Content feed Comments Feed

 

"TRAINING is not about you just coming out and speak!" 
Daripada kemahiran membuat "gap analysis" dan "benefit statement" di awal program hinggalah pada intonasi suara, soal gerak tangan, cara duduk, tangan dalam poket, "black-out" situation, semua 'pancing ikan' yang diberikan pakar NLP-Hipnotherapy di sini terlalu bermakna bagi saya di Pembangunan Sumber Manusia Berhad ini, khususnya untuk membantu adik2 tingkatkan KUALITI program-program dakwah-tamrin MAHASISWA.

Lesson from 1st day PSMB training : "When handling training, expert trainer will try to FACE the emotional feedback of participants instead of AVOIDING it"
Kepenatan bersama isteri pulang dari UIAM Kuantan belum terubat. Hari pertama di TOT (SMETAP) PSMB sangat bmakna. Bersama dengan 40 org 'orang-orang besar' korporat pelbagai sektor. Hampir lemas saya berbahasa Inggeris berkomunikasi dengan mereka. Terima kasih Master Eugene, terlalu banyak saya belajar dari Tuan.
Peserta A : "They can show u fantastic result, but they can't think!"
Peserta B : "Spoonfeeding to get A only!"
Peserta C : "They go by the book, not work with with the situation!"
Peserta D : "Imagine he was chemical engineering student, tulis surat in Malay pun tak tau!"
Dahsyat sesi luahan peserta training tadi, modul "gap analysis" 15 minit jadi sejam. Ye, masalah graduan mahasiswa yang tak pandai bersosial !








"You can learn more about a person in an hour of PLAY than you can from a lifetime of CONVERSATION" - Plato.
2nd day training's lesson : Banyak aktiviti bukan KPI pada keberkesanan modul teambuilding jika refleksi selepas aktiviti masih bersifat 'spoonfeeding' dari trainer, bukannya "experiental learning" dari peserta (heart by heart session@what do you feel). Make them to start thinking before you start talking). Always make them independent to choose the own path, not always depend on you.

Inilah ujian personaliti (learning style) terbaik pernah saya ikuti. Terima kasih Master Eugene dari Infor Resources (Master Trainer PSMB, PTP SME Corp Msia, Edward de Bono Thinking System) kerana membuka tabir karakter diri saya yang sebenar yang bersifat "Activist Pragmatism" lebih dari "Reflector Theorist". Modul ini adalah kaedah terbaik untuk mengenali sikap dan budaya kerja setiap peserta dalam program training kepimpinan. Ia juga membantu kita lebih memahami pasukan kerja kita.

Tips psikologi : Memulakan program dengan LDK "lets define our expectation to this programme" adalah taktik terbaik trainer bersifat 'non threatening' approach untuk activate passive participants mentally physically. Itu lebih baik dari anda menyebut : "Tolong bagi kerjasama sepenuhnya pada kami urusetia dan program ini!"

 SESI PEMBENTANGAN HARI KELIMA / AKHIR
(14 JANUARI 2011)

"Your signature is considered as an IMAGE, you wants to show to the outer world.
Memandangkan HANYA 12 minit sahaja, 80 % peserta non-Muslim, 100% must be conducted in English, dan kayuukur INTERAKSI (mikro-behavior of participants) lebih dipentingkan panel PSMB dari ISI, maka kajian Dr Margaret Gullan-Whur menjadi bahan persembahan saya :)

KOMPETENSI ! Itulah perkataan yang sering saya laungkan dalam program-program mahasiswa. Namun Jumaat ini (klimaks 'tamrin' 5 hari), saya sendiri akan dinilai KOMPETENSI dalam pengendalian training oleh 3 panel pakar dari PSMB. Cukup mendebarkan, pengalaman 2 tahun mahu dirumus dalam presentasi 12 minit sahaja. “We’ll evaluate more on your delivery PROCESS, not your CONTENT!”. Rabbi yassir !





"Syaari, although you're the youngest one here, but you're among the most energetic presenters. Your are COMPETENT! Now, you may have this C.I.T (certificate of training)" - Master Eugene, PSMB Master Trainer.


CERTIFIED competent trainers after Train The Trainer Programme in PSMB Buildings, with Trainer Provider, Master Eugene from Infor Resources System (Approved Trainer PSMB Class A, Approved Professional Training Provider SME Corp Malaysia, Authorised Representative of Edward de Bono Thinking Systems)

0 Responses to Catitan 5 Hari TRAIN THE TRAINER (PSMB Competency in Training Certification)

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"