Content feed Comments Feed


Jika bulan Mac dijadikan bulan umat Islam bersugul atas kehilangan dan kejatuhan Usmaniah, bulan Mei adalah bulan sebaliknya menonjolkan keizzahan dan keperkasaan Islam sebagai pemerintah dunia suatu ketika dahulu.

Jika diamati, kehebatan bulan Mei bukan sekadar pada peristiwa penawanan Konstantinopel pada 29 Mei 1453 Masihi, tetapi apa yang berlaku antara kedua-dua belah pihak Islam-Byzantine sepanjang tempoh kronologi pengepungan dan pertukaran pelbagai taktikal dan formasi pasukan tempur.

Bulan Mei adalah bulan memasak "pemikiran kritis, kreatif dan inovatif" para pejuang Islam sebagai syarat sunnatullah menuju kemenangan.

“Pengepungan yang dilakukan Usmaniah sangat berbeza dari 20 pengepungan yang dialami oleh Byzantine sebelum ini. Kerajaan Byzantine terbukti masih selamat dalam 20 kepungan bersejarah sebelumnya, tiada satupun yang berjaya. Namun sekarang buat pertama kali dalam sejarah, sebuah pasukan tentera sedang mengepung Bandar itu dengan senjata zaman moden. Renaissance dan Empayar Byzantine saling berhadap-hadapan pada saat ini. Sejawaran Barat dan Turki bersepakat bahawa pengeboman yang sengit terjadi pada 6 dan 12 Mei yang telah mula mengakibatkan pertumpahan darah berlaku.”

"Sementara itu pada malam 22 atau 23 April, Usmaniah meluncurkan kapal-kapal mereka dari Bhosporus ke Golden Horn. Ini dilaporkan secara baik oleh sumber-sumber Byzantine dan Itali sendiri pada waktu dan kemudian dibahaskan secara teliti oleh sejarawan besar seperti Runciman, Babinger dan Schumberger" (mukasurat 56)

"Antara 1461 dan 1463, penaklukan Balkan dilakukan dengan cara yang sama (dengan cara menawan Konstantinopel). Bukanlah suatu kerja mudah untuk meyakinkan pembaca mengenai mahalnya nilai penawanan Albania dan Bosnia di bawah Usmaniah. Sebab itu untuk menghargai sejarah, pembaca tidak seharusnya hanya sekadar membaca atau mendengar fakta-fakta bersejarah itu, tetapi sewajarnya mempelajari ilmu geografi lantas pergi sendiri ke sana (Balkan) melihat lokasi-lokasi bersejarah. Ketika anda menyaksikan tanah kasar Ioannina, Shkoder and Bosnia, anda pasti akan benar-benar mengenali betapa dahsyatnya ketelitian dan kecanggihan strategi ketenteraan dan usaha diplomatk (Sultan Muhammad) untuk membuka Balkan." (ms 64)

Sumber : Prof Ilber Ortayli, Discovering The Ottomans (Osmanli’yi Yeniden Kesfetmek)

Sebahagian kecil dari kupasan buku "Kuasa Kepimpinan Al-Fateh"

1 Response to Mei Bulan Mengasak Pemikiran Kritis & Inovatif Gerakan Mahasiswa Islam

  1. C.I.A Says:
  2. Assalamualaikum Ustaz,
    jangan kita lupa Mei masih berdarah dengan Nakbah Palestin...

    Mana nak cari buku Ustaz tu ye?

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"