Content feed Comments Feed



"  Program ini membuatkan orang yang benci sejarah jatuh cinta dan menghargai sejarah!"  

Demikian salah satu testimoni dari mahasiswi UIA Kuantan selepas A.L.F.A.T.E.H Workshop, meskipun modul sehari tersebut hanya 20 % dari modul Akademi Al-Fateh yang sebenar. 

Jika dibuat 3 hari penuh dengan venue di Sepang sendiri (HQ Akademi), adik-adik akan merasa LEBIH dari itu. Bukan lagi soal PEMAHAMAN yang mendalam dan PENGHAYATAN yang menyentuh hati, tapi KESEDIAAN melakukan PERUBAHAN diri dan organisasi. 

Berikut adalah testimoni ringkas yang dirumuskan oleh saudara Azam Yusof dan saudari Nor Syuhada dari borang penilaian program pada peserta :

Female
1. Program yang bagus. Lain kali boleh jemput speaker yang sama datang lagi.
2. Slide yang sangat mengkagumkan dan menarik.
3. Perlukan screen yang lebih besar supaya video dapat ditayangkan dengan lebih baik.
4. Terima kasih, lain kali boleh anjur lagi program supaya pelajar-pelajar lain dapat ikut.
5. Modul yang ada kelainan dari kebiasaan.
6. Masa program kalau boleh lanjutkan ke dua hari.
7. Anjur program bengkel ke seluruh Malaysia.
8. Mungkin boleh buat modul lain untuk susulan.
9. Membuatkan orang yg benci sejarah jatuh cinta dan menghargai sejarah.
10. Modul sesuai untuk digunakan dalam program kepimpinan.
11. Tolong jelaskan kronologi yang kurang jelas sebab ada yang bertindan.
12. Buat lagi program pada lain masa untuk sedarkan kita tentang sejarah Islam supaya kita boleh contohi.
13. Kalau boleh detailkan lagi tentang tajuk-tajuk yg dibentangkan.

Male
1. Perlu dibuat di tempat yang lebih selesa untuk muatan kapasiti peserta.
2. Berjaya mengimbaukan kembali kegemilangan Sultan Al-Fateh.
3. Dapat banyak hadiah, nak join Akademi Al-Fateh!
4. Ingin mengetahui lebih tentang sejarah Kerajaan Uthmaniyyah dan ceritakan kejatuhannya.

Jazakallah khairan ustaz. Saya salah seorang peserta Workshop Al-Fateh yang diadakan baru-baru ini di UIAM Kuantan. Subhanallah, saya teruja dengan ilmu yang disampaikan ustaz mengenai kuasa kepimpinan dan strategi peperangan Sultan Muhammad al-Fateh. Semoga Allah memimpin ustaz untuk mengkaji lebih mendalam tentang kuasa kepimpinan & strategi peperangan ini.

Sesungguhnya Sultan Muhammad al-Fateh ialah seorang sultan yg amat luar biasa. Beliau berjaya menawan kota Konstatinople dalam usia yang begitu muda, 22 tahun. Realitinya, remaja sekarang masih tercari-cari identiti diri pada usia ini. Saya tertanya-tanya BAGAIMANA Sultan al-Fateh memperoleh KEAZAMAN yang sangat luar biasa dalam mencapai misinya? Seperti yang kita sedia maklum, usia remaja adalah fasa yang paling mencabar dalam melawan diri & hawa nafsu. Dalam usia ini ramai remaja yang terpedaya dengan cinta yang dunia, hanya sedikit yang menyedari & mengecapi cinta sejati & hakiki. Harap ustaz boleh tolong jelaskan dgn lebih lanjut." - Habibi Baharuddin, Kuliyyah of Pharmacy, UIAM Kuantan (melalui email)


Meskipun mendapat feedback yang positif dan cadangan yang konstruktif, ketahuilah adik-adik bahawa banyak yang tidak dapat dibuat kerana keterbatasan masa dan ruang. 

Adik-adik tidak sempat melakukan fasa penyerapan 7 nilai AL-FATEH tersebut sehingga ia membantu menyelesaikan masalah peribadi dan organisasi adik-adik. Adik-adik hanya sempat menggayakan 7 nilai tersebut, tetapi setiap 7 nilai tersebut tidak sempat berlaku sebarang proses PENYERAPAN melalui aktiviti dan latihan dalam kumpulan. Lebih penting lagi, adik-adik tidak merasai TARIK KAPAL itu sebagaimana yang dilakukan tentera Sultan Muhammad :)

"Macamana modul ustaz ni boleh memberi jaminan pada saya ia mampu menyelesaikan masalah dalam organisasi-organisasi para pelanggan Akademi Al-Fateh nanti?" Cukup dengan satu soalan 'maut' dari Datuk Hj Ilyas Zainul Abidin (Penasihat Akademi) mengajarku bahawa membaca sebanyak mana dokumen sejarah belum memadai andaikata ia terus membeku sebagai sebuah idea lampau yang tidak menjejak di atas realiti permasalahan ummah. Terima kasih Datuk!"


9 Jan 2011 : Bersama mahasiswa UIAM Kuantan dalam Workshop 7 Habit of A.L.F.A.T.E.H. Ceramah interaktif, 3D click to Panorama Istanbul, nasyid tema, gelagat kumpulan Basilica, lukisan kekebalan Konstantinopel, kuiz dan adegan menara dan kapal terbang, gaya 7 Habit, audiovisual gegak gempita dan macam2 lagi, tidak akan dilupakan insya-Allah. Terima kasih pada Mahallah Talhah dan seluruh mahasiswa yang hadir dan urusetia CAMPRO yang bertungkus lumus menjayakan program ini.

"Visionary Leader always plan ONE STEP AHEAD, meskipun kejayaan LONG TERM plan itu tidak berlaku pada zamannya. "Othman telah mencetuskan IMPIAN. 'Thunderbolt' Beyazid memulakan KEPUNGAN. Musa memberi TEKANAN. Murad II menghasilkan PERENCANAAN strategik." (page 108, The Fall of Constantinople, "Turkey", Stanley Lane-Poole)

Lorong-lorong kemenangan DIPERMUDAHKAN buat Muhammad menawan. Highly Effective Leader bermula dengan MENGHARGAI, MENGKAJI legasi kepimpinan sebelumnya!

"Awal pemerintahannya, al-Fateh telah mengambil PAKAR arkeologi Itali, Cyriacus dari Ancona - yang pernah berkhidmat dengan ayahnya ketika mengepung Konstantinopel pada tahun 1422 Masihi - sebagai salah seorang PEMBACA + SETIAUSAHAnya. Beliaulah yang banyak memainkan peranan dalam mempengaruhi Muhammad untuk mengHORMATI sejarah silam Greek, mengekalkan monumen-monumen penting di Konstantinopel (selepas penawanan)." (page 68, Europe and The Turk ; A Pattern of Alliances 1350-1700, Dorothy M. Vaughan)

Slot pertama, ketika melihat wajah peserta yang tampak 'membeku' mungkin akibat alat pembeku yang begitu menyejukkan, saya memulakan dengan teknik soal jawap "kenapa anda hadir ke program ini" sebagai salah satu taktik mudah saya untuk mendapatkan "gap analysis". Saya akhiri sesi muqaddimah dengan menggunakan kemahiran "benefit statement" untuk menimbulkan ghairah peserta pada sesi seterusnya, mampu bertahan dan teruja sampai selesai slot sehingga ke petang.

Disebabkan keterbatasan masa, ujian PERSONALITI DIRI di awal program untuk melihat cara bekerja dan cara penyerapan ilmu (learning styles), sama ada "activism" atau "reflector" atau "theorist" atau "pragmatism", tidak dapat dilakukan. Inilah pentingnya program yang bermalam dan lebih dari 2 hari :)




"TRAINING is not about you just coming out and speak!" - Mr Syaari :)




"When handling training, I will try to FACE the emotional feedback of participants instead of AVOIDING it" - Mr Syaari :)

"Get ready. We will be the Fatehiyyin to destroy their tower. Let's get the sumi asap, our secret weapon !!!"


Prinsip saya mudah. Tidak suka 'menyuap' mahasiswa dengan keterangan demi keterangan analisa saya mengenai keseimbangan persiapan sunnatullah (IQ-EQ) dan syariatullah Sultan Muhammad melainkan mesti didahulukan dengan menCETUSkan RASA dalam diri. Ia tidak boleh dilakukan tanpa AKTIVITI yang munasabah dengan keterbatasan masa dan tempat. Maka terbinalah MENARA AL-FATEH :)

"You can learn more about a person in an hour of PLAY than you can from a lifetime of CONVERSATION" - Plato.

Memahami lebih mendalam erti TAWAKKAL dan keteguhan iman sebagai ASAS kejayaan SERANGAN TERAKHIR SERENTAK 28 Mei 1453 Masihi Sultan Muhammad selepas segenap strategi ketenteraan dan kebijaksanaan menemui kebuntuan.


SESI REFLEKSI MODUL SECARA INTERAKTIF BERMULA 

"Banyak aktiviti BUKAN kayukur pada keberkesanan modul teambuilding andaikata refleksi selepas aktiviti masih bersifat 'SPOONFEEDING' dari trainer, bukannya "experiental learning" dari peserta (heart by heart session@what do you feel). So, please make them to start THINKING before you start talking). Always make them independent to choose the own path, not always depend on you." - Mr. Syaari :)

"The wall on the harbour side of Golden Horn were the WEAKEST part of the defences!". (page 9, "The Ottomans", Andrew Wheatcroft). MAKA, Constantine XI membina rantai besi gergasi (untuk menjaga kapal-kapalnya) hasil BACAAN SEJARAHnya pada mudahnya Crusaders memanjat benteng-benteng rendah Konstantinople pada 1204 Masihi ketika 20 percubaan lain dunia gagal. Leaders are READERS. Leaders are problem facers and PROBLEM SOLVERS!"

Saya mengambil pendekatan membawa peserta pada budaya membaca sumber-sumber akademik dan klasik dalam mendekati kisah Sultan Muhammad Al-Fateh. Sebagai mahasiswa, mereka tidak boleh 'dimanjakan' dengan tayangan video, powerpoint dan bacaan novel semata-mata.

"Kuasa pemikiran NEGATIF ! Wah, menarik idea ust!", tergelak terbahak saya dibuatnya dengan sinisan adik-adik pembaca buku saya yang baru menerjah kompas di muqaddimah buku saya. Ketahuilah, ia KESILAPAN TEKNIKAL ketika proses editorial. Beberapa perkataan juga ada mengalami sedikit kesilapan MIKRO, akan dibaiki dalam cetakan kedua. Fakta sejarah perlu KETELITIAN sebelum ditokoktambah walaupun satu pkataan. Terima kasih pada yang peka!

"Kekuatan APAkah yang ada pada mereka, sehingga masih mampu mentaati pimpinan, menebang pokok-pokok, menoreh tanah bukit yang keras, mengangkut 70 buah kapal dalam beberapa jam, menggunakan tenaga manusia dan haiwan sahaja, meskipun tentera sudah EXHAUSTED (kepenatan) lebih 2 minggu gagal mengasak Konstantinopel tanpa sebarang tanda-tanda kejayaan? Itulah kekuatan AQIDAH, fakta sejarah jadi hujah, maka diangkat Rasul sebagai SEBAIK-BAIK TENTERA untuk kamu mengambil IBRAH" - demikianlah antara perkongsian "feel" saya dengan para peserta.

0 Responses to WORKSHOP on 7 Habit of A.L.F.A.T.E.H Values di UIAM Kuantan, WOW !!!

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"