengurusan organisasi dan kepimpinan luar biasa Muhammad al-Fateh.

2 Responses to Akhirnya Rinduku Terubat ... Bengkel Kepimpinan Pada Pimpinan BADAR-LKP KISAS

  1. tahniah!!
    tp ruginye an x dpt cmnie taon lps,
    LKP-BADAR taon lps xde pn dpt pngisian dr ustz n ustzh, tringin gak.. haha~
    lagi skali an ucap thniah kpd ustz n ustzh!!

     
  2. al-bagani Says:
  3. syabas!!
    ana pun x merasa benda nih thn lepas.
    rsenye thn lepas trsangat laa byk persengketaan yg trjd antara KP & Badar..jd nih 1 usaha murni demi mnjmn keutuhan kpmpnn di KISAS..

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"