Content feed Comments Feed


Inilah mahasiswa antarabangsa. Mereka lebih gemar menggegarkan Main Auditorium UIAM dengan tajuk-tajuk perbincangan yang lebih berjiwa besar. 


Lebih dari itu mereka menonjolkan kuasa kerja berpasukan dan sinergi antara persatuan-persatuan mahasiswa antarabangsa yang kuat, khususnya atas semangat kesyahidan 9 aktivis Turki di atas Mavi Marmara ketika menuju Gaza di Palestin. 

 Bersama Al-Aqsa Friends Society dalam kembara "Islamic Civilization over History". 
Episod 1 kali ini mengangkat tajuk "GLORY OF FAITH & POWER : TURKISH-ISLAMIC CIVILIZATION", menggandingkan Prof. Dr. Ataullah Boghdan Kopansky dan Dr. Saim Kayadibi, Main Auditorium UIAM, 8.45 malam, 27 Januari 2011.

Lebih dari itu, mereka kreatif dalam menyelitkan seminar yang tampak mampu memberatkan minda mahasiswa yang tampak tidak mampu membiasakan diri dengan pemikiran berat dan perbincangan akademik, dengan persembahan mengejutkan merentas budaya dan mengatasi semangat 1Malaysia sekalipun. Nyanyian lagu jihad oleh mahasiswa Palestin diiringi dengan kumpulan Dikir Barat mahasiswa "Red Warriors" dari UIAM!

Cukup menyentuh hati berada dalam suasana ala Ummatic Week ini, 80 % kehadiran mahasiswa antarabangsa memenuhi Main Auditorium, meskipun kehadiran saya atas kapasiti mahasisTUA, bukan lagi seperti dahulu.

Tahniah Al-Aqsa Friends Society, mahasiswa Palestin dan mahasiswa Turki yang mengadakan seminar ringkas, tapi membuka minda malam tadi.


"Turkey is nothing without Islam. Today, the Osmanli still in the 'sleeping' mode. The 'renewal' times of the mode will come!" - Assist. Prof. Dr. Saim

"Turks converted Islam with mind, not with force. The enemies knew that Osmanli cannot be defeated by war, so they came with the 'inside' tricks. The key of rise and fall of the great civilization ? EDUCATION!  - Prof. Kopansky


Masih saya ingat, bagaimana dalam kelas Profesor Kopansky, seorang mahasiswa Palestin menonjolkan dengan jelas penguasaannya pada 5-8 nama-nama negara di seluruh dunia yang diarahkan oleh Profesor untuk diteka, ketika mahasiswa tempatan gagal dalam banyak percubaan.

Petikan Nota Penting Seminar (khususnya dari Dr. Saim)


 Turki bukan hanya Othmaniyah sahaja, tetapi pernah dinisbahkan kepada 16 buah empayar !









"Only 20 minutes to speak! It was a great intellectual terrorism for me :)", 
seloroh Prof. Kopanky yang terkenal dengan lawak spontannya yang menyerikan bicara pengalamannya, khususnya ketika melafazkan Syahadah di Istanbul.

Al-Aqsa Itu "Konstantinopel" Hari Ini ! Ayuh mulakan Dari UIAM !



3 in 1! 

Bukan mudah untuk diuruskan. 

Dunia AKADEMIK mengajarku disiplin dalam urusan ilmu dan ilmuan. 

Dunia DAKWAH mengajarku seni menyantuni remaja yang tersalah pilih tujuan hidup. 

Dunia TRAINING mengajarku sains manusia 'korporat' dan sikap profesionalisme dalam pelaksanaan modul latihan. 

COMING SOON, I must prepare "5 in 1". 

Dunia PARENTING (bulan 6) 

Dunia PENULISAN (sudah ramai yang menyarankan). 

Rabbi yassir!

0 Responses to "Turkey Is Nothing, Without Islam" - Dr. Saim & Prof. Kopansky

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"